Od momentu założenia w Hanowerze w Niemczech w 1871 roku Continental rozwija pionierskie technologie i usługi na rzecz zrównoważonej i połączonej mobilności ludzi i towarów. Z małej fabryki w Hanowerze firma przekształciła się w jednego z globalnych graczy w branży motoryzacyjnej, który działa obecnie w 58 krajach i rynkach. Continental to najstarszy niezależny, a także jeden z największych producentów opon na świecie. W ciągu ostatnich 150 lat firma wyznaczała standardy w branży oponiarskiej. Wielokrotnie to inżynierowie Continental, dzięki swoim przełomowym wynalazkom, dbali o to, aby opony stały się bezpieczniejsze, wydajniejsze i bardziej zrównoważone.
Kamienie milowe w rozwoju opon Continental obejmują pierwszą oponę bieżnikowaną, pierwszą oponę ze zdejmowaną obręczą, patent na pierwszą na świecie oponę bezdętkową oraz, wraz z modelem „terenowym”, pierwszą dedykowaną oponę zimową. Podobnie pierwsza opona pneumatyczna do ciągników pochodzi od Continental. Później pojawiła się pierwsza opona o zoptymalizowanych oporach toczenia i pierwsza opona produkcyjna z bieżnikiem wykonanym z gumy mniszka lekarskiego.
Continental jest również jednym z pionierów w dziedzinie cyfryzacji. Już w 1999 roku producent opon wykazał, że dane potrzebne do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy można określić jeszcze dokładniej i szybciej, jeśli opona jest wykorzystywana jako źródło danych. To były narodziny inteligentnej opony. Tymczasem Continental łączy swoje opony i ich czujniki z chmurą i oferuje swoim klientom zupełnie nowe, inteligentne i cyfrowe rozwiązania i usługi oponiarskie.
Opony to nasza pasja. Nasza doskonałość technologiczna zapewnia bezpieczeństwo, niezawodność i zrównoważony rozwój od 150 lat. Jesteśmy z tego dumni. Wiele z dzisiejszych standardów technologicznych w oponach pochodzi od firmy Continental. Raz po raz przesuwamy granice tego, co jest możliwe. Naszym celem jest produkowanie całej naszego portfolio produktów wyłącznie z materiałów zrównoważonych w sposób neutralny dla klimatu najpóźniej do 2050 r.
szef obszaru biznesowego Tyres i członek zarządu Continental - Christian Kötz
Korzenie Continentala sięgają początków ery założycielskiej. 8 października 1871 r. została zarejestrowana spółka „Continental-Caoutchouc- & Gutta-Percha-Compagnie”. Asortyment początkowo obejmował różne produkty gumowe, takie jak piłki do zabawy, maty gumowe, pokrycia wałków, gumowane tkaniny lub balony oraz pełne opony do wózków i rowerów. Kiedy rower rozpoczął swoją światową karierę w 1892 roku z wolnobiegiem i hamulcem nożnym, Continental był pierwszą niemiecką firmą, która wyprodukowała pneumatyczne opony rowerowe, a zatem „pneumatyka” szybko stała się powszechnym słowem.
Niedługo później, w 1898 roku, rozpoczęto również produkcję opon pneumatycznych do samochodów. Pierwotna pneumatyka była nadal bezstopniowa i miała stosunkowo ograniczone właściwości jezdne jak na dzisiejsze standardy, zwłaszcza na mokrych lub zimowych drogach. Wszyscy producenci opon szukali rozwiązań dotyczących podatności na poślizg swoich produktów – aż do momentu, gdy Continental zaprezentował pierwszą na świecie oponę samochodową z bieżnikiem w 1904 roku.
Zanim nowa opona Continental zostanie wprowadzona na rynek, musi pomyślnie przejść szereg testów, czy to innowacji technicznych w sektorze samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych czy specjalnych. Łącznie nowe modele opon pokonują co roku 25 milionów kilometrów testowych przed faktycznym rozpoczęciem produkcji. Ogromny wysiłek jest uzasadniony. Ponieważ jest to podstawa jakości produktu producenta opon z Hanoweru, do wszystkich zastosowań – nawet w ekstremalnych warunkach.
W 2003 roku Continental stał się jedynym dostawcą opony produkcyjnej o dopuszczalnej prędkości maksymalnej do 360 km/h z ContiSportContact Vmax. W 2007 roku ContiSportContact Vmax była pierwszą oponą, która została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa i była pierwszym wyborem dla wielu bijących rekordy wyścigów znanych tunerów.
Do testowania opon i wszelkich możliwych warunków firma posiada najnowocześniejsze ośrodki testowania opon na całym świecie. Contidrom pod Hanowerem, „prototyp” i punkt odniesienia dla wszystkich ośrodków testowania opon Continental, został otwarty w 1967 roku. Już w 1968 roku na tor Contidrom wjechał pierwszy sterowany elektronicznie samochód bez kierowcy, ku zdziwieniu prasy i publiczności. Continental rozwinął tę technologię i obecnie wykorzystuje ją w swoim ośrodku testowym w Uvalde w Teksasie w USA, aby poddawać swoje opony testom wytrzymałościowym.
W 2012 roku w ośrodku Contidrom oficjalnie otwarto Automated Indoor Braking Analyzer (AIBA). Ten jedyny w swoim rodzaju obiekt na świecie umożliwia testowanie skuteczności hamowania opon na różnych nawierzchniach przez cały rok, niezależnie od pogody i w pełni automatycznie przy użyciu pojazdów bezzałogowych. W przyszłości opony mają być tam również testowane w nowym typie dynamicznego symulatora jazdy.
W ten sposób zawodowi kierowcy testowi będą również wirtualnie przeprowadzać realistyczne scenariusze jazdy. Wykonanie każdego cyklu testowego w symulatorze jazdy zamiast na prawdziwych drogach oznacza, że trzeba wyprodukować mniej opon testowych. Dlatego ta inwestycja w nową technologię testowania przyczynia się również do szeroko zakrojonych wysiłków firmy Continental na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Continental od początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku angażuje się w zrównoważony rozwój w przemyśle oponiarskim i motoryzacyjnym. Skutki kryzysu naftowego w 1973 r. dały impuls do projektu badawczego, którego celem było opracowanie opon o zoptymalizowanych oporach toczenia. Spostrzeżenia zdobyte w ramach tego projektu doprowadziły ostatecznie do zaprezentowania w 1993 roku bezprecedensowego produktu. Po raz pierwszy opona w ContiEcoContact połączyła korzyści środowiskowe i aspekty ekonomiczne z wyjątkowymi właściwościami jezdnymi i bezpieczeństwa.
Od tego czasu firma Continental boryka się z poważnymi wyzwaniami związanymi z ograniczaniem surowców i potrzebą ograniczenia emisji CO2. Od wielu lat zrównoważone i odpowiedzialne zarządzanie stanowi integralną część strategii korporacyjnej Continental. Wysiłki w tym zakresie koncentrują się wokół strategicznych tematów działań na rzecz klimatu, mobilności niskoemisyjnej, gospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonych łańcuchów dostaw, obejmując w ten sposób wszystkie fazy łańcucha wartości.
Już w 1903 r. w Seelze koło Hanoweru utworzono filię zajmującą się przerobem i recyklingiem złomu gumowego. W 2013 roku Continental otworzył swój wyjątkowy zakład ContiLifeCycle w Hanowerze Stöcken. Dzięki zintegrowanemu podejściu do bieżnikowania opon do pojazdów ciężarowych i autobusów oraz specjalnie opracowanemu zakładowi recyklingu gumy na skalę przemysłową jest pionierem w branży.
Aby opony przyszłości były jeszcze bardziej energooszczędne i przyjazne dla środowiska pod względem produkcji, użytkowania i recyklingu, firma systematycznie inwestuje w badania i rozwój nowych technologii, alternatywnych materiałów i przyjaznych dla środowiska procesów produkcyjnych. Na przykład Continental zamierza do 2050 roku stopniowo przestawiać się na materiały produkowane w 100% w sposób zrównoważony w swoich produktach oponiarskich.
Continental jest również jednym z pionierów, jeśli chodzi o cyfryzację opon. Już w 1999 roku pokazał, że dane potrzebne do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy można określić jeszcze dokładniej i szybciej, wykorzystując oponę jako źródło danych. To były narodziny inteligentnej opony. Od tego czasu Continental kontynuuje postęp w cyfryzacji opon, umożliwiając zupełnie nowe usługi dla floty i klientów końcowych.
Od 2010 roku Continental łączy wszystkie usługi dla klientów flotowych pod parasolem swojej marki Conti360° Fleet Services. Od rekomendacji i perfekcyjnego doboru odpowiednich opon, przez prawidłowy montaż i szybką pomoc w przypadku przebicia opony, po stałą kontrolę i kompleksowe raporty dotyczące opon dla wszystkich swoich pojazdów, operatorzy flot otrzymują wysoce profesjonalny, kompleksowy serwis opon.
Firma kontynuuje rozwój ekosystemu inteligentnych, cyfrowych rozwiązań dla opon klasy premium, który powstał w międzyczasie. Jako jeden z największych na świecie dostawców elektroniki, systemów czujników i oprogramowania w branży mobilnej, Continental ma tutaj decydującą przewagę konkurencyjną. Na przykład zdolność marki do umożliwienia oponie komunikowania się z innymi komponentami związanymi z bezpieczeństwem jako centralnym elementem systemu pojazdu doprowadziła do przełomowego projektu na początku tysiąclecia: 30-metrowego samochodu. Koordynacja wszystkich systemów biorących udział w hamowaniu spowodowała, że pojazd zatrzymał się po zaledwie 30 metrach z pełnym hamowaniem z prędkością 100 km/h. W tym czasie średnia droga hamowania wynosiła jeszcze od 36 do 40 metrów. Odpowiadało to skróceniu drogi hamowania nawet o 25%.
Dzisiaj Continental wykorzystuje bezpośrednie połączenie swoich opon i czujników z chmurą, aby zaoferować zupełnie nowe modele biznesowe. Dzięki dużej liczbie punktów danych klienci floty Continental mogą w dowolnym momencie sprawdzić stan swoich opon, korzystając z opracowanych przez firmę algorytmów. Oznacza to, że konserwację opon można przeprowadzać w miarę potrzeb, a nie jako środek zapobiegawczy, a tym samym znacznie efektywniej.
W ten sposób dostawcy floty zyskują na zminimalizowaniu przestojów spowodowanych naprawami, zwiększonym bezpieczeństwie, niższych kosztach całkowitych ze względu na większą wydajność energetyczną i ogólnie bardziej wydajną eksploatację. W 2020 r. firma Continental ustanowiła nowe standardy, prezentując swój udany projekt pilotażowy dotyczący znacznie dokładnego monitorowania głębokości bieżnika za pomocą algorytmów i danych telemetrycznych pojazdu.
W przyszłości Continental ma nadal opowiadać się za innowacyjną doskonałością w technologii opon dzięki swojemu portfolio premium w segmentach samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych i specjalnych. W swoim nowym programie strategicznym zaprezentowanym w 2020 roku Continental opisuje swoją drogę w nową dekadę. Głównym celem programu strategicznego Wizja 2030 jest konsekwentna orientacja na klienta w organizacji i wszystkich działaniach biznesowych. Ponadto sektor oponiarski ma na celu dalszy rentowny wzrost i wyróżnianie się na tle konkurencji w szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym w obszarach zrównoważonego rozwoju i rozwiązań cyfrowych.
Źródło: Continental