Continental radzi ostrożną jazdę w deszczu | MOTOFAKTOR

Continental radzi ostrożną jazdę w deszczu

Continental radzi kierowcom, aby jeździli ostrożnie podczas deszczu, ponieważ wzrasta wtedy ryzyko poślizgu.

Taką sytuację zna wielu kierowców: chociaż niebo było bezchmurne, w krótkiej chwili pogoda zmienia się i zaczyna padać ulewny deszcz. Chmury rozpylonej przez pojazdy wody powodują znaczne pogorszenie widoczności, a hałas wody w nadkolach samochodu dodatkowo rozprasza uwagę kierowcy. Nagły wzrost obrotów i głośniejszy dźwięk silnika wskazują, że opony straciły kontakt z nawierzchnią. To nie jest dobry moment na wykonywanie gwałtownych ruchów kierownicą.

 

W takim momencie nawet systemy wspomagania kierowcy są w dużej mierze bezsilne, ponieważ aby skutecznie działać, potrzebują kontaktu opon z nawierzchnią. Jeśli przy ponownym zetknięciu się opon z jezdnią koła będą zbyt mocno skręcone w lewo lub w prawo, samochód nagle zmieni tor jazdy, co jest niezwykle niebezpieczną sytuacją. Continental ostrzega przed ignorowaniem zagrożeń związanych z nagłymi zmianami pogody i pogorszeniem warunków drogowych.

 

Nagłe ulewy i burze są najbardziej niebezpieczne latem i wczesną jesienią. Przyzwyczajeni do dobrych warunków drogowych na suchej nawierzchni kierowcy zazwyczaj błędnie zakładają, że droga hamowania będzie tak samo krótka, a prowadzenie tak precyzyjne jak zawsze. Jednak szybko zauważają, że zarówno hamulce, jak i układ kierowniczy wymagają delikatniejszego traktowania.

 

Kałuże i długie koleiny stanowią oczywiste zagrożenie, ale są też inne niebezpieczeństwa: w ciągu wielu dni i tygodni suchej pogody, nawierzchnia dróg, zwłaszcza poza terenem zabudowanym, może pokryć się pyłkami roślin, żywicą i kurzem wyrzucanym przez ciągniki i kombajny oraz suchymi liśćmi. Po dodaniu wody deszczowej ten „koktajl” staje się prawie tak śliski jak lód – o czym najlepiej wiedzą motocykliści.

Angelo Perez-Riemer, kierowca testowy z Contidromu, toru testowego Continental pod Hanowerem

W takich chwilach niezbędne jest zmniejszenie prędkości, utrzymywanie dużego odstępu od pojazdu jadącego z przodu, włączenie świateł mijania i ostrożna ręka na kierownicy. Jeżeli pojawi się aquaplaning, najlepszą reakcją w aucie z ręczną skrzynią biegów jest natychmiastowe wciśnięcie sprzęgła. W samochodach z skrzynią automatyczną i w autach elektrycznych należy utrzymywać pedał gazu na stałym poziomie i unikać gwałtownego hamowania oraz nagłych ruchów kierownicą. Nawet 80 km/h może być zbyt wysoką prędkością w takiej sytuacji. Dodatkowo, gdy nagle w lusterku wstecznym pojawia się samochód ciężarowy, stres u kierowcy może osiągnąć maksimum, czemu towarzyszy głęboko zakorzeniona chęć dodania gazu i ucieczki przed niebezpieczeństwem. Jest to niewłaściwa reakcja. O wiele lepiej zatrzymać się na najbliższym postoju i poczekać, aż ulewa się skończy.

kierowca testowy z Contidromu, toru testowego Continental pod Hanowerem - Angelo Perez-Riemer
Im mniejsza jest głębokość bieżnika, tym mniejsza ilość wody może zostać pobrana przez rowki opony i rozproszona, przez co samochód jest bardziej podatny na aquaplaning

W takich sytuacjach bardzo ważny jest stan ogumienia.

Im mniejsza jest głębokość bieżnika, tym mniejsza ilość wody może zostać pobrana przez rowki opony i rozproszona, przez co samochód jest bardziej podatny na aquaplaning. Testy z oponą letnią Continental PremiumContact 6 w popularnym rozmiarze 205/55 R16 wykazały, że przy warstwie wody o grubości 8 milimetrów, zupełnie nowa opona zapewniała bezpieczne prowadzenie do prędkości 86 km/h, podczas gdy opona z bieżnikiem o głębokości 3 milimetrów pozostawała w kontakcie z drogą do ok. 67 km/h. Przy minimalnej głębokości bieżnika wymaganej przez przepisy – 1,6 milimetra – aquaplaning pojawił się już przy prędkości zaledwie 48,5 km/h, czyli poniżej limitu obowiązującego w terenie zabudowanym. Dlatego zawsze zalecamy kierowcom, aby upewnili się, że ich opony mają jeszcze zapas bieżnika ponad wymagane prawem minimum.

- Angelo Perez-Riemer
Continental zaleca kierowcom, aby upewnili się, że ich opony mają jeszcze zapas bieżnika ponad wymagane prawem minimum

Jesienią warto też pamiętać, że opony nie są jedynymi elementami gumowymi, które muszą niezawodnie pracować w samochodzie. Jeżeli wycieraczki pozostawiają smugi na przedniej szybie to widoczność pogorszy się, przez co wzrasta efekt oślepiania przez światła aut nadjeżdżających z przeciwka i wydłuża się czas reakcji osoby za kierownicą. Dlatego, zwłaszcza jesienią, kierowcy powinni sprawdzać stan ogumienia i wycieraczek oraz prognozę pogody przed wyruszeniem w drogę oraz pamiętać, że czas podróży może się wydłużyć w razie ulewnego deszczu.

 

Źródło: Continental

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).