Ogólnie program „Transformacja 2019–2029” ma na celu zapewnienie rentowności firmy i wzmocnienie jej globalnej konkurencyjności w perspektywie długoterminowej. Jak ogłoszono w Hanowerze, celem jest osiągnięcie rocznych oszczędności brutto, które od 2023 r. wyniosą ponad 1 miliard euro. W ten sposób Continental dalej zwiększa swój poprzedni cel oszczędnościowy, który zapowiadał już przy kilku okazjach, o nieco ponad 500 mln euro. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest utrzymująca się niska globalna produkcja samochodów, a także pogłębiający się kryzys gospodarczy w wyniku pandemii COVID-19. Firma nie spodziewa się, że produkcja pojazdów powróci do poziomu sprzed kryzysu z 2017 roku przed 2025 rokiem.
Cały przemysł motoryzacyjny stoi obecnie przed ogromnymi wyzwaniami. W ciągu ostatnich 70 lat nie doświadczył większego, poważniejszego kryzysu. Kryzys szczególnie mocno uderza w dostawców. Będzie to wymagało od nas wiele w perspektywie krótkoterminowej i doprowadzi nas do granic możliwości w nadchodzących latach. Po mniej więcej dekadzie szybkiego, zyskownego wzrostu i ekspansji siły roboczej zgodnie z modelem rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w tamtym czasie, teraz przygotowujemy naszą działalność do nowego rodzaju wzrostu dzięki technologiom przyszłości. Dlatego prowadzimy intensywne dyskusje z przedstawicielami pracowników, aby znaleźć najbardziej efektywne w sposób zrównoważony rozwiązania i znaleźć równowagę z interesami naszych pracowników.
dyrektor generalny Continental - dr Elmar Degenhart
Wszystkie centralne funkcje i jednostki biznesowe przyczyniają się do docelowych oszczędności i optymalizacji we wszystkich lokalizacjach w Niemczech i za granicą. Pod warunkiem zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą, strategia obejmuje łączenie zadań produkcyjnych, badawczo-rozwojowych w najbardziej konkurencyjnych lokalizacjach na świecie oraz dostosowywanie portfolio.
Ponadto firma przyspiesza automatyzację swoich procesów, na przykład za pomocą Przemysłu 4.0, a także zapewnia większą elastyczność pracy i obniża koszty pracy. Ponadto zamierza sprzedać operacje biznesowe, które są stale nierentowne.
Części tej strategii prawdopodobnie doprowadzą do przeniesienia lub zamknięcia obiektów i działalności w lokalizacjach, w których koszty są stale zbyt wysokie, gdzie technologie stają się przestarzałe lub gdzie zdolności produkcyjne nie mogą być wykorzystane z zyskiem w perspektywie średnio- i długoterminowej.
Ogólnie rzecz biorąc, Continental spodziewa się, że planowane zmiany w ramach trwającego programu strukturalnego, który został zapoczątkowany we wrześniu 2019 r. i został obecnie rozszerzony, w sumie prawdopodobnie wpłyną w przyszłości na ponad 30 000 miejsc pracy bezpośrednio na całym świecie. Zostaną one zmodyfikowane, przeniesione lub staną się zbędne. Około 13 000 tych miejsc pracy znajduje się w Niemczech, a dalsza większa część w krajach, w których również są wysokie koszty pracy. 90% planowanych dostosowań powinno zostać zakończonych do 2025 roku.
Continental zatrudnia obecnie ponad 232 000 osób na całym świecie, w tym około 59 000 w Niemczech. Od 2010 r. do dzisiaj, po poprzednim kryzysie, liczba miejsc pracy w firmie wzrosła na całym świecie o około 84 000, z czego o około 13 000 w Niemczech.
Firma pierwotnie ogłosiła środki we wrześniu 2019 r., które wpłynęłyby na nawet 20 000 miejsc pracy na całym świecie, w tym około 7000 w Niemczech. Część programu transformacji została już zakończona i od końca września 2019 r. bezpośrednio dotyczy około 3000 miejsc pracy na całym świecie.
Nie uwzględnia to liczby miejsc pracy, które zostaną utworzone przez przeciwne pozytywne skutki w nadchodzących latach, takie jak docelowy wzrost w przyszłych dziedzinach mobilności. Obejmują one technologie i oprogramowanie do cyfryzacji, wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy oraz bezemisyjnej mobilności.
Naszym celem jest utrzymanie naszej pozycji wśród światowej elity, jeśli chodzi o dostawców najlepszych technologii i oprogramowania dla mobilności. W tym celu skupiamy się na maksymalizacji naszej konkurencyjności we wszystkich lokalizacjach, jednocześnie w pełni koncentrując się na obszarach naszego wzrostu. Nasza przyszła struktura organizacyjna, zreorganizowana światowa sieć produkcyjna i struktura kosztów zgodna z niższym poziomem produkcji pojazdów: razem daje nam to wystarczające pole manewru i niezbędne zasoby, których potrzebujemy, aby wrócić do szybkich, rentownych i zrównoważonych rozwój dzięki odpowiednim technologiom przyszłości. Teraz decydujemy o niezbędnych krokach.
- dr Elmar DegenhartWstępne rozmowy, które od jakiegoś czasu prowadzimy w Niemczech, wchodzą teraz w decydującą fazę. Im bardziej inteligentnie wszyscy oszczędzamy, jeśli chodzi o koszty w perspektywie długoterminowej, tym więcej miejsc pracy będziemy razem chronić w perspektywie średnio- i długoterminowej.
członek zarządu Continental ds. HR - dr Ariane Reinhart
Dr Reinhart po raz kolejny potwierdziła, jak firma będzie postępować z nadchodzącymi decyzjami i ich wdrażaniem.
Oferowanie ochrony zatrudnienia w obecnych czasach nie byłoby sprawiedliwe dla pracowników, ponieważ nie możemy jej zagwarantować.
- dr Ariane Reinhart
Spółka ogłosi wyniki rozmów po ich zakończeniu.
W tym kontekście dr Reinhart zwróciła uwagę na chęć firmy do omówienia innowacyjnych metod, takich jak skrócenie czasu pracy i jednoczesne dokształcanie.
W naszych rozmowach szukamy trwałych rozwiązań, które wykraczają poza krótkoterminowe. Staramy się wspólnie opracować plan jako pomost do pomyślnej przyszłości.
- dr Ariane Reinhart
Źródło: Continental