Ekstremalne przyspieszenia, maksymalne momenty obrotowe, wysokie prędkości nawet w ciasnych zakrętach, driftach i skokach – jako wyłączny dostawca opon do nowej serii wyścigów Extreme E, Continental stoi prawdopodobnie przed najtrudniejszym wyzwaniem, jakie sporty motorowe kiedykolwiek zaplanowały dla opon. Głównym bohaterem jest elektryczny SUV ODYSSEY 21. Od 3 kwietnia 2021 roku ta przyciągająca wzrok maszyna będzie ścigać się w profesjonalnych wyścigach samochodowych w najodleglejszych zakątkach świata.
ODDYSEY 21 wymiarami – długością 440 cm, szerokością 230 cm i wysokością 186 cm – nie różni się od konwencjonalnego SUV-a. Rozstaw osi 300 cm też brzmi zupełnie normalnie. Ale na tym podobieństwo się kończy. A to dlatego, że ze swoją maksymalną mocą 550 KM, ten zbudowany przez Spark Racing Technology pojazd jest prawdziwym tytanem pod względem siły napędowej, zwłaszcza przy wadze zaledwie 1650 kilogramów. Dla porównania, przeciętny samochód Rajdu Dakar oferuje około 300 KM, a waży ponad 2000 kilogramów.
Imponujące wyniki przyspieszenia nie są więc zaskoczeniem: dzięki dwóm silnikom elektrycznym zawodnik Extreme E rozpędzi się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Do tego e-SUV może płynnie pokonywać wzniesienia do 55 stopni pochyłości. Aby zapewnić sobie tę moc na wszelkiego rodzaju nawierzchniach w skrajnie różnych strefach klimatycznych, wszystkie zespoły startujące w tej nowej serii wyścigów off-roadowych zastosują w pojazdach opony CrossContact Extreme E, opracowane specjalnie w tym celu przez Continental – partnera założycielskiego Extreme E.
Ogumienie to, przeznaczone specjalnie do wyzwań sportowych, zapewniać ma maksymalną stabilność i odporność w najtrudniejszych warunkach – takich jak amazońskie lasy deszczowe czy lodowce Patagonii – i wykraczać poza to, co oferują zwykłe opony osobowe produkowane wcześniej przez Continental. Już same cechy fizyczne CrossContact Extreme E są imponujące: oznaczenie 37 X 12,5 R 17 na ścianie bocznej informuje, że opona ma średnicę 37 cali, 12,5 cala szerokości i wymaga 17-calowej felgi.
Wzór bieżnika został zoptymalizowany, aby opona mogła zapewnić najwyższą wydajność na każdym terenie. Dzięki tej oponie doszliśmy do bardzo dobrego kompromisu – stworzyliśmy produkt wszechstronny, jeśli chodzi o wymogi dla różnych nawierzchni i warunków klimatycznych, który oferuje niezbędną niezawodność w warunkach wyścigowych, a przy tym wszystkim został wyprodukowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jest to wyjątkowo wydajne, uniwersalne rozwiązanie.
inżynier rozwoju opon w Continental - Anuj Jain
Aby osiągnąć taki rezultat, należało między innymi opracować specjalną mieszankę bieżnika, podczas gdy wzór posiada idealne połączenie żeber i rowków, aby zapewnić maksymalną przyczepność na każdym terenie.
Ponadto opona ta ma zupełnie nową konstrukcję barku, który stanowi solidne połączenie bieżnika ze ścianą boczną. Całość dopełnia wzmocniony korpus.
- Anuj Jain
Przyciągająca wzrok kolorowa konstrukcja ścian bocznych jest efektem naniesienia koloru w dodatkowym procesie wulkanizacji.
Biorąc pod uwagę, że w codziennym użytkowaniu nie ma odpowiednich wyzwań dla osiągów dostarczonych przez oponę CrossContact Extreme E, Continental wyklucza jakąkolwiek możliwość, aby te produkty do sportów ekstremalnych były dostępne u dealerów. Jednak każdy, kto liczy na transfer technologii z toru na drogę w przyszłości, ucieszy się na wieść, że seryjnie produkowany odpowiednik tej opony wyścigowej jest już dostępny.
Opracowując opony Extreme E, najpierw przeanalizowaliśmy maksymalną wydajność i odporność wielu naszych sprawdzonych produktów o interesujących nas parametrach. Ostatecznie zdecydowaliśmy się wykorzystać jako punkt odniesienia serię Continental CrossContact. Wyzwaniem pod kątem technicznym było następnie dostosowanie wzoru bieżnika, ściany bocznej i konstrukcji do trudnych wymagań bardzo różnych lokalizacji Extreme E.
- Anuj Jain
Rzeczywiście, rodzina opon CrossContact, którą tworzą produkty przeznaczone do użytku zarówno w terenie, jak i poza nim, latem oraz zimą, łączy w sobie ekspercką wiedzę Continental, jeśli chodzi o segment SUV-ów. Wszystkie modele tych pojazdów, oferujące tryb jazdy on/off road, pod względem technicznym nastawione są przede wszystkim na doskonałe hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni, a także na zapewnienie wyjątkowego prowadzenia, nawet przy maksymalnym obciążeniu i przy bardzo dużych prędkościach. Opony CrossContact są dostępne dla felg o średnicy do 23 cali o szerokości do 315 milimetrów i zatwierdzone do prędkości do 300 km/h.
Continental jest partnerem założycielskim serii wyścigów Extreme E. Firma technologiczna, która w tym roku świętuje 150 lat swojej działalności, wyposaża wszystkie pojazdy biorące udział w wyścigach w opony dostosowane do zróżnicowanych i bardzo wymagających warunków, z jakimi zawodnicy się zetkną podczas kolejnych etapów.
Źródło: Continental