Wynika to z faktu, iż rynek w dużych aglomeracjach miejskich jest w coraz większym stopniu przejmowany przez transport rozumiany jako element tzw. szerszej usługi mobilnościowej.
Rosnące znaczenie usług związanych z przemieszczaniem się stanowi dla producentów aut wyzwanie związane z koniecznością stałej analizy przekształcającego się rynku oraz dostosowaniem do zmieniających się preferencji konsumenckich w zakresie podróżowania. Zmiany te szczególnie w zakresie przyszłości rynku samochodów autonomicznych koncentrują się w szczególności w obrębie transportu krajowego czy regionalnego, lecz już na poziomie pojedynczych, różniących się od siebie, aglomeracji miejskich.
Rozwój rynku mobilności jako usługi oraz wzrost liczby nowych form transportu w postaci pojazdów autonomicznych (ang. AV-MaaS – mobility as a service) w dłuższej perspektywie może doprowadzić do gwałtownego spadku sprzedaży samochodów z nadwoziem typu sedan w Stanach Zjednoczonych – z 5,4 mln do zaledwie 2,1 mln sprzedanych sztuk do roku 2030. Dojdzie bowiem do zmiany postrzegania samochodu osobowego – nie będzie on bowiem koniecznym elementem majątku, lecz częścią usługi bazującej na wykorzystaniu pojazdów autonomicznych. Dotychczasowe badania wskazują na ewoluowanie rynku transportowego w odniesieniu do „wysp autonomiczności”, pojmowanych jako obszary charakteryzujące się odrębnymi potrzebami transportowymi konsumentów.
Tego rodzaju podejście generuje znaczący problem dla producentów OEM, którzy mogą zostać pozbawieni możliwości segmentowania rynku i tworzenia produktów dostosowanych do preferencji konsumentów wyłącznie przy zastosowaniu tradycyjnych, stosowanych do tej pory narzędzi segmentów aut. Zgodnie z szacunkami rozwój mobilności, a także usług wykorzystujących pojazdy autonomiczne usługi AV-MaaS na rynkach dużych aglomeracji miejskich, będzie rzutował na znaczne przekształcenia rynku samochodów osobowych. W rezultacie dojdzie do spadku sprzedaży samochodów klientom indywidualnym, a także konieczne stanie się zamknięcie wielu fabryk producentów samochodów. To oczywiście wyłącznie projekcje rozwoju rynku, ale widoczny jest stały rozwój technologiczny wymuszający zmiany w sposobie wykorzystania samochodów.
partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Mirosław Michna
Zmiana podejścia do tworzenia pojazdów w oparciu o ewoluujące potrzeby transportowe, wymaga od producentów przeanalizowania danych dotyczących wyprawy, według podstawowych zmiennych, tj. środowiska, czasu trwania podróży, prędkości oraz obciążenia pojazdu, przy szczególnym uwzględnieniu celu każdej z podjętych podróży.
Pełną wersję raportu w wersji elektronicznej można pobrać ze strony kpmg.pl.
Źródło: KPMG