Coraz więcej silników powstaje w Polsce | MOTOFAKTOR

Coraz więcej silników powstaje w Polsce

W minionym roku w Polsce zostało wyprodukowanych ok. 1,5 mln silników spalinowych, czyli o ponad 18% więcej niż rok wcześniej.

Produkcja silników staje się coraz ważniejsza dla naszego rynku motoryzacyjnego – wynika z analizy „AutomotiveSuppliers.pl„. W minionym roku produkcję uruchomiły dwa zakłady. Pełne moce osiągnęła należąca do Groupe PSA fabryka w Tychach (początek oficjalnej produkcji styczeń 2019 r.). Natomiast w Jaworze pod koniec roku wyprodukowano pierwszych kilka tysięcy jednostek napędowych. Tym samym liczba działających fabryk wzrosła z 4 do 6.

 

Największym producentem jest Volkswagen Motor Polska. W minionym roku w Polkowicach powstało ok. 670 tys. silników Diesla.

Benzyna w ofensywie

Utrzymuje się wyraźny trend wzrostowy produkcji silników benzynowych. W analizowanym okresie produkcja tych napędów wzrosła o ponad 85%. W 2018 roku w Polsce powstało 377 tys. tego typu silników a rok później już 700,9 tys. (wzrost o 234,3 tys.). Najwięcej silników benzynowych wyprodukowały zakłady Toyoty Motor Manufacturing Poland z wynikiem ponad 323 tys. jednostek napędowych (+11%).

Na uwagę zasługuje fakt, że fabryka silników Groupe PSA w Tychach w pierwszym roku pełnej działalności produkcyjnej osiągnęła bardzo dobry rezultat. W 2019 roku w tyskim zakładzie wyprodukowano 224 tys. jednostek napędowych.

Partner w AutomotiveSuppliers.pl - Rafał Orłowski

Dynamicznie rosnącej produkcji silników benzynowych towarzyszy spadek w segmencie silników wysokoprężnych. W ciągu minionego roku ich produkcja spadła o 90 tys. do poziomu 782,4 tys. sztuk. Jest to w dużej mierze związane z przechodzeniem na produkcję jednostek benzynowych. Właśnie takiemu przeobrażeniu uległa fabryka Toyoty Motor Manufacturing w Jelczu-Laskowicach.

 

Ponadto znacząco wzrósł procentowy udział silników benzynowych. W 2018 r. tylko co trzeci silnik „made in Poland” był tego typu jednostką napędową. Po roku na silniki benzynowe przypadła niemal połowa całej produkcji (diesle: 52,7%, silniki benzynowe: 47,2%).

Podsumowanie

2020 rok powinien być interesujący dla rozwoju napędów dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Od kwietnia br. w zakładzie Toyoty w Jelczu-Laskowicach wytwarzany będzie nowy motor – 1,5 l TNGA. Ten rok będzie również pierwszym pełnym rokiem produkcji dla Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze.

Spodziewamy się, że 2020 będzie kolejnym rokiem wzrostu produkcji silników w Polsce. Zakładamy, że w 6 zakładach zostanie wyprodukowanych około 1,85 mln jednostek napędowych (wzrost o 360 tys.).

- Rafał Orłowski

 

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).