To szansa na dodatkowy zysk i rozwój własnego biznesu – wynika z badania przeprowadzonego wśród warsztatów niezależnych na zlecenie producenta olejów silnikowych Mobil Delvac City Logistics*. W badaniu mechanicy na „trójkę z minusem” ocenili dbałość właścicieli VAN-ów o stan techniczny pojazdu i przestrzeganie terminów przeglądów. To mało biorąc pod uwagę fakt, że niesprawny samochód w firmie oznacza przestój w pracy, a nawet ryzyko kar za opóźnienia dostaw.
Rosnąca obecność VAN-ów w warsztatach niezależnych to efekt pozytywnego trendu na rynku pojazdów dostawczych o DMC 3,5t w Europie. Według organizacji ACEA ich sprzedaż od stycznia do września 2018 wzrosła o 3,5% (r/r)**. W Polsce ten wynik był jeszcze lepszy i z liczbą 48623 nowych samochodów wyniósł 10,4% (r/r). Dobra sprzedaż VAN-ów przekłada się na zyski z serwisowania tej kategorii pojazdów. Według badania przeprowadzonego przez Ekonaft, Mobipol i SmartPlus, autoryzowanych dystrybutorów olejów Mobil, 59% warsztatów niezależnych zaobserwowało w ciągu ostatnich dwóch lat wzrost obecności VAN-ów w swoim serwisie. W najbliższych latach ten wynik powinien być wyższy biorąc pod uwagę fakt, że z roku na rok liczba dostawczaków serwisowanych po zakończeniu okresu gwarancyjnego poza ASO będzie coraz wyższa.
Ponad połowa (52%) warsztatów przyznaje, że serwis VAN-ów to szansa na większe zyski. Można by zapytać, dlaczego tak sądzi tylko połowa respondentów? Wśród powodów są ograniczone możliwości warsztatowe – na przykład brak stanowisk przygotowanych pod naprawy większych pojazdów, godziny pracy pokrywające się z czasem realizacji dostaw lub po prostu wystarczająca liczba klientów wśród właścicieli aut osobowych. Są jednak warsztaty, które rozwijają ofertę pod klienta firmowego:
Nasz warsztat posiada stanowisko przygotowane specjalnie dla samochodów dostawczych. W ostatnim czasie przyjeżdża do nas wyraźnie więcej VAN-ów czemu sprzyja rozwój spedycji i branży budowlanej. Jedno stanowisko to niejednokrotnie za mało. Spodziewamy się dalszego wzrostu liczby klientów z tej kategorii.
właściciel PAPIS AUTO Serwisu, warsztatu uczestniczącego w programie Mobil 1 Workshop - Stanisław Papis
W badaniu na zlecenie producenta olejów Mobil Delvac mechanicy surowo – średnio na „trójkę z minusem” – ocenili stan techniczny i pilnowanie terminów przeglądów przez właścicieli samochodów dostawczych. Widocznym problemem jest odkładanie serwisu na później i szukanie szybkich oszczędności. Serwis VAN-a oznacza przestój pojazdu i wstrzymanie świadczenia usług transportowych, więc musi być dobrze zaplanowany. Ocena opłacalności nie powinna opierać się wyłącznie na cenie zakupu oleju, akumulatora czy opon lecz na prognozie całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Na przykład wysokiej jakości oleje syntetyczne mogą zmniejszyć TCO dzięki skuteczniejszej ochronie silnika i jego osprzętu oraz możliwości ograniczenia zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi – podkreślają specjaliści ExxonMobil.
Biorąc pod uwagę rynkowe trendy warto ocenić, ile warsztat niezależny mógłby zyskać dzięki przyciągnięciu do siebie właścicieli VAN-ów, odchodzących z ASO po zakończeniu okresu gwarancyjnego, oraz czy serwis jest otwarty na takiego klienta.
Odpowiedź twierdząca na co najmniej połowę powyższych pytań oznacza, że już teraz warsztat jest przygotowany na klienta, dla którego samochód jest narzędziem pracy. Więcej informacji o olejach silnikowych dla samochodów dostawczych znaleźć można na stronie www.mobil.pl lub u autoryzowanych dystrybutorów środków smarnych Mobil (www.Dexol.pl, Ekonaft.com.pl, www.Mobipol.pl, www.SmarTPlus.pl).
*Wyniki badania przeprowadzonego w październiku 2018 roku wśród przedstawicieli 63 warsztatów niezależnych, współpracujących z autoryzowanymi dystrybutorami olejów Mobil, firmami Ekonaft, Mobipol i SmartPlus.
** Źródło: www.ACEA.be
Źródło: ExxonMobil