Czarne skrzynki w autach już obowiązkowe | MOTOFAKTOR

Czarne skrzynki w autach już obowiązkowe

Od lipca każdy nowy samochód w Unii Europejskiej musi być wyposażony w rejestrator danych zdarzeń (EDR), znany potocznie jako „czarna skrzynka”. Mają one pomagać w w ustalaniu przyczyn i przebiegu wypadków drogowych.

Od 7 lipca 2024 roku wszystkie nowo zarejestrowane samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony będą musiały być wyposażone w tzw. czarne skrzynki, zgodnie z ustaleniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144. Te rejestratory danych na temat zdarzeń, zwane także rejestratorami EDR, mają na celu pomóc w ustaleniu przyczyn wypadków drogowych. Rejestratory mają automatycznie zapisywać dane 5 sekund przed i po zdarzeniu, a dostęp do nich mają mieć jedynie upoważnione osoby, takie jak służby ratunkowe, eksperci od bezpieczeństwa drogowego i producenci pojazdów.

Dane zbierane przed EDR i ich rola

Czarne skrzynki mają śledzić i zapisywać różnorodne parametry, takie jak przyspieszenie wzdłużne i boczne, ruch obrotowy pojazdu, ciśnienie w układzie hamulcowym, kąt obrotu kierownicy, prędkość obrotową silnika, tryb pracy skrzyni biegów, stopień otwarcia lub zamknięcia przepustnicy, prędkość jazdy i moment obrotowy. Systemy bezpieczeństwa, takie jak poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa i ich napinacze, również będą rejestrowane.

Należy zwrócić uwagę na to, że rejestratory danych zdarzeń (EDR) mogą odgrywać istotną rolę w różnych sytuacjach. W przypadku tragicznych wypadków, gdzie nie ma świadków, mogą zapewnić kluczowe informacje dotyczące przebiegu zdarzenia. Ponadto, EDR mogą być używane jako dowody w sądzie w przypadku sporu dotyczącego wypadku. Analiza danych z rejestratorów zdarzeń jest także ważna do opracowywania nowych systemów bezpieczeństwa oraz szkolenia kierowców, co może przyczynić się do poprawy ich zachowań za kierownicą.

Dane zbierane przez EDR pod ochroną

Zgodnie z unijnymi przepisami, producenci pojazdów muszą zagwarantować, że dane z rejestratorów EDR są zabezpieczone przed ingerencją i będą pozbawione informacji identyfikujących osobę. Informacje będą dostępne w formacie przystosowanym do odczytu komputerowego, bez możliwości identyfikacji konkretnych osób. Producenci będą również musieli udostępniać dane techniczne i narzędzia diagnostyczne potrzebne do pobierania i interpretacji danych z EDR. Odpowiednie zabezpieczenia mają być zastosowane, aby chronić dane przed dostępem osób nieautoryzowanych. Komisja Europejska wprowadza również standaryzowane protokoły komunikacyjne, które ułatwią dostęp do informacji z EDR.

Rozpowszechnienie EDR jest istotnym krokiem w poprawie bezpieczeństwa drogowego. Mimo że nie zlikwidują one wszystkich incydentów drogowych, mogą pomóc w ich wyjaśnieniu i zapobieganiu w przyszłości. Dzięki nim możliwe ma być skuteczniejsze wprowadzenie działań prewencyjnych, co przyczyni się do redukcji liczby wypadków drogowych i zwiększenia bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg.

Źródło: ITS

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).