Czerń powraca do łask w zespole, który dominuje w Formule 1 i na stałe zapisuje się w historii sportu za sprawą siedmiu z rzędu tytułów mistrzowskich w klasyfikacji konstruktorów. 2 marca, w siedzibie zespołu Mercedes-AMG Petronas Formula One Team w angielskim Brackley, odbyła się prezentacja bolidu na sezon 2021: Mercedes-AMG F1 W12 E Performance, który mieliśmy okazję już zobaczyć podczas pierwszego wyścigu w Bahrajnie.
Nowa grafika to połączenie koloru czarnego bolidu z sezonu 2020 z naszym legendarnym kolorem srebrnym - Sterling Silver. W nowej odsłonie zaprezentowaliśmy zieleń PETRONAS. Powraca także burgund reprezentujący INEOS, naszego głównego partnera.
Head of Paint and Graphics w stajni Mercedesa - Andrew Moody
Zespół od ponad siedmiu lat współpracuje ze Spies Hecker, renowacyjną marką premium firmy Axalta, globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych oraz oficjalnego dostawcy zespołu.
Mercedes-AMG F1 W12 E Performance to pierwszy bolid z oznaczeniem E PERFORMANCE, które nawiązuje do nowej technologii oraz sygnatury hybrydowych modeli Mercedes-AMG. Powiązanie zespołu z nową technologią hybrydową najlepiej widać w najbardziej rzucającej się w oczy zmianie na nadwoziu: powtarzającym się logo AMG na pokrywie silnika.
Trzeba pamiętać, że całość jest lakierowana. Wiele osób zakłada, że napisy i logo są naklejane, ale tak nie jest. Napisy są białe lub szare, zależnie od lokalizacji, więc to bardzo skomplikowany element szaty graficznej bolidu. Polegamy na produktach Spies Hecker, ponieważ nie mamy czasu na poprawki. Lakiernicy potrzebują płynnej aplikacji, łatwego cieniowania i idealnego wykończenia. Podobnie jak na wyścigach i tutaj oczekujemy znakomitych osiągów od samego początku.
- Andrew MoodyPrzy średniej ilości widzów Grand Prix sięgającej 87,4 mln osób, odważna i wyróżniająca się szata graficzna jest kluczowa. Tegoroczna czerń Midnight Black to głęboki, niezwykle charakterystyczny solidowy kolor.
To nieco inny kolor niż w ubiegłym sezonie. Jest intensywniejszy i naprawdę rzuca się w oczy zarówno podczas transmisji, jak i na żywo.
- Andrew Moody
Przejście czarnego z przodu bolidu do srebrnego Sterling Silver na osłonie silnika jest niezwykle skomplikowane i wymaga użycia sześciu odcieni. Efekt jest widoczny na siedmiu różnych elementach, a każdy z nich ma inny kształt. To oznacza, że lakierowanie każdego z wymiennych podzespołów musi idealnie pasować do sąsiadujących paneli pod względem rozmieszczenia, rozmiaru, kształtu, koloru i odcieni. Trwający 10 miesięcy sezon 2021 składa się z 23 wyścigów, przy czym aż trzykrotnie są one rozgrywane tydzień po tygodniu i aż dwukrotnie wszyscy wracają na tor trzy tygodnie z rzędu. To oznacza, że zespół Andrew Moody’ego musi błyskawicznie lakierować poszczególne podzespoły, tak aby bolid był zawsze gotowy na Grand Prix. To naprawdę spore wyzwanie.
Korzystamy ze specjalnie zaprojektowanych szablonów, które do złudzenia przypominają ramę bolidu i umożliwiają precyzyjne odwzorowanie każdego podzespołu pod względem wielkości i kształtu, a co najważniejsze – także kolorów, odcieni i projektu graficznego. Ponieważ bolid ciągle się zmienia, my musimy tworzyć nowe szablony. Polakierowanie trzech paneli, na których krzyżują się różne linie i przejścia kolorów jest skomplikowane i wymaga dużo precyzji. Dlatego właśnie korzystamy z lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC 480, który pozwala nam na co dzień pracować szybko i precyzyjnie.
- Andrew Moody
Zespół odpowiedzialny za lakier i grafikę korzysta z różnorodnych produktów Spies Hecker, w tym kwasoutwardzalnego gruntu reagującego Priomat Wash Primer 4075. Następnie stosowany jest Permasolid HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący z dużą zawartością części stałych lub Permasolid HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania. Gradienty kolorów powstają przy użyciu lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC 480 Basecoat, a wykańczane są lakierami bezbarwnymi Permasolid HS Optimum Plus Clear Coat 8650 lub Permasolid HS Race Clear 8700. Gdy trzeba pracować szczególnie szybko, zespół stosuje lakier bezbarwny Permasolid Speed-TEC Clear Coat 8810.
Wciąż oddajemy hołd Nikiemu Laudzie, naszemu prezesowi niewykonawczemu, który niestety zmarł w maju 2019 roku. Tuż za zagłówkiem kierowcy po obu stronach bolidu umieściliśmy jasnoczerwoną gwiazdę. Podobnie jak logo AMG, gwiazdy są lakierowane, nie naklejane, jak myśli wiele osób.
- Andrew MoodyNa bolid W12 powraca charakterystyczna linia w zieleni PETRONAS. Kolor ten widzimy także na przednim i tylnym spojlerze, nosie, lusterkach i halo. W tym roku zieleń to kolor solidowy, dzięki czemu jeszcze bardziej rzuca się w oczy i wyróżnia na tle głębokiej czerni bolidu.
Stale pracujemy nad charakterystycznymi liniami, które wprowadziliśmy w 2017 roku. W tym roku również zrezygnowaliśmy z efektu rozświetlenia przy krawędziach, dzięki czemu są one ostre i wyraziste.
- Andrew Moody
Dodatkowo nad zieloną linią zobaczymy refleksyjną, srebrną linię, która symbolizuje dekadę współpracy zespołu z koncernem PETRONAS. Obie linie zaczynają się na boku nosa i biegną wzdłuż nadwozia do bocznych wlotów powietrza.
Nowy bolid, nawiązujący do marki AMG, to kwintesencja znakomitych osiągów. Doskonale to rozumiemy; w Axalta wysoko cenimy parametry i możliwości naszych produktów. Jesteśmy niezwykle dumni, że braliśmy udział w historycznym wydarzeniu, jakim było zdobycie przez stajnię siódmego tytułu mistrza świata w klasyfikacji konstruktorów. Wiemy, że Andrew i jego lakiernicy oraz cały zespół Mercedes-AMG Petronas Formula One Team w Brackley i Brixworth będą w tym sezonie przekraczać kolejne granice, aby odnosić sukcesy na torach. Również tym razem będziemy im towarzyszyć, aby zadbać o to, by bolidy były równie piękne co szybkie.
Axalta Refinish Brand Manager - Olaf Adamek
Źródło: Axalta