Części układów hamulcowych e-autobusów w ofercie Textar | MOTOFAKTOR

Części układów hamulcowych e-autobusów w ofercie Textar

TMD Friction, właściciel marki Textar, dostarcza części do układów hamulcowych nowoczesnych autobusów elektrycznych i hybrydowych.

Podobnie jak w innych branżach, również w przemyśle motoryzacyjnym prowadzone są intensywne prace rozwojowe mające na celu ograniczenie emisji CO2 do otoczenia. Powodem są nie tylko coraz bardziej rygorystyczne przepisy, ale także odpowiedzialność i dążenie do jak najszybszego przywrócenia ekologicznej równowagi.

Elektryków przybywa również w Polsce

Ważną rolę odegra w tym publiczny transport miejski. Eksperci spodziewają się, że liczba autobusów elektrycznych w miejskim transporcie publicznym wzrośnie z 417 tysięcy w roku 2019 do ponad 645 tysięcy w roku 2025. Będzie to stanowić około 39% floty autobusów miejskich na świecie. Szacuje się, że w 2040 roku elektryczny napęd będzie miało ponad 67% autobusów[1].

 

Wzrost ten jest zauważalny również w Polsce. Jak wynika z danych TMD Friction, w Warszawie między 2015 a 2020 rokiem przybyło 160 autobusów elektrycznych, które regularnie przewożą mieszkańców stolicy. Po ulicach poruszają się również pojazdy hybrydowe[2].

Bez względu na rodzaj napędu, niezawodne hamulce są podstawą bezpiecznej eksploatacji każdego pojazdu. Producenci układów hamulcowych muszą wykazać się bardzo elastycznym podejściem, by móc skonstruować odpowiednie hamulce do tych naszpikowanych najnowszymi technologiami pojazdów. Na niezależnym rynku części zamiennych ogromne znaczenie ma dostęp mechaników do odpowiednich części zamiennych, pozwalających właściwie serwisować autobusy elektryczne, a także zapewniających bezpieczeństwo i skuteczność prowadzonych napraw.

Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce - Joanna Krężelok

Wydajne hamulce niezależnie od napędu

W celu opracowania idealnej mieszanki ciernej do każdego typu napędu elektrycznego TMD Friction ściśle współpracuje z producentami pojazdów oraz układów hamulcowych. Dotyczy to zarówno producentów autobusów miejskich, jak i autokarów turystycznych. Od kilku lat TMD Friction rozwija i produkuje klocki oraz okładziny hamulcowe dla wiodącego chińskiego producenta autobusów elektrycznych, które można spotkać w wielu europejskich miastach i gminach. TMD Friction dostarcza również części zamienne do układów hamulcowych do autobusów polskiego producenta, poruszających się m.in. po ulicach Warszawy, ale także innych miast w Polsce.

Niezależnie od tego, czy autobus ma napęd elektryczny, czy spalinowy, klocki i tarcze hamulcowe w nim stosowane muszą być najwyższej jakości. Ze względu na masę pojazdu oraz jego przeznaczenie, układ hamulcowy autobusu hybrydowego czy elektrycznego musi być tak samo wydajny jak w pojazdach z silnikami spalinowymi. W przypadku hamowania awaryjnego z całkowicie naładowaną baterią, której nie będzie można doładować, podczas hamowania nie nastąpi rekuperacja energii. Układ hamulcowy przejmie całą energię powstającą w tej sytuacji.

trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar - Wojciech Sokołowski

Rozwój produktów TMD Friction dla pojazdów użytkowych

Kolejną grupą pojazdów, w których rozwijany jest napęd elektryczny są pojazdy ciężarowe. Na razie nie jest on tak rozpowszechniony, jak w przypadku autobusów. Niemniej będzie on zyskiwał coraz większą popularność w ciężarówkach, szczególnie wykorzystywanych do dystrybucji towarów. TMD Friction również rozwija materiały cierne do takich zastosowań.

 

Wszystkie produkty Textar do zastosowania w autobusach i innych pojazdach użytkowych, a także części zamienne do samochodów osobowych można znaleźć w katalogu online BrakeBook oraz aplikacji mobilnej BrakeBook.

 

[1] Źródło: BloombergNEF
[2] Źródło: wewnętrze dane TMD Friction Polska

 

Źródło: TMD Friction

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).