Pierwsza europejska norma emisji spalin została wprowadzona w 1993 roku. Jej efektem było powszechne stosowanie katalizatorów oksydacyjnych w autach. Od tego czasu normy sukcesywnie zaostrzały wymagania. Zgodnie z obecnie obowiązującą normą EURO 6d, która weszła w życie w ostatecznej formie z początkiem 2021 roku, każde wyprodukowane auto z silnikiem o zapłonie samoczynnym jest wyposażone w system SCR (Selective Catalytic Reduction).
Aby sprostać coraz bardziej rygorystycznym wymaganiom dotyczącym emisji spalin, Bosch już w 2008 roku wprowadził na rynek system Denoxtronic 3.1 dla pojazdów osobowych z silnikiem Diesla. W roku 2012 zaprezentowana została nowsza generacja Denoxtronic 5.1. Obecnie na rynku europejskim porusza się ponad 12 milionów pojazdów z systemem Bosch Denoxtronic 5.x.
SCR to system redukcji katalitycznej będący częścią skomplikowanego układu wydechowego, w skład którego wchodzą m.in.:
Aby efektywnie redukować tlenki azotu z gazów wydechowych, tuż przed katalizatorem SCR wtryskiwany jest płyn AdBlue, który bierze czynny udział w reakcji chemicznej. Jej produktem końcowym są woda oraz azot.
Cały układ składa się z 3 podstawowych elementów:
W systemach Denoxtronic 5.x w module tłoczącym znajduje się wymienna pompa, która jest odpowiedzialna nie tylko za zbudowanie odpowiedniego ciśnienia w układzie podczas pracy, ale także za odessanie płynu z przewodów po zakończeniu jazdy.
Dla użytkownika pojazdu działanie systemu jest niezauważalne. Musi on jedynie pamiętać o uzupełnianiu płynu. W wielu autach zarówno brak płynu, jak i awarie skutkują najpierw komunikatem na desce rozdzielczej, a następnie wyświetlonym limitem kilometrów, które możemy pokonać. Po przekroczeniu tego limitu, auto nie uruchomi się i będzie potrzebna wizyta u mechanika. Jednym z możliwych problemów, które mogą wystąpić, jest brak odpowiedniego ciśnienia w układzie. Za ten parametr odpowiedzialna jest pompa, która może ulec uszkodzeniu np. poprzez uzupełnienie zbiornika płynu roztworem mocznika, który był wcześniej częściowo skrystalizowany. Wygodną formą diagnozy jest użycie testera diagnostycznego KTS oraz dedykowanej walizki Denoxtronic PC/LD, gdzie znajdziemy odpowiednie elementy to sprawdzenia poszczególnych elementów układu, takie jak manometr, refraktometr czy zestaw przyłączy.
Uszkodzenie pompy w systemie Denoxtronix 5.x jest usterką łatwą do naprawy. Po zdjęciu osłon podwozia przy najniższym punkcie zbiornika możemy zauważyć moduł tłoczący. Do demontażu pompy wystarczy odkręcić 3 śruby, pamiętając o wcześniejszym opróżnieniu zbiornika z płynu. Roztwór mocznika jest płynem obojętnym dla środowiska, jednakże ma on właściwości przyspieszające korozję. Ważnym elementem jest wyszukanie odpowiedniego numeru części. Można to zrobić poprzez zakładkę wyposażenie w programie ESI lub znaleźć zestaw pompy wraz z nowymi śrubami szukając po numerze wymontowanej pompy. Uwaga! Od spodu auta będą widoczne 3 różne numery: numer zbiornika, numer modułu tłoczącego i numer pompy. Wymiana samej pompy jest nie tylko tańsza ze względu na koszt części niższy niż kompletny zbiornik, ale jest też zdecydowanie szybsza.
Artykuł sponsorowany przez Bosch