W 2020 roku słynny rajd powróci do swych pustynnych korzeni. Zmagania rozpoczną się 5 stycznia w Jeddah w Arabii Saudyjskiej. Nowy kontynent to nowe wyzwania, zwłaszcza na froncie opon. Trasa wiodąca przez piaszczyste wydmy, skaliste kaniony i suche koryta rzek sprawdzi granice wytrzymałości kierowców, pojazdów i ogumienia.
Zgodnie z zasadami Rajdu Dakar drużyny muszą rywalizować na standardowych oponach do pojazdów ciężarowych. Goodyear ma już ugruntowaną pozycję w tym super maratonie. Wiele zespołów wybiera opony tej marki do startu. W poprzednich latach PETRONAS De Rooy IVECO wielokrotnie zajmował miejsce na podium, w tym dwa pierwsze z Goodyearem jako partnerem w dziedzinie opon i rozwoju.
W sezonie sportów motorowych 2019/2020 amerykański producent rozpoczyna współpracę z jedną z wiodących ekip wyścigowych – KAMAZ-master. Po udanych doświadczeniach z Goodyear 375/90R22.5 OFFROAD ORD zespół dostrzegł potencjał i niezawodność tych opon i postanowił podpisać umowę na cały sezon. Tym samym, oprócz rajdu Dakar, Goodyear wesprze drużynę również w wyścigu Silkway w Chinach.
Osiągnięcie sukcesu w najtrudniejszych dyscyplinach sportów motorowych na świecie jest możliwe tylko wtedy, gdy wszystkie komponenty ciężarówki są najwyższej jakości i doskonale wykonują swoje zadania. Dotyczy to również opon: nasi specjaliści techniczni liczą na potencjał i niezawodność opon Goodyear ORD i cieszymy się, że możemy rozpocząć oficjalną współpracę między zespołem KAMAZ-master a marką Goodyear. Jestem pewien, że przyniesie to wiele nowych osiągnięć.
dyrektor zespołu rajdowego KAMAZ-master - Vladimir ChaginZespół ma długoletnią współpracę z Goodyearem, która przez lata zaowocowała szeregiem sukcesów i miejscami na podium w tym dwukrotnym zwycięstwem w Dakarze i jednym triumfem w Africa Eco Race. Dowodzi to stałych osiągów opon w różnych ekstremalnych warunkach.
Goodyear jest ściśle zaangażowany w fazę testów wstępnych, zespół inżynierów wspiera nas w optymalizacji ustawień pojazdu, dzięki czemu samochód ciężarowy i opony płynnie ze sobą współpracują. W celu uzyskania najlepszych wyników określamy, w jaki sposób dostosować ciśnienie w ogumieniu, aby zoptymalizować osiągi i wydłużyć żywotność, ponieważ czasem oznacza to wygraną lub przegraną.
kierownik zespołu PETRONAS De Rooy IVECO Rally Team - Henk Van LeuvenOpona Goodyear Offroad ORD została zaprojektowana pod kątem osiągów terenowych i wyróżnia się wysoką trakcją, zwiększoną odpornością na uszkodzenia oraz zaawansowaną wytrzymałością w ekstremalnych warunkach.
Wzór bieżnika z masywnymi blokami wraz ze zoptymalizowaną mieszanką zapewnia:
Głębokie i szerokie rowki mają ułatwiać samooczyszczenie bieżnika i zwiększać przyczepność na wielu różnych powierzchniach – od błota, szorstkich skał, luźnego piasku po śliskie skarpy, jak również w kopalniach i kamieniołomach.
Rajdy takie jak Dakar są najlepszym stanowiskiem testowym, gdzie możemy sprawdzić osiągi naszych standardowych opon terenowych do samochodów ciężarowych w bardzo trudnych warunkach. Zebrane dane pozwalają nam przenieść proces rozwoju ogumienia na wyższy poziom. W ten sposób możemy jeszcze bardziej zoptymalizować wytrzymałość i trakcję opon Goodyear OFFROAD ORD, co jest ważne dla flot, które chcą zmaksymalizować czas sprawności w trudnych warunkach codziennej eksploatacji w terenie.
dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie - Maciej SzymańskiJednym z największych wyzwań dla ogumienia pracującego w ekstremalnych warunkach, takich jak Dakar, jest zarządzanie ciepłem. Jazda z dużą prędkością po skalistych nawierzchniach lub gorących piaszczystych wydmach powoduje szybki wzrost temperatury wewnątrz opon. To sprawia, że są one bardziej podatne na odkształcenia i uszkodzenia.
Kontrola ciepła w ogumieniu jest kluczowa i determinuje dalszy ciąg zdarzeń – ukończenie wyścigu i miejsce w czołówce lub konieczność zmiany opony i nadrabianie strat. Do pewnego stopnia zespoły mogą zarządzać ciepłem zmniejszając prędkość lub obniżając ciśnienie w oponach. Solidny karkas i właściwości jezdne, które oferują opony Goodyear OFFROAD ORD, mogą sprawić, że zyskają dodatkowy krytyczny czas i wyprzedzą konkurencję.
Goodyear ma bogatą historię w sportach motorowych – uczestniczył m.in. w Mistrzostwach Europy w wyścigach ciężarówek (ETRC), Mistrzostwach Świata w WEC i NASCAR. Oprócz 14 zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, opony Goodyear przyczyniły się do zdobycia 368 Grand Prix Formuły 1 – rekordu, który pozostaje niepokonany. W nadchodzącym Dakarze producent liczy na to, że dzięki dwóm najlepszym zespołom lista zwycięstw jeszcze się powiększy. Nie bez znaczenia tutaj jest też dziedzictwo, pasja, innowacyjność i technologie, które składają się na historię Goodyear w wyścigach.
Źródło: Goodyear