25 września br. europejscy dostawcy inteligentnych rozwiązań dla ładowania pojazdów elektrycznych podpisali list intencyjny w sprawie wzajemnego otwarcia, do końca 2019 roku, ich sieci dla kierowców pojazdów elektrycznych (EV). Inicjatorami tego pomysłu są Allego, EVBox i NewMotion. Wraz z Charge4Europe, Chargemap i ChargePoint firmy te chcą ułatwić dostęp do infrastruktury stacji ładowania.
Gdy umowa zostanie wdrożona, kierowcy pojazdów elektrycznych Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwecji, Finlandii i Danii będą potrzebowali tylko jednego abonamentu na dostęp do stacji ładowania samochodów obsługiwanych przez któregokolwiek z sygnatariuszy. Oprócz wzajemnego akceptowania abonentów, operatorzy będą dzielić się informacjami o punktach ładowania, tak aby sam proces był dla kierowców łatwiejszy. Kierowcy będą mogli na przykład sprawdzić, gdzie mieszczą się poszczególne stacje i jakie są na nich ceny.
Obecnie w Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich kierowcy pojazdów elektrycznych muszą podpisywać umowy z wieloma operatorami, aby mieć dostęp do pełnej sieci punktów. Skarżą się na brak spójności, podczas gdy w Holandii, Francji czy Niemczech działają już umowy w sprawie interoperacyjności zasilania pojazdów elektrycznych.
W wyniku umowy kierowcy będą mogli wybierać pomiędzy dostawcami i płacić za sesję ładowania z za pośrednictwem aplikacji lub tokena. Wszystkie płatności zostaną rozliczone w jednej fakturze. Jest to korzystne zwłaszcza dla klientów biznesowych, którzy nie będą musieli prosić o zwrot kosztów od swojego pracodawcy z wielu rachunków. Firmy będą mogły automatycznie zarządzać wszystkimi swoimi rachunkami, rozliczeniami i zwrotami w ramach jednego konta.
Lepszy dostęp do infrastruktury przyczyni się również do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności produktów. Pojazdy elektryczne staną się bardziej powszechne. Będzie je można szybciej ładować, co zmniejszy dyskomfort osób przyzwyczajonych do sprawnych zakupów paliwa na tradycyjnych stacjach.
Porozumienie między operatorami to milowy krok w stronę elektromobilności. Jestem dumny, że nasza firma bierze udział w tym przełomowym przedsięwzięciu. Wierzę, że przyczyniamy się do poprawy jakości życia w skali globalnej. Będziemy dalej szli tą drogą, w niedalekiej przyszłości również w Polsce.
dyrektor zarządzający Charge4Europe - Christopher Schäckermann
Umowy pomiędzy operatorami stacji ładowania opierają się na otwartym interfejsie stacji ładowania, znormalizowanym i otwartym protokole źródłowym, który jest powszechnie stosowany w obszarze ładowania w Europie. Inicjatorzy niniejszego listu intencyjnego zapraszają również innych zainteresowanych operatorów stacji ładowanie EV i dostawców usług w zakresie mobilności do udziału w tej inicjatywie.
Źródło: DKV