Świeżo po styczniowej premierze światowej na targach Brussels Motor Show, Mazda zaprezentuje w Poznaniu nowe wcielenie silnika Wankla w modelu MX-30 R-EV (zdjęcie główne). W przeciwieństwie do poprzednich zastosowań, silnik ten nie napędza bezpośrednio kół samochodu, tylko służy jako generator energii elektrycznej magazynowanej w akumulatorze o pojemności 17,8 kWh używanej do zasilania elektrycznego motoru o mocy 125 kW.
Akumulator trakcyjny można ładować ze źródła zewnętrznego i to zarówno prądem przemiennym (AC) o mocy do 11 kW, jak i prądem stałym (DC) o mocy do 36 kW. Na pełnym ładowaniu samochód może pokonać 85 km według cyklu WLTP. Dzięki takiemu połączeniu Mazda MX-30 R-EV staje się samochodem elektrycznym ze znacznie rozszerzonymi możliwościami – po naładowaniu i zatankowaniu do pełna daje w sumie 680 km zasięgu.
W Poznaniu pojawi się wersja Edition R, która wyróżnia się czarnym lakierem Jet Black z kontrastowymi słupkami w kolorze bordowym (Maroon Rouge), czarnym wnętrzem oraz stosownymi emblematami zdobiącymi nadwozie samochodu i zagłówki przednich foteli. Ciekawostką jest fakt, że ceny Mazdy MX-30 R-EV zaczynają się od tego samego poziomu, co w pełni elektrycznej Mazdy MX-30 – 161 100 zł – co daje klientowi dowolność w podjęciu decyzji zakupowej pomiędzy tymi dwoma wariantami.
Ikona marki Mazda, jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli w Polsce – Mazda6 – obchodzi w tym roku jubileusz 20 lat obecności na rynku. Z tej okazji przygotowana została specjalna wersja rocznicowa, która uświetni tę okazję. Mazda6 w edycji jubileuszowej otrzymała nowy, specjalny lakier nadwozia – Artisan Red, który dołączył do trzech innych lakierów przygotowanych metodą Takuminuri: Soul Red Crystal, Machine Grey oraz Rhodium White.
Burgundowy odcień nadwozia uzupełniony jest wyróżniającą tylko tę wersję tapicerką skórzaną Nappa w ciepłym, brązowym odcieniu oraz emblematami rocznicowymi na zagłówkach przednich foteli, przednich błotnikach i kluczyku. Samochód dostępny jest w Polsce w limitowanej serii 100 sztuk jako sedan i kombi, wyłącznie z silnikiem benzynowym 2,5 Skyactiv-G o mocy 194 KM połączonym z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów.
Światowy bestseller Mazdy, który od 2012 r. trafił na drogi w ponad 4 mln egzemplarzy, właśnie został poddany udoskonaleniom na 2023 r. Największą nowością, obok wprowadzenia do gamy lakierów nowego koloru Rhodium White, jest pojawienie się seryjnego, inteligentnego systemu miękkiej hybrydy Mazda M Hybrid we wszystkich wersjach benzynowych Mazdy CX-5. Silniki 2,0 i 2,5 Skyactiv G są wyposażone w układ hybrydowy z napędzanym paskiem klinowym, zintegrowanym generatoro-rozrusznikiem (ISG) oraz akumulator litowo-jonowy 24V.
Mazda M Hybrid umożliwia zwiększenie oszczędności paliwa poprzez rekuperację energii elektrycznej odzyskanej w czasie zwalniania, przechowanie jej w akumulatorze i wykorzystanie do zasilania urządzeń pokładowych podczas postoju oraz ISG, który działa jak silnik elektryczny i wspomaga jednostkę spalinową podczas ruszania. Zastosowanie układu miękkiej hybrydy pozwala, w zależności od zastosowanego silnika, skrzyni i napędu, na oszczędność do 0,5 l paliwa na 100 km i zmniejszenie emisji CO2 do 10g/km.
Najnowszy flagowy model Mazdy w Europie – CX-60 – zadebiutował w minionym roku z pierwszym dla marki napędem hybrydowym typu plug-in, z miejsca stając się jednym z najchętniej wybieranych samochodów z tym napędem w Polsce. Teraz przyszedł czas na kolejny wariant napędowy – pierwszy w historii Mazdy sześciocylindrowy, rzędowy silnik Diesla o pojemności 3,3 litra, który debiutuje w Polsce w dwóch wariantach mocy. Standardowa wersja ma 200 KM i 450 Nm i wyposażona jest w napęd wyłącznie tylnej osi, wariant mocniejszy dysponuje mocą 254 KM i 550 Nm, które trafiają na wszystkie koła.
Oba silniki wsparte są układem miękkiej hybrydy Mazda M Hybrid 48V, która wykorzystuje silnik elektryczny do wspomagania jednostki spalinowej, a energię elektryczną odzyskaną w procesie rekuperacji magazynuje w akumulatorze litowo-jonowym umieszczonym pod fotelem pasażera. Dzięki układowi Mazda M Hybrid i unikatowej dla Mazdy technologii spalania wewnątrz cylindra DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) silnik 3,3 e-Skyactiv D odznacza się niezwykle niskim zużyciem paliwa na poziomie 5l/100 km i emisją CO2 zaledwie 128 g/km. Jednocześnie Mazda CX-60 z nowym silnikiem Diesla może pociągnąć przyczepę hamowaną o dopuszczalnej masie całkowitej 2500 kg.
Na Poznań Motor Show będzie można zobaczyć Mazdę CX-60 zarówno z napędem PHEV, jak i dieslem, obie w różnych wariantach wyposażeniowych – Homura i Takumi.
Źródło: Grupa MTP