W Polsce od 2006 roku obowiązują przepisy, zgodne z dyrektywą europejską, mówiące o obowiązkowym wyposażeniu nowych samochodów w układ ABS, który nie dopuszcza do zablokowania kół podczas hamowania. Dziś, biorąc pod uwagę średnią wieku parku zarejestrowanych pojazdów, korzysta z niego na co dzień niemal każdy kierowca. Bez wątpienia przyczynia się to do systematycznej poprawy bezpieczeństwa na drodze. Od 2014 roku, kolejnym obowiązkowym systemem poprawiającym bezpieczeństwo na drodze jest ESP, układ zapobiegający poślizgowi pojazdu.
Jako producent materiałów ciernych przykładamy dużą wagę do kompleksowych rozwiązań wpływających na drogę zatrzymania pojazdu. W naszej ofercie znajdują się między innymi tarcze hamulcowe ze zintegrowanym pierścieniem czujnika ABS. Bardzo istotne przed wymianą jest sprawdzenie, czy pierścień magnetyczny w łożyskowaniu tarczy nie jest uszkodzony. Wystarczy prosty w użyciu tester, który przykładamy do łożyska koła i w okienku kontrolnym możemy to sprawdzić.
Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce - Joanna Krężelok
Textar nie poprzestaje jednak tylko na tarczach z pierścieniem ABS. Do oferty wprowadzono właśnie nową grupę produktów – czujniki ABS. Na początek to ponad 300 referencji. Dzielą się one na dwa podstawowe typy: pasywne i aktywne (wymagające zasilania).
Czujniki pasywne możemy mierzyć multimetrem, a aktywne przeznaczonym do tego testerem lub oscyloskopem. Multimetr mógłby uszkodzić czujnik aktywny. Przewagą czujników aktywnych nad pasywnymi jest przede wszystkim to, że umożliwiają pomiary prędkości koła już od momentu ruszenia, w obu kierunkach. Konstrukcja czujnika aktywnego jest mniejsza i lżejsza. Po 2002 roku większość samochodów jest już wyposażona w czujniki aktywne.
Na etykiecie każdego pudełka – w charakterystycznym żółtym kolorze – znajduje się piktogram określający kategorię produktu oraz informacja z podstawowymi parametrami. Należy pamiętać, że obecnie do jednego modelu pojazdu mogą być zastosowane różne układy hamulcowe, tak samo czujniki ABS. Dużym ułatwieniem we właściwym doborze referencji jest multimedialna aplikacja Textar Brakebook z bazą numerów seryjnych i czytnikiem kodów QR.
Źródło: TMD Friction