Czujnik tlenków azotu ma za zadanie kontrolować ilość tlenków azotu wydzielanych przez pojazd, aby spełniać wymogi dotyczące emisji spalin.
Tlenki azotu (NOx) to substancje szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi. Połączenie tlenku azotu (NO) z tlenem w wysokich temperaturach tworzy dwutlenek azotu (NO2), który jest głównym składnikiem letniego smogu o brunatnym kolorze w obszarach z intensywnym ruchem drogowym. Te trujące i reaktywne gazy mogą powodować infekcje dróg oddechowych, astmę, szczególnie u dzieci, oraz szkodzić lokalnym ekosystemom i pogarszać widoczność na drodze.
Kontrolowanie poziomów NOx emitowanych do atmosfery jest niezwykle ważne, dlatego czujnik NOx stanowi istotny element pojazdu.
Czujnik NOx pełni kluczową rolę w monitorowaniu i regulowaniu poziomu tlenków azotu emitowanych do atmosfery w pojazdach z silnikiem Diesla poprzez układ SCR.
Czujnik NOx odgrywa kluczową rolę w tym systemie, który obejmuje także katalizator SCR, DPF i turbosprężarkę. Jeśli czujnik wykryje zbyt wysoki poziom gazów NOx, przekaże tę informację do układu SCR, który reguluje emisję spalin, aby spełnić normy.
Czujnik składa się z ogniwa Nernsta, przez które przepływa prąd, korygującego stosunek powietrza do paliwa na poziomie λ=1. Drugie ogniwo, zazwyczaj wykonane z ceramiki pokrytej rodem, rozkłada tlenki azotu na azot i tlen. Sterownik NOx, zlokalizowany zwykle w pobliżu czujnika NOx, oblicza poziom tlenków azotu w spalinach i przesyła te informacje do sterownika SCR. Sterownik SCR dostosowuje ilość płynu wtryskiwaną do katalizatora SCR w układzie wydechowym Diesla, przekształcając nadmiar tlenków azotu w wodę i azot.
Czujnik tlenków azotu zazwyczaj umieszczony jest za katalizatorem selektywnej redukcji NOx. Dzięki temu kontroler SCR może monitorować, czy poziomy NOx spadły do odpowiednich wartości. Pomimo tego, że niektóre pojazdy są wyposażone w czujniki przed i za SCR, to z reguły stosowany jest tylko jeden detektor.
Tak, czujniki NOx są niezbędne, zwłaszcza w nowoczesnych pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi.
Ponieważ tlenki azotu mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi i pośrednio szkodzą środowisku, wprowadzono rygorystyczne przepisy dotyczące kontroli poziomu emisji spalin.
Czujniki NOx montuje się w pojazdach od początku XXI wieku. Aby spełnić normę Euro 6, nowoczesny pojazd z silnikiem Diesla może emitować maksymalnie 80 mg gazów NOx na kilometr, co byłoby niemożliwe bez precyzyjnego monitorowania ich poziomu przez czujnik NOx.
W czujniki NOx jest wyposażona większość nowoczesnych pojazdów – zarówno benzynowych, jak i tych z silnikiem Diesla.
Chociaż jednostki benzynowe wytwarzają wyraźnie mniej NOx niż silniki Diesla, także w ich przypadku poziomy emisji spalin są ściśle regulowane. Aby przejść testy zgodności z normą Euro 6, nowoczesne pojazdy są wyposażone w co najmniej jeden czujnik NOx do kontroli poziomu emisji spalin pojazdu.
Precyzyjne komponenty takie jak czujniki NOx mają krótki okres użytkowania, co skutkuje koniecznością ich wymiany przez większość właścicieli pojazdów w trakcie eksploatacji.
Nagromadzenie sadzy z procesu spalania jest jednym z głównych czynników powodujących awarię czujnika NOx. Sadza posiada właściwości ścierne, co w efekcie może doprowadzić do uszkodzenia czujnika oraz uniemożliwić precyzyjny pomiar gazu poprzez jego zakrycie.
Jeśli pojazd wykazuje objawy awarii czujnika NOx, takie jak:
…narzędzie diagnostyczne, na przykład BlueTech VCI firmy Delphi, może przeprowadzić skanowanie modułu ECU pojazdu, aby wykryć kody błędów.
Jednakże te informacje nie są wystarczające do pełnego zrozumienia sytuacji, ponieważ mogą być wynikiem różnych problemów. Jeśli podejrzewasz usterkę czujnika NOx, zaleca się przeprowadzenie dodatkowych testów bezpośrednio na czujnikach za pomocą multimetru, aby potwierdzić ich poprawne działanie.
Należy unikać czyszczenia czujnika NOx. W przypadku problemów z jego działaniem, zaleca się wymianę czujnika zamiast próby manualnego oczyszczenia w celu naprawy.
Wymiana czujnika NOx może być kosztowna, dlatego naprawa może być kuszącą opcją. Jednak przy tak precyzyjnym elemencie, naprawa może jedynie tymczasowo rozwiązać problem. Szybko czujnik znów może ulec awarii, co wymusi konieczność powtórzenia tej samej czynności.
Jak najbardziej tak. Delphi wyjaśnia w swoim poradniku krok po kroku, jak to zrobić.
Ze względu na wysokie koszty może się wydawać, że atrakcyjnym rozwiązaniem jest zastąpienie wadliwego czujnika NOx naprawionym. Lepiej jednak stosować wyłącznie nowe, wysokiej jakości elementy, aby zapewnić jak najdłuższą żywotność i prawidłowe osiągi.
Czujniki marki Delphi są dostępne w asortymencie Inter Cars.
Źródło: Inter Cars
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?