Czujniki NOx – nowość w ofercie AS-PL | MOTOFAKTOR

Czujniki NOx - nowość w ofercie AS-PL

Do oferty ponad 24 tys. pozycji asortymentowych firma AS-PL dodała 100 modeli czujników tlenków azotu (NOx).

  • Wyniki badań Europejskiej Agencji Środowiskowej z 2022 r. wskazują, że pojazdy z silnikiem diesla są największym zagrożeniem dla środowiska.
  • Jednym z najgroźniejszych związków, który przedostaje się do atmosfery, jest tlenek azotu.
  • Według Komisji śledczej ds. pomiarów emisji w sektorze motoryzacyjnym dwutlenek azotu powoduje 400 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w całej UE.
  • Producenci aut szukają różnych rozwiązań – jednym z nich jest montaż specjalistycznych systemów, które pomagają znacząco ograniczyć emisję trujących związków do atmosfery.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

 

Jednym z takich systemów jest SCR (Selective Catalytic Reduction). Układ ten odpowiada za zmianę cząstek tlenku azotu na wodę i azot poprzez
wstrzyknięcie roztworu AdBlue do katalizatora SRC. Jednym z elementów systemu są czujniki NOx montowane bezpośrednio w układzie wydechowym. Odpowiadają one za stałe mierzenie stężenia tlenków azotu w gazach spalinowych. Pozyskane dane przesyłane są do modułu i na ich podstawie kontroluje się pracę silnika oraz dozowanie AdBlue.

Budowa i działanie czujników NOx

Czujniki NOx są bardzo ważnym elementem systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Warto wiedzieć, z czego są zbudowane, aby móc jeszcze
lepiej zrozumieć ich rolę w procesie redukcji emisji tlenków azotu.

 

Typowy sensor składa się z:

 

• Sondy pomiarowej z czujnikiem elektrochemicznym (w jego skład wchodzą dwie komory pomiarowe)
• Przewodu łączącego sondę z modułem sterującym
• Modułu przetwarzającego dane z sondy
• Gniazdka łączącego czujnik z komputerem ECU
• Czujniki NOx, są jednym z ważniejszych elementów skomplikowanego układu SCR.

 

Dzięki umiejscowieniu czujników NOx w układzie wydechowym na wejściu i wyjściu układu SCR, możliwy jest stały pomiar stężenia szkodliwych substancji. Do pierwszego czujnika trafia próbka pomiarowa gazu spalinowego, która przeszła już proces oczyszczania w układzie DOC/DPF. Czujnik NOx na wyjściu ma za zadanie monitorować działania katalizatora SCR, który powinien redukować ilość trujących związków do określonego poziomu. Na podstawie obu pomiarów, obliczana jest wymagana ilość wstrzyknięcia mocznika (AdBlue), aby jak najbardziej obniżyć zawartość szkodliwych substancji.

Usterki sensorów NOx

Jednym z najczęstszych problemów jest niesprawna pompa AdBlue odpowiedzialna za odpowiednie ciśnienie wstrzykiwanego mocznika oraz awaria grzałki zbiornika AdBlue. Kolejnym powszechnym problemem jest osadzanie się sadzy na elemencie pomiarowym, spowodowanym np. niską jakością paliwa czy zwiększonym zużyciem oleju silnikowego.

 

Stan sensorów NOx często zależy od działania innego podzespołu. Z uwagi na bardzo delikatną konstrukcję, pojawić się mogą także uszkodzenia mechaniczne lub elektryczne. Otarcia przewodów, zwarcie czy uderzenia np. małym kamieniem może znacznie uszkodzić sensor. Wilgoć również wpływa na stan przewodów, przez co może dojść do skorodowania niektórych elementów i uszkodzenia elektroniki.

 

Do listy winnych uszkodzenia czujnika należy dodać także sam mocznik. Wykorzystywanie płynu AdBlue nieznanego pochodzenia czy jego niska jakość sprawi, że czujnik, jak i prawdopodobnie cały układ SCR będzie wymagał wymiany.

 

Do objawów uszkodzonego czujnika NOx zaliczyć można:

• Wahania prędkości obrotowej podczas rozruchu zimnego silnika
• Większe zużycie benzyny
• Zwiększona konsumpcja oleju silnikowego
• Szarpanie podczas ruszania
• Problemy z układem DPF

 

Jak uchronić się przed awarią? Warto przy okazji rocznego przeglądu zwrócić uwagę na wtyczki oraz stan układu wydechowego. W przypadku większej
awarii, aby całkowicie wykluczyć problem związany z sensorem, konieczna będzie diagnostyka komputerowa. Naprawę czujnika powinien wykonywać
specjalista dysponujący odpowiednim sprzętem.

 

Czujników NOx nie powinno się upychać podczas przechowywania, nie można ich wiązać, zginać i skręcać. Nie można ich również malować, myć wodą czy otwierać. Zakazany jest także kontakt czujników z rozpuszczalnikami i innymi środkami chemicznymi.

 

Obecnie w stałej ofercie AS-PL można znaleźć 100 czujników NOx, a kolejne będą systematycznie dodawane – szczegóły – tutaj.

 

Źródło: AS-PL

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).