Asystent parkowania to system wspomagający kierowcę podczas manewrowania i parkowania oraz ostrzegający go o przeszkodach w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.
Jest to układ niezwykle pomocny podczas parkowania, zwłaszcza, gdy ilość miejsca na zaparkowanie jest bardzo ograniczona, ponieważ skutecznie informuje nas o odległościach od przeszkód, w sposób akustyczny lub nawet wizualny.
Klasyczny asystent parkowania pracuje z ultradźwiękami, które są emitowane przez kilka czujników. W przypadku wykrycia przeszkody, kierowca jest informowany wizualnie lub akustycznie. Im więcej czujników ultradźwiękowych jest zainstalowanych na całej szerokości pojazdu, tym dokładniejszy będzie wynik pomiaru. W zależności od pojazdu lub systemu mogą być tutaj zastosowane wyświetlacze LED, prezentacje graficzne na ekranie lub nadajniki sygnałów czysto akustycznych.
Asystent parkowania jest aktywowany wraz z włączeniem biegu wstecznego lub przeznaczonym do tego przyciskiem na desce rozdzielczej. Czujniki ultradźwiękowe zamontowane w zderzaku emitują pakiet impulsów ultradźwiękowych w połączonym trybie nadawania i odbioru. Sygnały odbite od przeszkody (echo) są ponownie odbierane przez czujniki ultradźwiękowe, wzmacniane i przekazywane do sterownika jako informacja cyfrowa.
Na podstawie różnicy czasowej sygnałów, algorytm w sterowniku określa odległość do przeszkody. W trybie odbioru, czujnik ultradźwiękowy odbiera również sygnały z sąsiednich czujników ultradźwiękowych. Sterownik może w ten sposób analizować sygnały z kilku czujników i obliczać minimalną odległość. Akustyczne ostrzeganie o odstępie rozpoczyna się w odległości 160 cm. Częstotliwość sygnału dźwiękowego zmienia się wraz ze zmniejszaniem się odległości od przeszkody. Jeśli odległość jest mniejsza niż 20 cm, rozlega się ciągły sygnał dźwiękowy.
Wyłączenie biegu wstecznego lub przekroczenie prędkości 15 km/h powoduje wyłączenie asystenta parkowania. Układ można również rozłączyć, wspomnianym wcześniej, przyciskiem na desce rozdzielczej, jeśli pojazd jest w niego wyposażony.
Przyczyny awarii asystenta parkowania mogą być następujące:
Czujniki ultradźwiękowe i działanie systemu są nadzorowane przez odpowiedni sterownik nadrzędny. Występujące usterki są zapisywane w pamięci sterownika i mogą być odczytywane przy użyciu odpowiedniego testera diagnostycznego. W niektórych modelach pojazdów, w przypadku wystąpienia usterki w systemie może być również pokazywany komunikat ostrzegawczy na wyświetlaczu zestawu wskaźników.
Jednak przed rozpoczęciem diagnostyki sterownika zaleca się w ramach wyszukiwania usterki wykonać najpierw kontrolę organoleptyczną poszczególnych podzespołów, celem wykrycia uszkodzeń fizycznych (przerwane połączenie elektryczne, uszkodzenia mechaniczne, itp.).
Podczas montażu czujnika ultradźwiękowego należy zwrócić uwagę na prawidłowe osadzenie elementu rozdzielającego. Jeśli montaż został wykonany nieprawidłowo, może to mieć wpływ na nadawanie i odbieranie sygnałów.
Czujniki ultradźwiękowe w zderzakach muszą być utrzymywane w czystości i wolne od lodu, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie systemu PDC.
Aby uniknąć uszkodzeń, należy unikać czyszczenia czujników za pomocą myjki wysokociśnieniowej.
W większości przypadków widoczne powierzchnie czujników ultradźwiękowych są pomalowane w kolorze nadwozia.
Aby uniknąć nieprawidłowego działania, producent pojazdu określa specyfikacje lakierowania czujników dla danego samochodu. Na przykład Volkswagen zaleca, aby grubość lakieru na przedniej i bocznej powierzchni membrany nie przekraczała 125 µm.
W tym kontekście należy przestrzegać aktualnych informacji producenta w odniesieniu do danego pojazdu!
Hella jako lider w dziedzinie aktywnych systemów bezpieczeństwa wprowadza do oferty dla wtórnego rynku części zamiennych czujniki najwyższej jakości OE:
Oferta Hella to:
Źródło: Hella