Coraz niższe dopuszczalne wartości emisji składników szkodliwych spalin są trudniejsze do uzyskania. Aby sprostać zadaniu, układy sterujące pracą silnika muszą „wiedzieć więcej”. Nowymi „informatorami” zostały czujniki temperatury spalin (EGTS). Z upływem lat rosła ich ilość i różnorodność. W walce o ‘czyste’ spaliny wspierają one czujniki: tlenu, tlenków azotu i cząstek stałych.
Czujniki EGTS (Exhaust Gas Temperature Sensor) jak sama ich nazwa mówi, służą do pomiaru temperatury spalin. Wartości odczytane przez czujnik wysyłane są do jednostki sterującej silnikiem, a tam podejmowane są dalsze działania bazujące na uzyskanych informacjach.
Jest wiele działań, które jednostka sterująca może podjąć bazując na otrzymanych danych, m.in.:
Dane te jednak, nie są wykorzystywane jedynie do sterowania, wykorzystywane są również do monitorowania temperatury czujnika różnicy ciśnień filtra cząstek stałych (DPF) w celu określenia prawidłowej temperatury podczas procesu regeneracji (wypalania) – zmniejszenie emisji spalin.
Jak działają EGTS? Zobacz film NRF:
Artykuł sponsorowany przez firmę NRF