Czujniki temperatury spalin i czujniki tlenku azotu to kolejne produktowe nowości po Bosch ESI[tronic] 2.0, które miały zostać zaprezentowane na tegorocznej edycji targów Automechanika we Frankfurcie. W związku z trwającą pandemią COVID-19 targi się nie odbyły, a powyższe czujniki doczekały się premiery online.
Różne czujniki instalowane obecnie w układach wylotowych nowoczesnych samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych monitorują skład spalin z najwyższą precyzją. W ten sposób wnoszą istotny wkład w zachowanie ustawowych limitów emisji oraz przepisów dotyczących diagnostyki pokładowej OBD. Dlatego tak ważna jest wymiana uszkodzonych lub zużytych czujników.
Oferta Bosch, obejmująca sondy lambda, czujniki cząstek stałych i czujniki różnicy ciśnienia, została teraz uzupełniona o czujniki temperatury spalin oraz – zupełnie nowe – czujniki tlenku azotu, przeznaczone do większości pojazdów na rynku europejskim. Wraz z systemem oczyszczania spalin Denoxtronic warsztaty mają więc do dyspozycji szeroką gamę komponentów w jakości OE do ograniczania emisji spalin.
Niezawodny pomiar składu spalin to podstawa efektywnego ich oczyszczania. W tym celu nowoczesne samochody osobowe i pojazdy ciężarowe są wyposażane nawet w pięć różnych czujników instalowanych w układzie wylotowym. Wszystkie te czujniki są zintegrowane z systemem diagnostycznym OBD i w przypadku jakichkolwiek usterek można je łatwo zidentyfikować oraz sprawdzić za pomocą testera, takiego jak na przykład Bosch KTS. W razie uszkodzenia można je łatwo i szybko wymienić.
Coraz więcej samochodów osobowych z silnikiem Diesla, a także coraz większa liczba lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych jest wyposażonych w czujniki tlenku azotu. Czujniki te, za pomocą szczególnie wytrzymałego i odpornego na ciepło elementu ceramicznego, mierzą koncentrację tlenku azotu (NOx) za katalizatorem SCR. Niektóre typy silników mają drugi czujnik tlenku azotu zainstalowany przed katalizatorem.
Czujniki te regulują ilość mocznika (AdBlue), który jest wtryskiwany w celu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) dla zmniejszenia emisji NOx. Ponadto monitorują podzespoły układu SCR. Ze względu na to, że technologia SCR jest coraz częściej stosowana, czujniki tlenku azotu mają również coraz większe znaczenie dla rynku usług motoryzacyjnych. Aktualna oferta firmy Bosch obejmuje 24 numery katalogowe czujników przeznaczonych do wielu modeli pojazdów i ten asortyment jest stale rozszerzany.
Czujniki temperatury spalin mogą być instalowane w różnych miejscach w układzie wylotowym zarówno silników wysokoprężnych jak i benzynowych. Mierzą temperaturę spalin i przesyłają jako sygnał napięciowy do sterownika silnika. Czujniki temperatury spalin stosowane w silnikach diesla monitorują temperaturę filtra cząstek stałych. Dlatego też znacząco przyczyniają się do przestrzegania dopuszczalnych wartości emisji i efektywności paliwowej.
Z kolei czujniki temperatury spalin stosowane w silnikach benzynowych służą głównie do ochrony krytycznych elementów, takich jak np. katalizator i turbosprężarka. Od lipca 2020 r. asortyment części zamiennych Bosch dla warsztatów obejmuje około 90 numerów katalogowych i tym samym pokrywa większość pojazdów europejskich marek.
Już od 2019 roku warsztaty mogą zamawiać czujniki cząstek stałych Bosch. Asortyment obejmujący 40 numerów katalogowych jest stale rozszerzany. Czujniki analizują ilość cząstek sadzy zawartych w spalinach diesli za pomocą pomiaru rezystancji. Na tej podstawie sterownik ocenia działanie filtra cząstek stałych. Przed każdym cyklem pomiarowym element czujnika jest regenerowany poprzez podgrzewanie, aby czujnik był zawsze w tym samym stanie podczas pomiaru.
Czujniki tego typu mierzą różnicę ciśnienia w filtrze cząstek stałych. Zmierzone wartości dostarczają informacji o stanie napełnienia filtra cząstek stałych, co pozwala uruchamiać, zależnie od potrzeby i w sposób oszczędzający paliwo, regenerację filtra cząstek stałych – tak zwane wypalanie filtra DPF. Czujniki różnicy ciśnienia są również używane do sterowania niskociśnieniową recyrkulacją spalin. Obecna oferta tych czujników Bosch, zawierająca ponad 40 numerów katalogowych, obejmuje większość pojazdów na rynku europejskim.
Czujniki tlenu, zwane popularnie sondami lambda, określają ilość tlenu zawartego w spalinach. Na tej podstawie sterownik silnika wyznacza optymalną dawkę paliwa wtryskiwanego do komory spalania. Sondy lambda są stosowane w silnikach benzynowych, wysokoprężnych jak i zasilanych gazem.
Oferta firmy Bosch obejmuje sondy lambda do ponad 80% wszystkich pojazdów na rynku. Dzięki wysokiej dokładności pomiaru czujniki te aktywnie wspierają efektywność pracy silnika oraz skuteczne oczyszczanie spalin. Nowe sondy lambda, w porównaniu ze zużytymi, pozwalają zaoszczędzić do 15% paliwa.
Coraz większego znaczenia nabiera również system oczyszczania spalin Denoxtronic, często stosowany w pojazdach z silnikiem Diesla i generujący dodatkowy potencjał dla warsztatów samochodowych. Ten system wtryskuje wodny roztwór mocznika (znany jako AdBlue) do układu wylotowego. W połączeniu z katalizatorem SCR umożliwia to zamianę szkodliwych tlenków azotu (NOx) w wodę i azot. Jako twórca systemu Denoxtronic, firma Bosch dostarcza kompleksowe rozwiązania dla warsztatów – od diagnostyki i części zamiennych, po naprawy i szkolenia techniczne.
Źródło: Bosch