Co to jest TPMS?
TPMS to system monitorujący ciśnienie w kołach samochodu i ostrzegający kierowcę o utracie ciśnienia w jednym lub większej ilości kół. Do pomiaru ciśnienia stosowane są różne systemy, ale najczęściej wykorzystywany jest czujnik ciśnienia w kole. Drogą radiową wysyła on sygnał z informacją o aktualnym ciśnieniu do centralki auta. W przypadku wykrycia przez system spadku ciśnienia o 20 proc. kierowca powiadamiany jest sygnałem dźwiękowym i kontrolką na desce rozdzielczej.
Co to jest bezpośredni (aktywny) system TPMS?
Jest to system wyposażony w czujnik ciśnienia, zamontowany we wszystkich kołach pojazdu. Czujnik w krótkich odstępach czasowych wysyła informację o aktualnym ciśnieniu i temperaturze w oponie do sterownika. Dzięki temu nawet niewielkie odchylenia mogą być zidentyfikowane i wyświetlone dla kierowcy. Baterie w czujnikach mają żywotność od 7 do 10 lat.
Co to jest pośredni (pasywny) system TPMS?
Jest to system, który do pomiaru spadku ciśnienia w kołach, wykorzystuje czujniki obrotów kół systemu ABS. W momencie utraty ciśnienia, zmienia się obwód opony, co skutkuje zwiększeniem ilości obrotów koła. System wychwytuje tę zależność i informuje kierowcę o utracie ciśnienia. Przy każdej czynności z oponą musi być on skalibrowany, aby wiedział jaki obwód koła jest prawidłowy.
Jak rozpoznać że auto jest wyposażone w system TPMS?
Taka informacja znajduje się w instrukcji samochodu. Dodatkowo, jeżeli wszystko w systemie jest w porządku, po przekręceniu zapłonu kontrolka TPMS zapali się na krótko i zgaśnie.
Co stanie się, gdy przebije oponę i naprawię specjalnym płynem uszczelniającym?
Użycie środka uszczelniającego może spowodować uszkodzenia czujnika ciśnienia. Jeżeli został już użyty środek uszczelniający, należy skontaktować się z wykwalifikowanym serwisem w celu sprawdzenia poprawnego działania czujnika.
Czy mogę wymienić czujnik na inny niż oryginalny?
Tak, występują już na rynku zamienniki czujników OEM. Należy tylko pamiętać, aby czujnik taki był dedykowany dokładnie do tego samego auta. Prostszym rozwiązaniem są czujniki uniwersalne, takie jak Aligator Sens.it lub Schrader EZ-sensor, które mogą być zaprogramowane do dowolnego auta.
Czy to, że w kole jest zamontowany czujnik można rozpoznać po tym że zawór jest aluminiowy?
Niestety już nie, Rzeczywiście dotychczas czujniki TPMS były montowane wyłącznie zaworami aluminiowymi, ale od pewnego czasu część producentów samochodów zaczęła stosować również zawory gumowe przy czujnikach ciśnienia.
Czy po założeniu nowego czujnika potrzebne są jeszcze jakieś czynności?
W niektórych prostszych systemach TPMS należy zaprogramować nowe numery czujników do centralki sterownika. W innym przypadku sterownik będzie informował o braku połączenia ze wszystkimi czujnikami. Takie programowanie można wykonać np. Testerem TPMS.
Czy po 1 listopada 2014 roku wszystkie nowe auta muszą posiadać czujniki ciśnienia?
Nie, Rozporządzenie Komisji Europejskiej nakłada na firmy produkujące samochody obowiązek instalowania w nowych autach po 1 listopada 2014 systemu monitorowania ciśnienia w kołach, ale nie określa jego rodzaju. Tak więc część pojazdów po tej dacie jest wyposażana w system pośredni (pasywny), a pozostała część w system bezpośredni (aktywny).
Czy po 1 listopada 2014 auta które nie posiadały systemu TPMS muszą być w niego wyposażone?
Nie. Rozporządzenie mówi wyłącznie o nowych samochodach. Istnieje możliwość doposażenia samochodu w taki system, ale nie jest to obowiązkowe.