Czy Hiszpanie zagrażają projektowi Izera? | MOTOFAKTOR

Czy Hiszpanie zagrażają projektowi Izera?

Niezdecydowanie polskiego rządu w kwestii kontynuacji inwestycji i zniecierpliwienie Geely, chińskiego partnera Electromobility Poland, mogą zagrozić realizacji projektu Izera - informuje "WNP.pl".

Portal „WNP.pl” zwraca uwagę, że nie tylko Polska, ale także inne kraje Europy, są zainteresowane rozwojem elektromobilności i inwestują w to ogromne środki z funduszy UE.  Jednym z przykładów jest Hiszpania, która zamierza przeznaczyć z odpowiednika polskiego Krajowego Planu Odbudowy 4,3 mld euro na rozwój elektromobilności, w tym 1,25 mld euro jeszcze w tym roku. Pół miliarda euro już przeznaczono na wsparcie projektów bateryjnych. Jak podaje „WNP.pl”, hiszpański rząd zaprosił do projektu chiński koncern Chery, który w dawnej fabryce Nissana w Barcelonie będzie produkował auta elektryczne. W Hiszpanii fabryki samochodów posiada także współpracujący z Geely koncern Renault. Portal przewiduje, że m.in. z tych powodów oraz z na skutek zawirowań wokół polskiego samochodu elektrycznego  Izera, Geely może zacieśnić współpracę w Hiszpanią i wycofać się z projektu w Polsce.

Przypomnijmy, że ostatnio przy okazji rewizji polskiego KPO, minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska – Nałęcz informowała, że nigdzie w KPO nie jest wpisane wprost finansowanie polskiego samochodu elektrycznego Izera, jest tylko ogólny zapis o inwestycjach w rozwój elektromobilności.

Izera: czy projekt upadnie bez środków z KPO?

Wcześniej firma Geely, dostawca platformy dla Izery, w liście do prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju Pawła Borysa broniła projektu polskiego samochodu elektrycznego i zapewniała, że jest gotowa jeszcze bardziej się zaangażować, jeśli będzie kontynuowany. Za kontynuacją projektu jest również prezydent Jaworzna, który w maju br. wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera w Jaworznie.

Izera: jest pozwolenie na budowę fabryki

Zakład ma być budowany w dwóch etapach z maksymalną roczną zdolnością produkcyjną 300 tys. samochodów. Pozwolenie zostało wydane dla etapu pierwszego, którego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys. m2. Fabryka będzie zakładem wysoko zautomatyzowanym, co pozwoli na efektywną i innowacyjną produkcję samochodów elektrycznych. Do końca 2026 roku zatrudnienie w fabryce może znaleźć nawet 2000 osób.

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).