Jak informuje „Business Insider„, w wyniku negocjacji polskiego rządu z unijnymi urzędnikami dot. renegocjacji Krajowego Planu Odbudowy, zmieniono terminy wypłaty unijnych środków, które miałaby zostać przeznaczone m.in. na realizację projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera.
Podpisanie umowy inwestycyjnej miałoby nastąpić w czwartym kwartale 2025 r, a wypłata pieniędzy z KPO w drugim kwartale 2026 r.,, ale Izera potrzebuje ich już za trzy miesiące. Odpowiedzialna za projekt spółka Electromobility Poland poinformowała redakcję „Business Insider”, że podpisanie umowy inwestycyjnej w w czwartym kwartale 2025 r. uniemożliwia realizację projektu w założonych obecnie ramach, harmonogramie, a także z obecnymi partnerami biznesowymi.
We wrześniu br. Reuters informował, że chiński producent samochodów Geely, który miał dostarczyć platformę do Izery, poszukuje lokalizacji dla swojego zakładu w Europie. Trwają rozmowy między Geely a nowym rządem Polski na temat wspólnej fabryki samochodów elektrycznych, ale polscy urzędnicy powiedzieli Reutersowi, że nie uważają Geely za idealnego partnera.
Tymczasem premier Hiszpanii Pedro Sanchez jest zainteresowany chińskimi inwestycjami w swoim kraju. Chery. Hiszpński rzd oferuje producentom dotacje w wysokości 1,7 mld euro w ramach hiszpańskiego KPO.
Źródło: Business Insider, Reuters