Ładowanie auta elektrycznego to obok ceny pojazdu kluczowy czynnik wpływający na decyzję o rozważaniu zakupu takiego samochodu. Kwestia ładowania i ceny aut będą najważniejsze dla rozwoju elektromobilności w nadchodzących latach. Dlatego w raporcie InsightOut Lab i marki Volkswagen „Te udogodnienia zachęcają Polaków do rozważania auta elektrycznego” sprawdzono, czy łatwiejszy dostęp do infrastruktury ładowania może zwiększyć zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce?
Są co najmniej dwa powody, które sprawiają, że nie jest to tylko kwestia teoretyczna. Po pierwsze, w Unii Europejskiej trwa procedowanie zmian w Dyrektywie o Efektywności Energetycznej Budynków (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD). Kładzie ona nacisk m.in. na rozbudowę infrastruktury do ładowania aut elektrycznych w nowych i starszych budynkach oraz inwestycje w panele fotowoltaiczne. W praktyce będą to ułatwienia dla posiadaczy aut elektrycznych. Po drugie, prywatne panele słoneczne przeżywają prawdziwy boom w Polsce, a dla właścicieli „elektryków” stanowią one źródło darmowego „paliwa”.
Z raportu „Te udogodnienia zachęcają Polaków do rozważania auta elektrycznego”, przygotowanego przez InsightOut Lab i Volkswagena wynika, że dostęp do prywatnej infrastruktury ładowania znacząco zwiększa zainteresowanie autami elektrycznymi. Różnica jest bardzo wyraźna i wynosi 12 punktów procentowych. Odsetek osób, które rozważają zakup „elektryka” rośnie z 17 do 29 procent, jeśli w miejscu pozostawiania auta na noc byłaby możliwość ładowania pojazdu. Z punktu widzenia badanych dostęp do ładowarki stanowi zatem argument wart zastanowienia, gdy mowa o rozważaniu zakupu auta elektrycznego. Odpowiedź na kolejne pytanie potwierdza ten wniosek.
Dostęp do infrastruktury ładowania „elektryków” zarówno w starszych, jak i nowszych budynkach mieszkalnych w miastach zdaniem 46% badanych zwiększy zainteresowanie Polaków pojazdami na prąd. Niemal co czwarty ankietowany nie ma w tej sprawie opinii. Natomiast blisko 1/3 uważa, że rozwijanie infrastruktury ładowania aut elektrycznych w blokach nie sprawi, że Polacy bardziej zainteresują się „elektrykami”.
Źródło: Volkswagen