Usunięcie awarii jakiegoś podzespołu w samochodzie zazwyczaj wiąże się z koniecznością zakupu części zamiennych. W tym momencie każdy zadaje sobie pytanie jakich części użyć. Zależnie od wieku samochodu i posiadanego budżetu wybór dokonywany jest między produktami OE, zamiennikami o różnej jakości czy częściami używanymi. Z punktu widzenia technicznego najlepszym wyborem są części OE, ponieważ są produkowane z odpowiednich materiałów i zgodnie z technologią przewidzianą przez producenta pojazdów. Natomiast z ekonomicznego punktu widzenia naprawa starszego samochodu przy pomocy drogich części może być po prostu nieopłacalna. Dlatego wiele osób szuka tańszych rozwiązań?
W tym momencie warto wspomnieć o jeszcze jednej opcji jaką jest montaż części regenerowanych.
Część użytkowników samochodów podchodzi do takiego rozwiązania z dużą rezerwą nie mając przekonania do ich trwałości. Trzeba jednak podkreślić, że obawy te są nieuzasadnione i personel serwisów powinien umieć przy pomocy rzeczowych argumentów technicznych przekonać klienta do tego rozwiązania.
Przy okazji warto wspomnieć, że także w serwisach autoryzowanych przy wykonywaniu napraw często sięga się po części regenerowane.
Przytoczone argumenty nie oznaczają oczywiście, że każdą naprawę można wykonać w oparciu o części regenerowane, nawet jeśli takowe są gdzieś dostępne na rynku.
Warto w tym momencie rozróżnić regenerację fabryczną od tej wykonywanej w małych zakładach rzemieślniczych. Regenerację fabryczną przeprowadzają zazwyczaj renomowane firmy produkujące nowe podzespoły. Wśród tak regenerowanych części można wymienić rozruszniki, alternatory, pompy wspomagania, przekładnie kierownicze, wtryskiwacze, pompy wtryskowe, zaciski hamulcowe i wiele innych. W procesie regeneracji fabrycznej dany podzespół jest rozmontowywany, a następnie części są myte i weryfikowane. Weryfikacji poddaje się te części, które mogą być poddane dalszej eksploatacji (np. różnego rodzaju korpusy czy obudowy) . Natomiast wszystkie elementy podlegające zużyciu są wymieniane na nowe, nawet jeśli w danym momencie mogą jeszcze poprawnie pracować (np. uszczelnienia).
Wymienione części posiadają jakość taką jak te montowane w nowych podzespołach. Wnikliwa weryfikacja poddawanych procesowi regeneracji podzespołów i użycie wysokiej jakości części wraz z odpowiednim reżimem procesu technologicznego powodują, że taki podzespół ma trwałość taką jak nowy produkt i oczywiście udzielana jest na niego gwarancja. Przy zakupie takich części zazwyczaj pobierana jest kaucja. Zostaje ona zwrócona po oddaniu starej części i zakwalifikowaniu jej do regeneracji.
Pozytywnej weryfikacji nie przechodzą części posiadające uszkodzenia mechaniczne, zerwane gwinty lub głębokie wżery korozyjne. Przykładowo w przypadku zacisków hamulcowych powodem nie zakwalifikowania ich do regeneracji może być to, że zostały pomalowane kolorową farbą. Zwracane części muszą być też oryginalne, jeśli ktoś wcześniej zastosował tani zamiennik to też nie zostanie on przyjęty do regeneracji. Kwalifikacja części do regeneracji budzi zwłaszcza wśród mechaników wiele kontrowersji, jednak należy mieć na uwadze, że surowa weryfikacja skutkuje tym, że zregenerowane elementy posiadają odpowiednią jakość.
Nawet jeśli nie otrzymamy zwrotu kaucji, to i tak cena zakupu będzie niższa niż części nowej.
Części regenerowane fabrycznie posiadają często cenę wyższą niż tanie zamienniki z dalekiego wschodu. Dotyczy to szczególnie takich elementów jak zaciski hamulcowe czy sprężarki klimatyzacji. Te drugie posiadają zazwyczaj wątpliwą jakość i należy sobie zadać pytanie, czy chcemy ryzykować szybki powrót samochodu do warsztatu z tą samą usterką.
Druga grupa to produkty regenerowane w małych firmach rzemieślniczych. Tutaj nie mamy już takiej gwarancji jakości jak w przypadku regeneracji fabrycznej, jednak jest wiele firm, które wykonują takie operacje z dużym powodzeniem. Niższa jest też zazwyczaj cena tak regenerowanego podzespołu. Małe firmy z dużym powodzeniem przeprowadzają regenerację takich podzespołów jak rozruszniki, alternatory, turbosprężarki czy przekładnie kierownicze.
Są oczywiście też warsztaty, które naprawę podzespołów wykonują samodzielnie – jest to najczęściej spowodowane naciskiem klienta, aby naprawa została wykonana jak najtaniej. Jednak montując regenerowany podzespół warsztat oszczędza dużo czasu – jeśli część zamówimy wcześniej to cała operacja sprowadza się do jej wymiany i nie musimy blokować stanowiska na czas naprawy podzespołu.
Trzeba też wspomnieć o elementach samochodu, których regeneracja jest nieopłacalna, a w niektórych przypadkach nawet niewskazana. Dotyczy to zwłaszcza kół dwumasowych i elementów zawieszenia. Regeneracji koła dwumasowego nie można wykonać dobrze, ponieważ niedostępne są części zamienne (np. sprężyny). Trudne do usunięcia są też ubytki materiału w miejscach gdzie pracują sprężyny. Mimo, że możemy spotkać firmy oferujące takie usługi, to jednak jakość wykonywanej przez nie regeneracji jest wątpliwa.
Osobnym tematem jest regeneracja elementów zawieszenia. Są firmy oferujące regenerację aluminiowych wahaczy czy amortyzatorów. Ze względu na małą różnicę ceny między nowym elementem a regenerowanym nie ma to większego sensu ekonomicznego. Trzeba brać też pod uwagę, że są to elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i nie można wykluczyć, że wykazują już zużycie zmęczeniowe.
W obszarze zawieszenia można wskazać jednak dwa podzespoły, w których regeneracja może mieć sens. Są to tylne belki zawieszenia do samochodów francuskich oraz amortyzatory z regulowaną charakterystyką. Takie nowe amortyzatory są zazwyczaj bardzo drogie, a często też trudno dostępne. Są firmy wykonujące ich regenerację z dość dobrym skutkiem, co powoduje, że możemy przywrócić zawieszenie starszego samochodu do pełnej sprawności.
Poza uwarunkowaniami ekonomicznymi montaż części regenerowanych ma sens z jeszcze jednego ważnego powodu jakim jest ekologia. W wielu przypadkach działania ekologiczne w motoryzacji budzą wiele wątpliwości, jednak montaż elementów regenerowanych ma zdecydowanie pozytywny wpływ na środowisko. Po pierwsze nie zużywamy energii np. na odlanie nowego korpusu danego podzespołu, a po drugie nie zaśmiecamy środowiska częścią zużytą.W wielu przypadkach montaż części regenerowanych ma wię uzasadnienie zarówno ekonomiczne jak i ekologiczne.