Na początek kwestia zasadnicza: warsztat warsztatowi nierówny. Diametralnie różnią się także warunki przynależności do sieci. A zatem, nie pozostaje nam nic innego jak tylko naświetlić sprawę pod różnymi kątami i zachęcić do wyciągnięcia własnych wniosków.
Korzyści jakie daje przynależność do sieci warsztatowej opierają się zazwyczaj na pięciu filarach. Są to:
Niektóre sieci gwarantują je wszystkie, inne wybiórczo lub w ograniczonym zakresie. Zazwyczaj poziom dostępu zależy od stopnia integracji z siecią i generowanych obrotów.
Właściciele serwisów niezależnych obawiają się zwykle trzech rzeczy:
Większość organizatorów sieci dostrzega te obawy i podchodzi do nich z szacunkiem. Na ogół szyldy warsztatów partnerskich są tworzone dwuczłonowo – składają się z nazwiska właściciela warsztatu i z nazwy sieci.
Zobowiązania na zakup części są elastyczne. „Lojalka” spisywana jest na poziomie minimalnym, a osiąganie kolejnych progów zakupowych jest dobrowolne i nagradzane bonusami rabatowymi lub punktowymi, które można potem wymieniać np. na wyposażenie warsztatowe.
W kwestii lojalności zakupowej zazwyczaj wymagana jest polityka większościowa, to znaczy 70-80% obrotu ma być wykonywane w oparciu o produkty partnera (lub obrót wynikający z „lojalki”), a reszta może być uzupełniana z innych źródeł.
Jesteśmy niewątpliwie świadkami boomu na rozwój sieci warsztatowych. Nie oznacza to jednak, że każdy warsztat może w każdej chwili przystąpić do dowolnie wybranej sieci.
Pierwszym ograniczeniem jest oczywiście zasięg działania wybranego organizatora sieci. Może się zdarzyć, że jakaś sieć warsztatowa doskonale rozwija się na południu Polski, a na Północy nie, ponieważ nie ma odpowiedniego wsparcia choćby w zaopatrzeniu w części czy inne produkty (oleje, opony itp.).
Drugie ograniczenie to wymogi stawiane partnerom. Każda sieć warsztatowa ma sprecyzowane oczekiwania wobec serwisów kandydujących. Czasem może to być deklarowany, minimalny obrót, ale najczęściej ważniejsze są również warunki lokalowe, liczba stanowisk, obecność recepcji i jakość wykonywanych usług (w tym także czystość na stanowiskach). W niektórych przypadkach serwis kandydujący może dopasować się do wymogów np. przez wykonanie reorganizacji lub niewielkiego remontu, w innych przypadkach – przystąpienie do danej sieci może okazać się niemożliwe.
Trzeba jednak zaznaczyć, że sieci jest tak dużo, że każdy znajdzie gdzieś swoje miejsce – niezależnie od tego czy prowadzi jednoosobową działalność, czy też olbrzymie centrum ze sklepem i stacją diagnostyczną.
Sieci na ogół „znajdują się same” – zazwyczaj propozycje składają przedstawiciele handlowi, którzy reprezentują lokalnych dystrybutorów części. Ale jeśli ktoś jest naprawdę zainteresowany siecią i chce się z nią związać na dłużej, powinien odszukać wszystkie konkurencyjne hurtownie w swoim regionie i mailowo lub przez telefon zapytać się o tworzone sieci warsztatowe. Zestawienie kilku konkurencyjnych propozycji ułatwi wybór tej najlepszej lub pomoże wynegocjować warunki u tej, której centrala jest zlokalizowana najbliżej.
Niezłym rozwiązaniem jest także poszukanie sieci w internecie. Niektóre firmy specjalizujące się w dystrybucji olejów lub w diagnostyce działają centralnie i z jednego miasta (np. z Warszawy) obsługują całą Polskę. Drogowskazem do takich firm są reklamy pojawiające się w branżowych mediach lub… wyszukiwarka Google, która po wpisaniu hasła sieci warsztatowe wyświetli szereg interesujących odnośników.