Dacia Duster 1. generacji to przepis na taniego SUV-a z napędem 4×4. Ten model całkiem sprawnie radzi sobie również w lekkim terenie. To jedno z tańszych tego typu aut na rynku. Trzeba jednak przymknąć oko na różne niedoskonałości tego pojazdu.
Samochód zadebiutował na rynku w 2010 roku. 3 lata później Dacia Duster została poddana faceliftingowi. Co się zmieniło? Przede wszystkim reflektory i tylne lampy. Auto otrzymało też nową atrapę chłodnicy. Przeprojektowano również deskę rozdzielczą. Zmiany są raczej dyskretne, ale nie sposób ich nie zauważyć. Produkcję 1. generacji Dacii Duster zakończono w 2018 roku, kiedy na rynku zadebiutowała kolejna odsłona tej taniej terenówki. Dwójka na pierwszy rzut oka wygląda jak poprzednia odmiana, ale po gruntownej modernizacji.
Podstawowy silnik benzynowy to jednostka o pojemności 1,6 l, która generuje moc rzędu 105 KM. Samochód z taką mocą osiąga pierwszą setkę w 11,8 s. Nie jest to co prawda oszałamiający wynik, ale do spokojnej jazdy taka wersja silnikowa powinna być wystarczająca. Decydując się na Dustera z takim motorem, trzeba się też liczyć z dość ograniczoną prędkością maksymalną. Do 165 km/h. Z drugiej strony, w Polsce i tak nie wolno jeździć szybciej niż 140 km/h.
W roku 2015, ofertę silnikową wzbogacono o 115-konny wolnossący silnik 1.6 SCe. W tym przypadku, auto osiąga pierwszą setkę w 11 s. Taka dynamika wystarcza nawet przy wyprzedzaniu innych samochodów w trasie. Prędkość maksymalna, w tym przypadku to 170 km/h. Wszystkie benzynowe silniki o pojemności 1,6 l w Dacii Duster 1. generacji nadają się do montażu LPG. Motory o pojemności 1,6 l są dość trwałe i godne polecenia.
Jeśli oczekujecie od auta trochę lepszej dynamiki i elastyczności to macie do wyboru jeszcze silnik 1.2 TCe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Osiąga pierwszą setkę w 10,4 s, a jego prędkość maksymalna to 175 km/h. Niestety nie jest to zbyt trwała jednostka. Użytkownicy skarżą się na duże zużycie oleju i nietrwały łańcuch rozrządu. Montaż instalacji gazowej w tym przypadku również byłby zdecydowanie za drogi i długo trzeba by było czekać, aż taka inwestycja się zwróci.
Decydując się na silnik Diesla, mamy do wyboru właściwie jeden motor. Jednak dostępny jest on w kilku wersjach mocy. To jednostka 1.5 dCi. Podstawowa odmiana ma 86 KM i osiąga pierwszą setkę w 13,9 s. To zdecydowanie za słaba wersja jak na takie gabaryty auta. Dostępny jest też wariant 90-konny. Jednak i w tym przypadku osiągi są podobne, czyli raczej słabe.
Trochę lepiej z autem radzą sobie odmiany o mocy 107, 109 i 110 KM. Szczególnie ta najmocniejsza. Osiąga setkę w około 12 s. Nadal nie jest to rewelacyjny wynik, ale lepszy niż w odmianach bazowych. Niestety jednostka 1.5 dCi nie należała do silników szczególnie trwałych. Choć w przypadku motorów montowanych w Dacii dokonano już wielu poprawek. Panewki zacierają się znacznie rzadziej niż w starszych auta. Trwalszy jest też układ wtryskowy. Jednak zakup diesla w tym modelu to nadal loteria. Jedne auta przejadą długie dystansy, w innych zatrze się silnik. Nie pomaga tu również wymiana oleju w trybie Long Life. Najlepiej zmieniać go co 15 000 km.
Przed zakupem Dacii Duster 1. generacji warto przede wszystkim sprawdzić karoserię i podwozie pod kątem korozji. Rumuński SUV jest niestety na to podatny. Użytkownicy tego modelu narzekają na przeciekające uszczelki karoserii. Problemy może przysparzać również układ klimatyzacji. Spotykane są również awarie elektroniki. W egzemplarzach z manualną skrzynią biegów, podczas zmiany przełożeń przekładnia potrafi zgrzytać.
Dacia Duster 1. generacji to ciekawa propozycja dla osób szukających taniego SUV-a, ale nie wymagających od auta zbyt wiele. Trzeba pogodzić się z niską jakością wykończenia wnętrza i ze słabym wygłuszeniem oraz z przeciętnymi osiągami. Nie ma co też liczyć na bogate wyposażenie. Są tutaj tylko podstawowe elementy. Za to, samochód można dość tanio kupić, a jego eksploatacja również kosztuje niewiele. Szczególnie w przypadku egzemplarzy z jednym z silników benzynowych o pojemności 1,6 l. Aby zaoszczędzić więcej, można zamontować też instalację gazową. Przy dzisiejszych wysokich cenach benzyny to zdecydowanie dobry pomysł.
Polecamy także:
„Nissan Qashqai 1. generacji – najczęstsze usterki”
„Audi A4 B7 – najczęstsze usterki„
„BMW Serii 3 E90 – najczęstsze usterki„
„Volkswagen Golf 5 – najczęstsze usterki”
„Škoda Octavia 2 – najczęstsze usterki”
„Opel Insignia A – najczęstsze usterki„
„Peugeot 508 generacji 1. – najczęstsze usterki”
„Ford Focus Mk3 – najczęstsze usterki”
„Honda Civic 8. generacji – najczęstsze usterki”
„Toyota Avensis T27 – najczęstsze usterki”
„Renault Clio 3 – najczęstsze usterki”
„Fiat Bravo 2. generacji – najczęstsze usterki„