Dacia Duster 1. generacji - najczęstsze usterki | MOTOFAKTOR

Dacia Duster 1. generacji - najczęstsze usterki

Dacia Duster 1. generacji to przepis na taniego SUV-a z napędem 4x4. Trzeba jednak przymknąć oko na różne niedoskonałości tego pojazdu.

Dacia Duster 1. generacji to przepis na taniego SUV-a z napędem 4×4. Ten model całkiem sprawnie radzi sobie również w lekkim terenie. To jedno z tańszych tego typu aut na rynku. Trzeba jednak przymknąć oko na różne niedoskonałości tego pojazdu.

 

Zarys historyczny modelu

Samochód zadebiutował na rynku w 2010 roku. 3 lata później Dacia Duster została poddana faceliftingowi. Co się zmieniło? Przede wszystkim reflektory i tylne lampy. Auto otrzymało też nową atrapę chłodnicy. Przeprojektowano również deskę rozdzielczą. Zmiany są raczej dyskretne, ale nie sposób ich nie zauważyć. Produkcję 1. generacji Dacii Duster zakończono w 2018 roku, kiedy na rynku zadebiutowała kolejna odsłona tej taniej terenówki. Dwójka na pierwszy rzut oka wygląda jak poprzednia odmiana, ale po gruntownej modernizacji.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy to jednostka o pojemności 1,6 l, która generuje moc rzędu 105 KM. Samochód z taką mocą osiąga pierwszą setkę w 11,8 s. Nie jest to co prawda oszałamiający wynik, ale do spokojnej jazdy taka wersja silnikowa powinna być wystarczająca. Decydując się na Dustera z takim motorem, trzeba się też liczyć z dość ograniczoną prędkością maksymalną. Do 165 km/h. Z drugiej strony, w Polsce i tak nie wolno jeździć szybciej niż 140 km/h.

 

W roku 2015, ofertę silnikową wzbogacono o 115-konny wolnossący silnik 1.6 SCe. W tym przypadku, auto osiąga pierwszą setkę w 11 s. Taka dynamika wystarcza nawet przy wyprzedzaniu innych samochodów w trasie. Prędkość maksymalna, w tym przypadku to 170 km/h. Wszystkie benzynowe silniki o pojemności 1,6 l w Dacii Duster 1. generacji nadają się do montażu LPG. Motory o pojemności 1,6 l są dość trwałe i godne polecenia.

 

Jeśli oczekujecie od auta trochę lepszej dynamiki i elastyczności to macie do wyboru jeszcze silnik 1.2 TCe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Osiąga pierwszą setkę w 10,4 s, a jego prędkość maksymalna to 175 km/h. Niestety nie jest to zbyt trwała jednostka. Użytkownicy skarżą się na duże zużycie oleju i nietrwały łańcuch rozrządu. Montaż instalacji gazowej w tym przypadku również byłby zdecydowanie za drogi i długo trzeba by było czekać, aż taka inwestycja się zwróci.

Diesle

Decydując się na silnik Diesla, mamy do wyboru właściwie jeden motor. Jednak dostępny jest on w kilku wersjach mocy. To jednostka 1.5 dCi. Podstawowa odmiana ma 86 KM i osiąga pierwszą setkę w 13,9 s. To zdecydowanie za słaba wersja jak na takie gabaryty auta. Dostępny jest też wariant 90-konny. Jednak i w tym przypadku osiągi są podobne, czyli raczej słabe.

 

Trochę lepiej z autem radzą sobie odmiany o mocy 107, 109 i 110 KM. Szczególnie ta najmocniejsza. Osiąga setkę w około 12 s. Nadal nie jest to rewelacyjny wynik, ale lepszy niż w odmianach bazowych. Niestety jednostka 1.5 dCi nie należała do silników szczególnie trwałych. Choć w przypadku motorów montowanych w Dacii dokonano już wielu poprawek. Panewki zacierają się znacznie rzadziej niż w starszych auta. Trwalszy jest też układ wtryskowy. Jednak zakup diesla w tym modelu to nadal loteria. Jedne auta przejadą długie dystansy, w innych zatrze się silnik. Nie pomaga tu również wymiana oleju w trybie Long Life. Najlepiej zmieniać go co 15 000 km.

Typowe przypadłości tego modelu

Przed zakupem Dacii Duster 1. generacji warto przede wszystkim sprawdzić karoserię i podwozie pod kątem korozji. Rumuński SUV jest niestety na to podatny. Użytkownicy tego modelu narzekają na przeciekające uszczelki karoserii. Problemy może przysparzać również układ klimatyzacji. Spotykane są również awarie elektroniki. W egzemplarzach z manualną skrzynią biegów, podczas zmiany przełożeń przekładnia potrafi zgrzytać.

Podsumowanie

Dacia Duster 1. generacji to ciekawa propozycja dla osób szukających taniego SUV-a, ale nie wymagających od auta zbyt wiele. Trzeba pogodzić się z niską jakością wykończenia wnętrza i ze słabym wygłuszeniem oraz z przeciętnymi osiągami. Nie ma co też liczyć na bogate wyposażenie. Są tutaj tylko podstawowe elementy. Za to, samochód można dość tanio kupić, a jego eksploatacja również kosztuje niewiele. Szczególnie w przypadku egzemplarzy z jednym z silników benzynowych o pojemności 1,6 l. Aby zaoszczędzić więcej, można zamontować też instalację gazową. Przy dzisiejszych wysokich cenach benzyny to zdecydowanie dobry pomysł.

 

Polecamy także:

Nissan Qashqai 1. generacji – najczęstsze usterki

Audi A4 B7 – najczęstsze usterki

BMW Serii 3 E90 – najczęstsze usterki

„Volkswagen Golf 5 – najczęstsze usterki”

„Škoda Octavia 2 – najczęstsze usterki”

Opel Insignia A – najczęstsze usterki

„Peugeot 508 generacji 1. – najczęstsze usterki”

Ford Focus Mk3 – najczęstsze usterki

Honda Civic 8. generacji – najczęstsze usterki

Toyota Avensis T27 – najczęstsze usterki

Renault Clio 3 – najczęstsze usterki

Fiat Bravo 2. generacji – najczęstsze usterki

Toyota Yaris 2. generacji – najczęstsze usterki

BMW Serii 5 E60 – najczęstsze usterki

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).