DAF Trucks liczy sobie już 75 lat | MOTOFAKTOR

DAF Trucks liczy sobie już 75 lat

Dokładnie 75 lat temu w Eindhoven firma DAF Trucks rozpoczęła oficjalnie produkcję pojazdów ciężarowych. Fabryka i marka funkcjonują do dziś.

Fundamenty pod DAF-a zostały ustanowione w 1928 roku. Na początku działalności firma znana była jako Van Doorne’s Machine Factory w Eindhoven. Po wprowadzeniu na rynek przyczep przez braci Huba i Wima na początku lat 30., zaczęła się kształtować firma DAF, którą dzisiaj znamy. Podwozie pojazdów było spawane, a nie nitowane jak w przypadku konkurencji, co przyniosło sukces na rynku dzięki niższej masie własnej. Produkcja pojazdów w fabryce rozwijała się, a nazwa firmy została zmieniona na Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek – skrótowo DAF.

Hub i Wim Van Doorne, założyciele DAF Trucks, Fot. DAF Trucks

Pierwsza ciężarówka

Firma DAF szybko przystosowała swoją działalność do rosnącego zapotrzebowania na transport podczas odbudowy Europy po II Wojnie Światowej. Zaczęto produkować przyczepy, naczepy i planowano budowę fabryki pojazdów ciężarowych. W 1949 roku wprowadzono do produkcji model A30, który był pierwotnie przeznaczony głównie na rynek krajowy i miał siedem charakterystycznych chromowanych listew na kratce wlotu powietrza.

Podwozie DAF w roku 1949, Fot. DAF Trucks

Element krajobrazu

Kilka miesięcy później pierwszy model opuścił fabrykę, a wkrótce dołączyły do niego modele A50 (5-tonowy) i A60 (6-tonowy) do transportu ciężkiego. W 1950 roku światło dzienne ujrzał 1-tonowy pojazd dostawczy A10, a następnie na rynku pojawił się pick-up A107 inspirowany modelem A10. Oferta firmy gwałtownie rosła, obejmując pojazdy ze specjalnym podwoziem dla wywrotek i śmieciarek, a także serię pojazdów wojskowych. W krótkim czasie DAF stał się uznawanym producentem pojazdów ciężarowych, które zyskały rozpoznawalność na rynku.

W tym okresie wszystkie pojazdy ciężarowe opuszczały linię produkcyjną w postaci podwozi z silnikiem i kratą wlotu powietrza. Produkcja kabin pozostawała nadal w gestii producentów zabudów aż do roku 1953, kiedy firma DAF rozpoczęła wytwarzanie własnych kabin. Rok później, w 1955 roku, fabryka obchodziła wyprodukowanie 10-tysięcznego podwozia, co było związane z dużym zamówieniem 3600 pojazdów od holenderskiej armii. Wkrótce potem firma DAF rozpoczęła również prace nad produkcją własnych silników wysokoprężnych. Była to pierwsza firma, która wprowadziła turbosprężarkę do silników swoich ciężarówek, aby zwiększyć ich moc i wydajność.

Transport międzynarodowy

W roku 1957 firma DAF zaprezentowała model DO, który charakteryzował się specjalną konstrukcją oraz 10-tonową tylną osią stworzoną specjalnie dla tej serii. Dzięki tym innowacjom, pojazd idealnie nadawał się do ciężkiego i międzynarodowego transportu, który wówczas zyskiwał coraz większą popularność. Druga generacja modelu DO została nawet wyposażona w podstawowe łóżko, co stanowiło nowość w tamtym czasie. Na początku lat 60., holenderski producent ponownie zaskoczył wszystkich, prezentując model DAF 2600, idealnie przystosowany do międzynarodowego transportu, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Kabina tego pojazdu była prawdziwą rewolucją, z kwadratowym kształtem zapewniającym maksymalną przestrzeń mieszkalną i komfort dla kierowcy, który często spędzał poza domem całe tygodnie. W kabinie były łóżko oraz możliwość korzystania z leżanki. Duże okna zapewniały mnóstwo naturalnego światła i niezrównaną widoczność dookoła pojazdu, podnosząc tym samym poziom bezpieczeństwa. Seria 2600 zyskała miano „matki międzynarodowego transportu”.

Wyznaczanie trendów

W 1970 roku firma DAF wprowadziła na rynek serię F1600-F2200, które charakteryzowały się odchylaną kabiną. Ta innowacja uczyniła DAF jednym z pionierów w branży, oferującym kierowcom wiele korzyści. Odchylana kabina ułatwiała mechanikom prowadzenie konserwacji pojazdu, poprawiając również komfort pracy kierowcy poprzez obudowanie silnika i ograniczenie hałasu.

W roku 1973, innowacyjny model 2600 otworzył drogę dla zupełnie nowego modelu 2800 (a następnie 3300 i 3600). Model 2800 posiadał nie jedno, lecz dwa łóżka, co sprawiło, że stał się ulubionym pojazdem ciężarowym do przejazdów na długie trasy ze względu na niezrównany komfort. DAF był także pionierem w stosowaniu turbosprężarki z intercoolerem w celu zwiększenia momentu obrotowego, mocy i obniżenia zużycia paliwa.

Ciężarówka DAF 2800 z roku 1973, Fot. DAF Trucks

Kabina Super Space Cab

W latach 80. firma DAF zrewolucjonizowała transport długodystansowy i ciężki poprzez wprowadzenie modelu DAF 95, który oferował bardzo wysoki dach zapewniający niezrównany komfort dla kierowcy – kabinę Space Cab. Następnie wprowadzono jeszcze bardziej przestronną wersję Super Space Cab, zapewniającą najwyższy poziom komfortu. Dla potrzeb transportu regionalnego i krajowego firma rozpoczęła produkcję modeli DAF 65/75/85.

Na czele w dziedzinie zrównoważonego rozwoju

W kolejnych latach, seria pojazdów oraz ich następcy, czyli CF i XF, zyskały popularność w Europie, stając się coraz bardziej rozpoznawalne. Podobnie rozwijająca się była nowa seria LF, wprowadzona na rynek na przestrzeni lat 90. XX wieku, dedykowana do regionalnej oraz lokalnej dystrybucji. W 2010 roku firma DAF jako pierwsza wprowadziła hybrydowy pojazd ciężarowy do swojej oferty. Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego dla jazdy w obszarach miejskich, model LF Hybrid zmniejszył zużycie paliwa oraz emisję CO2 o 20%. Ten model odzwierciedlał przewagę DAF-a w dziedzinie transportu drogowego opartego na zrównoważonym rozwoju. Kolejnym dowodem na tę pozycję był wprowadzony na rynek w 2018 roku model DAF CF Electric – pierwszy w pełni elektryczny pojazd ciężarowy oferowany przez europejskiego producenta.

Pojazdy DAF nowej generacji

W okresie tych lat Unia Europejska wprowadzała nowe przepisy regulujące masę i rozmiary pojazdów ciężarowych. Kiedy te przepisy weszły w życie pod koniec 2020 roku, DAF stał się pierwszym producentem, który je zastosował. Dzięki temu nowa generacja ciężarówek DAF, wprowadzona na rynek w 2021 roku, okazała się równie przełomowa jak legendarny DO 2600, 2800 i XF w swoim czasie.

Regulacje pozwalają producentom ciężarówek na nieznaczne wydłużenie kabin, pod warunkiem że zwiększy to korzyść dla środowiska i bezpieczeństwa kierowców. Nowe generacje pojazdów ciężarowych DAF oferują więcej miejsca dla kierowcy, są bardziej wydajne i zapewniają maksymalne bezpieczeństwo dzięki innowacyjnym rozwiązaniom. Modele DAF XF, XG, XG+ oraz seria XD zdobyły prestiżową nagrodę „International Truck of the Year” w latach 2022 i 2023.

Modele XD i XF oferują również w pełni elektryczny układ napędowy, umożliwiający przejechanie nawet do 500 kilometrów na jednym ładowaniu bez emisji spalin. Elektryczne wersje DAF XD i XF są montowane na nowej linii produkcyjnej elektrycznych pojazdów ciężarowych w fabryce DAF-a w Eindhoven, otwartej w 2023 roku. Dodatkowo, DAF wprowadził do oferty całkowicie elektryczną wersję przeznaczoną do dystrybucji miejskiej, model XB nowej generacji, produkowany przez Leyland Trucks w Wielkiej Brytanii.

Ciągnik siodłowy DAF XD Electric, Fot. DAF Trucks

Nastawieni na przyszłość

Firma DAF jest standaryzowana na przyszłe wyzwania, zarówno poprzez wprowadzenie nowych pojazdów, jak i kontynuację innowacyjnych prac nad rozwiązaniami transportowymi. Przykładem jest rozwój silników spalinowych na wodór, które emitują jedynie parę wodną. Dodatkowo, spółka macierzysta DAF-a, PACCAR, prowadzi testy nowoczesnej technologii ogniw paliwowych i ustanawia standardy w dziedzinie elektrycznych układów napędowych.

Ciężarówki marki DAF znajdują nabywców na całym globie. Od Afryki po Ocean Indyjski, od Ameryki Łacińskiej, gdzie firma DAF posiada swoją własną fabrykę w Brazylii, po Azję. Eksport dokonuje się również do Europy, gdzie w minionym roku wytworzono rekordową liczbę 69,8 tys. pojazdów ciężarowych. Klienci tej marki cenią nie tylko funkcjonalność swoich pojazdów, ale także szeroki wachlarz usług towarzyszących – od międzynarodowej pomocy drogowej, po najwyższej jakości usługi zaopatrzenia w części i usługi finansowe, a także szybkie ładowarki do pojazdów elektrycznych i niezależne sieci energetyczne na poziomie lokalnym. Efektywność transportu nie zależy tylko i wyłącznie od nowoczesnych technologicznie ciężarówek.

Ikoniczne grille ciężarówek DAF, Źródło: DAF Trucks

Pojazdy DAF jedyne w swoim rodzaju

Harald Seidel, prezes DAF Trucks, Fot. ACEA
Harald Seidel, prezes DAF Trucks, Fot. ACEA

„Gdyby Hub i Wim van Doorne mogli zobaczyć produkty z 2024 roku, nie uwierzyliby własnym oczom” – mówi Harald Seidel, prezes DAF Trucks. – „Jednocześnie mogliby z pełną satysfakcją potwierdzić, że nasze produkty są pojazdami zgodnymi z wartościami marki DAF, a więc innowacyjnymi, wysokiej jakości i opracowanymi z myślą o zapewnieniu maksymalnej wydajności, najwyższego poziomu komfortu kierowcy i niezrównanego bezpieczeństwa. Byliby bardzo dumni. Tak samo dumni jak ja z naszej przeszłości, naszej teraźniejszości i naszych planów na przyszłość” – podsumował Seidel.

Źródło: DAF Trucks

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).