Tegoroczna edycja rajdu Dakar dobiegła końca. Eryk Goczał z pilotem Oriolem Mena dowieźli zwycięstwo do końca rajdu. Konsekwentnie utrzymywane wysokie tempo i bezbłędna nawigacja poskutkowały pierwszym miejscem w klasyfikacji T4 – modyfikowanych SSV. Trzecie miejsce na podium zajmuje Marek Goczał z Maciejem Martonem.
W klasyfikacji samochodów osobowych zwyciężył niezawodny Nasser Al-Attiyah pilotowany przez Matthieu Baumela. Jakub Przygoński i Armand Monleon mimo bardzo dobrego tempa i dobrej nawigacji nie odrobili dużej straty z drugiego odcinka specjalnego i mimo świetnych wyników w poszczególnych odcinkach specjalnych rajd ukończyli na 18 miejscu, co jest i tak świetnym wynikiem biorąc pod uwagę fakt, że po OS 2. spadli na ponad setną pozycję.
W klasyfikacji samochodów ciężarowych mamy także polskie akcenty – zwyciężyło Iveco pilotowane przez Janusa Van Kasterna, Darka Roderwalda i Marcela Snijdersa. Kolejne pozycje z udziałem polskich zawodników to 9. miejsce Tomasa Vratnego, Bartłomieja Boby i Jaromira Martinca oraz 15 miejsce Pascala De Baara, Marcina Krügera i Stefana Slootjesa.
Rajd Dakar ma swoje korzenie w 1977 roku, kiedy francuski motocyklista Thierry Sabine zgubił się na swoim motocyklu na libijskiej pustyni podczas Rajdu Abidżan-Nicea. Po wydostaniu się z pustyni Francuz był zdeterminowany, aby zaprojektować wyścig, który czerpał z jego doświadczenia z trasą rozpoczynającą się w Europie, prowadzącą do Algieru i przecinającą Agadez, zanim ostatecznie zakończyła się w Dakarze. Od tego czasu Rajd Dakar ewoluował, a jego trasy przebiegały przez Afrykę, Amerykę południową, a teraz przez Arabię Saudyjską.
Rajd składa się z jednego etapu dziennie, z którego każdy obejmuje co najmniej jeden odcinek specjalny o długości kilkuset kilometrów, który może przebiegać po drogach lub w terenie. Łączna przebyta w czasie rajdu odległość to kilka tysięcy kilometrów. Na klasyfikację etapu składają się czasy uzyskane na odcinku specjalnym plus ewentualne kary sportowe. Wyścig wymaga precyzyjnej nawigacji, która odbywa się za pomocą roadbooka dostarczonego przez organizatorów i rozdawanego na starcie każdego etapu. Kolejność startu każdego odcinka specjalnego będzie oparta na czasach określonych w sektorze czasowym poprzedniego etapu, w tym wszelkich karach sportowych (np. za pominięcie punktu kontrolnego).
Rajd Dakar 2023 jest najdłuższą trasą od 2014 r. Uczestnicy pokonają 5000 kilometrów odcinków specjalnych w prologu i 14 etapach. Etap prologu rozpoczął się 31 grudnia 2022 r. w Yanbu nad Morzem Czerwonym, a meta będzie umiejscowiona w Dammam nad Zatoką Perską.
31.12.2022 – PROLOG: SEA CAMP > SEA CAMP
1.01.2023 – ETAP 1: SEA CAMP > SEA CAMP, 602,56 km, w tym 367 km OS
2.01.2023 – ETAP 2: SEA CAMP > ALULA, 589.07 km, w tym 430 km OS
3.01.2023 – ETAP 3: ALULA > HA’IL, 669.15 km, w tym 447 km OS
4.01.2023 – ETAP 4: HA’IL > HA’IL, 574.01 km, w tym 425 km OS
5.01.2023 – ETAP 5: HA’IL > HA’IL, 645.04 km, w tym 373 km OS
6.01.2023 – ETAP 6: HA’IL > AL DUWADIMI, 877.69 km, w tym 467 km OS
7.01.2023 – ETAP 7: AL DUWADIMI > AL DUWADIMI, 641.46 km, w tym 472 km OS
8.01.2023 – ETAP 8: AL DUWADIMI > RIYADH, 713.85 km, w tym 398 km OS
9.01.2023 – PRZERWA: RIYADH
10.01.2023 – ETAP 9: RIYADH > HARADH, 686 km, w tym 358 km OS
11.01.2023 – ETAP 10: HARADH > SHAYBAH, 623.94 km, w tym 113 km OS
12.01.2023 – ETAP 11: SHAYBAH > EMPTY QUARTER MARATHON, 426.27 km, w tym 273 km OS
13.01.2023 – ETAP 12: EMPTY QUARTER MARATHON > SHAYBAH, 376.46 km, w tym 185 km OS
14.01.2023 – ETAP 13: SHAYBAH > AL-HOFUF, 675.6 km, w tym 154 km OS
15.01.2023 – ETAP 14: AL-HOFUF > DAMMAM, 417.3 km, w tym 136 km OS
Motocykle:
1. (ARG) KEVIN BENAVIDES, RED BULL KTM FACTORY RACING, 44H 27′ 20”, kary: 00H 03′ 00”
2. (AUS) TOBY PRICE, RED BULL KTM FACTORY RACING, 44H 28′ 03”, strata: + 00H 00′ 43”, kary: 00H 01′ 00”
3. (USA) SKYLER HOWES, HUSQVARNA FACTORY RACING, 44H 32′ 24”, strata: + 00H 05′ 04”, kary: 00H 01′ 00”
Quady:
1. (FRA) ALEXANDRE GIROUD, YAMAHA RACING – SMX – DRAG’ON, 56H 44′ 30”, kary: 00H 15′ 00”
2. (ARG) FRANCISCO MORENO FLORES, DRAGON, 57H 27′ 41”, strata: + 00H 43′ 11”
3. (USA) PABLO COPETTI, DEL AMO MOTORSPORTS BY MOTUL, 58H 37′ 25”, strata: + 01H 52′ 55”, kary: 00H 30′ 00”
Original MOTUL:
1. (ZAF) CHARAN MOORE, HT RALLY RAID HUSQVARNA RACING, 52H 24′ 42”, kary: 00H 15′ 00”
2. (ESP) JAVI VEGA, PONT GRUP YAMAHA, 52H 45′ 43”, strata: + 00H 21′ 01”, kary: 00H 01′ 00”
3. (PRT) MARIO PATRAO, CREDIT AGRICOLA – MARIO PATRAO MOTOSPORT, 53H 55′ 24”, strata: + 01H 30′ 42”, kary: 00H 04′ 00”
Samochody:
1. (QAT) NASSER AL-ATTIYAH, (FRA) MATHIEU BAUMEL, TOYOTA GAZOO RACING, 45H 03′ 15”, kary: 00H 01′ 10”
2. (FRA) SEBASTIEN LOEB, (BEL) FABIAN LURQUIN, BAHRAIN RAID XTREME, 46H 24′ 04”, strata: + 01H 20′ 49”, kary: 00H 06′ 10”
3. (BRA) LUCAS MORAES, (DEU) TIMO GOTTSCHALK, OVERDRIVE RACING, 46H 41′ 46”, strata: + 01H 38′ 31”, kary: 00H 02′ 00”
…
18. (POL) JAKUB PRZYGOŃSKI, (ESP) ARMAND MONLEON, X-RAID MINI JCW TEAM, 52H 32′ 05”, strata: + 07H 28′ 50”, kary: 00H 02′ 00”
22. (POL) ERYK GOCZAŁ, (ESP) ORIOL MENA, ENERGYLANDIA RALLY TEAM, 53H 10′ 14”, strata: + 08H 06′ 59”
24. (POL) MAREK GOCZAŁ, (POL) MACIEJ MARTON, ENERGYLANDIA RALLY TEAM, 53H 28′ 29”, strata: + 08H 25′ 14”, kary: 00H 04′ 10”
38. (POL) MICHAŁ GOCZAŁ, (POL) SZYMON GOSPODARCZYK, ENERGYLANDIA RALLY TEAM, 57H 12′ 53”, strata: + 12H 09′ 38”, kary: 00H 01′ 40”
T3: Lekkie prototypy:
1. (USA) AUSTIN JONES, (BRA) GUSTAVO GUGELMIN, RED BULL OFF-ROAD JR TEAM USA BY BFG, 51H 55′ 53”
2. (USA) SETH QUINTERO, (DEU) DENNIS ZENZ, RED BULL OFF-ROAD JR TEAM USA BY BFG, 52H 47′ 58”, strata: + 00H 52′ 05”, kary: 00H 02′ 00”
3. (BEL) GUILLAUME DE MEVIUS, (FRA) FRANCOIS CAZALET, GRALLYTEAM, 53H 31′ 35”, strata: + 01H 35′ 42”, kary: 00H 06′ 00”
T4: Modyfikowane SSV:
1. (POL) ERYK GOCZAŁ, (ESP) ORIOL MENA, ENERGYLANDIA RALLY TEAM, 53H 10′ 14”
2. (LTU) ROKAS BACIUSKA, (ESP) ORIOL VIDAL MONTIJANO, RED BULL CAN-AM FACTORY TEAM, 53H 26′ 58”, strata: + 00H 16′ 44”, kary: 00H 15′ 00”
3. (POL) MAREK GOCZAŁ, (POL) MACIEJ MARTON, ENERGYLANDIA RALLY TEAM, 53H 28′ 29”, strata: + 00H 18′ 15”, kary: 00H 04′ 10”
…
7. (POL) MICHAŁ GOCZAŁ, (POL) SZYMON GOSPODARCZYK, ENERGYLANDIA RALLY TEAM, 57H 12′ 53”, strata: + 04H 02′ 39”, kary: 00H 01′ 40”
Samochody ciężarowe:
1. (NLD) JANUS VAN KASTEREN, (POL) DAREK RODEWALD, (NLD) MARCEL SNIJDERS, BOSS MACHINERY TEAM DE ROOY IVECO, 54H 03′ 33”, kary: 00H 15′ 00”
2. (CZE) MARTIN MACIK, (CZE) FRANTISEK TOMASEK, (CZE) DAVID SVANDA, MM TECHNOLOGY, 55H 18′ 07”, strata: + 01H 14′ 34”, kary: 00H 03′ 20”
3. (NLD) MARTIN VAN DEN BRINK, (NLD) ERIK KOFMAN, (NLD) RIJK MOUW, EUROL TEAM DE ROOY IVECO, 56H 43′ 55”, strata: + 02H 40′ 22”
…
9. (CZE) TOMAS VRATNY, (POL) BARTŁOMIEJ BOBA, (CZE) JAROMIR MARTINEC, FESH FESH TEAM, 68H 27′ 25”, strata: + 14H 23′ 52”, kary: 00H 03′ 10”
15. (NLD) PASCAL DE BAAR, (POL) MARCIN KRÜGER, (NLD) STEFAN SLOOTJES, RIWALD DAKAR TEAM, 110H 07′ 29”, strata: + 56H 03′ 56”, kary: 39H 30′ 00”