Jak wynika z raportu „Decarbonising Road Freight: Getting into Gear”, ponad 70% respondentów postrzega pojazdy elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz pojazdy elektryczne wyposażone w akumulatory jako najbardziej perspektywiczne bezemisyjne technologie dla transportu ciężkiego. Wielu z nich uważa, że takie pojazdy będą rentowne w ciągu 5–10 lat.
Pojazdy ciężarowe przewożą praktycznie wszystko, co potrzebne do codziennego życia, a krytyczna rola transportu drogowego uwidoczniła się szczególnie w czasie pandemii COVID-19. Jednocześnie transport drogowy jest odpowiedzialny za około 9% globalnych emisji CO2, a ponieważ zapotrzebowanie na jego usługi ma się podwoić do 2050 roku, musimy pilnie podjąć działania w kierunku osiągnięcia jego bezemisyjności netto. Firmy flotowe, producenci pojazdów ciężarowych i dostawcy energii już rozpoczęli inwestowanie w rozwiązania nisko- i bezemisyjne, ale w celu przyspieszenia zmian sektor wymaga bardziej zdecydowanej polityki i przepisów.
dyrektor działu Downstream w Shell - Huibert VigevenoNajbliższe 10 lat będzie kluczowe dla wprowadzania pojazdów bezemisyjnych w sektorze transportu drogowego i bardzo cieszy to, że liderzy branży już zaczęli się zgadzać co do ścieżki rozwoju technologii. Uważamy, że produkowany na dużą skalę wodór będzie najbardziej rentowną ścieżką do zeroemisyjności pojazdów ciężarowych o dużej ładowności i średniej ładowności na długich dystansach. Elektromobilność będzie natomiast dobrym rozwiązaniem dla pojazdów o małej ładowności i średniej ładowności na krótkich dystansach. W Shell już podejmujemy działania na rzecz udostępniania tych rozwiązań energetycznych klientom i współpracujemy z innymi podmiotami nad zwiększeniem skali tych przedsięwzięć.
wiceprezes ds. sektorów i dekarbonizacji w Shell - Carlos Maurer
Shell opublikował też raport towarzyszący pod tytułem „Decarbonising Road Freight: Shell’s Route Ahead”, w którym nakreślił swój wkład w dekarbonizację sektora. W raporcie przedstawiono ambicje Shell związane z ochroną klimatu, a także plany redukcji emisji przez własną flotę niemal 3000 zakontraktowanych cystern o 10% do 2025 i o 30% do 2030 (w porównaniu z 2018).
Raporty „Decarbonising Road Freight: Shell’s Route Ahead” oraz „Decarbonising Road Freight: Getting into Gear” są dostępne TUTAJ.
W badaniu „Getting into Gear” wzięło udział 158 szefów firm i ekspertów z branży transportu drogowego, reprezentujących 123 podmioty ze wszystkich segmentów tego sektora z 22 krajów. Należą do nich firmy flotowe, producenci pojazdów ciężarowych, dostawcy technologii i infrastruktury, czołowi producenci odzieży i FMCG, spedytorzy, sprzedawcy detaliczni, organizacje branżowe, regulatorzy i finansiści.
Przedstawiciele sektora zidentyfikowali 22 rozwiązania, które można wdrożyć w ciągu najbliższych 10 lat, by zredukować emisje i przyspieszyć przechodzenie na nisko- i bezemisyjne pojazdy ciężarowe do końca obecnej dekady.
Raport „Getting into Gear” stanowi element szerzej zakrojonej współpracy Shell i Deloitte, mającej na celu zbadanie także innych sektorów, w których obniżenie emisji stanowi wyzwanie.
Źródło: Shell