Delphi Technologies nakieruje na dobre rozwiązanie | MOTOFAKTOR

Delphi Technologies nakieruje na dobre rozwiązanie

Objawy, przyczyny oraz najlepsze praktyki w zakresie napraw układów kierowniczych.

Układ kierowniczy oraz zawieszenie pojazdu są złożoną strukturą mającą na celu zapewnienie gładkiej, stabilnej i bezpiecznej jazdy. Kluczowe części układu kierowniczego oraz zawieszenia są również bardzo narażone na zużycie oraz uszkodzenia spowodowane niewłaściwą jazdą. Jeśli więc klient warsztatu zgłasza, że jego samochód nie działa tak, jak kiedyś, może to oznaczać, że problem tkwi w układzie kierowniczym lub zawieszeniu.

 

Kluczowym słowem jest tutaj „może”. Zanim zacznie się wymieniać części, Delphi Technologies zaleca sprawdzenie zarówno układu kierowniczego, jak i pozostałych powiązanych podzespołów. Koniec końców problemem może być coś tak prostego jak niskie ciśnienie w oponie lub zbyt luźna śruba, a co za tym idzie – naprawa będzie prosta i nie będzie generowała zbyt wysokich kosztów.

 

Poniżej przedstawiono listę najczęstszych objawów i przyczyn, która pozwoli na bardziej precyzyjną diagnostykę i wskazanie możliwych opcji naprawy. Będzie to oszczędność czasu i pieniędzy zarówno dla warsztatu, jak i klienta.

 

Objawy: Ściąganie na jedną stronę podczas jazdy. Pojazd „ściąga” na jedną lub drugą stronę podczas jego prowadzenia. Aby pojazd jechał prosto, należy mocno trzymać kierownicę.

 

  • Niskie lub nierówne ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
  • Nierówne zużycie opon > sprawdź przednie opony pod kątem zużycia i wymień je w razie potrzeby. Należy również sprawdzić osiowanie kół.
  • Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
  • Zużycie podzespołów układu kierowniczego > sprawdź drążki poprzeczne oraz przekładnię kierowniczą.
  • Jeden z hamulców nie zwalnia się całkowicie/nie następuje pełne zwolnienie > sprawdź kluczowe podzespoły układu hamulcowego, np. klocki, zaciski i dokonaj naprawy/wymiany tam, gdzie jest to wymagane.
  • Luźny mechanizm zwrotniczy > dociśnij wszystkie podzespoły i wymień je w razie potrzeby.

 

Objawy: Chyboczące się koło. Kierownica drga i gwałtownie porusza się w jedną i drugą stronę.

 

  • Niskie lub nierówne ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
  • Złe poziomowanie jednego lub kilku kół > wypoziomuj koła.
  • Nierówne lub nadmierne zużycie opon > sprawdź opony, wymień odpowiednie pary opon i upewnij się, że osiowanie jest odpowiednie.
  • Zużycie podzespołów układu kierowniczego > sprawdź drążki poprzeczne oraz przekładnię kierowniczą pod kątem zużycia i, w razie potrzeby, dokonaj odpowiednich napraw.

 

Objawy: Luźna kierownica. Kierownica wydaje się być zbyt luźna i ma tendencje do uciekania w jedną bądź drugą stronę.

 

  • Zużyte łożyska drążka stabilizatora > sprawdź łożyska drążka stabilizatora pod kątem zużycia i dokonaj wymiany pary.
  • Zużyte lub zepsute drążki poprzeczne lub przekładnia kierownicza > sprawdź podzespoły układu kierowniczego i, w razie potrzeby, wymień je.
  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj odpowiedniej wymiany w razie potrzeby.
  • Zepsute obejmy przekładni kierowniczej > sprawdź obejmy przekładni kierowniczej i dokonaj naprawy lub wymiany (niektóre samochody mogą zostać naprawione, a inne wymagają całkowitej wymiany przekładni kierowniczej).
  • Luźne podzespołu układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.

 

Objawy: Duży opór kierownicy. Kierownica porusza się coraz ciężej, zwłaszcza przy niższych prędkościach.

 

  • Niskie ciśnienie w oponach > sprawdź poziom ciśnienia w oponach.
  • Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
  • Niski stan płynu wspomagania układu kierowniczego > sprawdź stan płynu wspomagania układu kierownicy i uzupełnij w razie potrzeby. Sprawdź przewody układu wspomagania kierownicy pod kątem wycieków i dokonaj odpowiednich napraw.
  • Zanieczyszczony płyn układu wspomagania kierownicy > wyczyść i ponownie napełnij układ nowym płynem.
  • Zużyty lub uszkodzony pasek klinowy > sprawdź pasek klinowy i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Uszkodzona obudowa przekładni kierowniczej, przekładnia kierownicza lub pompa > sprawdź i dostosuj/wymień wszystkie istotne podzespoły.
  • Zużyta lub uszkodzona maglownica > pokryj smarem i napraw w razie potrzeby.

 

Objawy: Pojazd ucieka na boki. Pozycja samochodu musi być cały czas korygowana.

 

  • Niepoprawne osiowanie kół > sprawdź i dostosuj osiowanie.
  • Bardzo zużyte lub niezgodne ze specyfikacją łożyska przednich kół > wymień lub dostosuj łożyska.
  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Luźne podzespołu układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
  • Pojazd jest przeciążony lub rozłożenie ciężaru jest nierówne > odpowiednio dostosuj rozłożenie ciężaru.
  • Uszkodzony podzespół układu kierowniczego > dokonaj odpowiedniej wymiany.

 

Objawy: Uderzenia przy nierównościach i zakrętach. Przy nierównościach i zakrętach można wyczuć uderzenia i podskoki przez kierownicę.

 

  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Zużyta lub uszkodzona maglownica > pokryj smarem i napraw w razie potrzeby.
  • Luźne podzespoły układu kierowniczego > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.
  • Coś ociera lub uderza o kolumnę kierownicy > sprawdź i podejmij odpowiednie działanie.
  • Coś ociera lub uderza o opony > sprawdź i podejmij odpowiednie działanie.
  • Uszkodzona sprężyna zawieszenia > dokonaj wymiany sprężyny.

 

Objawy: Niepożądane dźwięki wydawane przez układ wspomagania kierownicy. Piszczące i niskie dźwięki powstające, kiedy kierownica jest maksymalnie skręcona w jednym kierunku.

 

  • Niski stan płynu wspomagania układu kierowniczego > sprawdź stan płynu wspomagania układu kierownicy i uzupełnij w razie potrzeby. Sprawdź przewody układu wspomagania kierownicy pod kątem wycieków i dokonaj odpowiednich napraw.
  • Powietrze w płynie układu wspomagania > usuń płyn i pozbądź się powietrza.
  • Uszkodzony lub poluzowany pasek klinowy > dostosuj lub wymień w razie potrzeby.
  • Uszkodzona lub poluzowana pompa układu wspomagania > dostosuj lub wymień w razie potrzeby.

 

Objawy: Drgająca kierownica. Zbyt duże drgania odczuwane przez kierownicę.

 

  • Wykrzywione lub uszkodzone tarcze lub bębny > dokonaj naprawy lub wymiany tarcz lub bębnów.
  • Zużyte przeguby kulowe > sprawdź przeguby kulowe i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Złe poziomowanie jednego lub kilku kół > wypoziomuj koła.
  • Bardzo zużyte lub uszkodzone opony > sprawdź opony i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Uszkodzone koła > sprawdź koła i dokonaj wymiany w razie potrzeby.
  • Zbyt luźne podzespoły układu kierowniczego lub śruby kół > dociśnij wszystkie podzespoły zgodnie z zaleceniami.

 

Artykuł sponsorowany przez Delphi Technologies

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).