Wymogi narzucane przez producentów samochodów utrudniają pracę serwisom niezależnym
Profesjonalna diagnostyka i naprawa nowszych samochodów będących po okresie gwarancji producenta nie jest i nie będzie w przyszłości zbyt łatwym zadaniem dla warsztatu niezależnego. Składa się na to wiele wymogów, pośród których najbardziej ważne to: posiadanie profesjonalnego sprzętu diagnostycznego, dostęp do dokumentacji serwisowej, odpowiedni poziom przeszkolenia mechaników serwisu wraz z pakietem wymaganych uprawnień.
Treść tego artykułu będzie się skupiać na pierwszym z przedstawionych wymogów czyli posiadaniu urządzenia diagnostycznego pozwalającym na wydajną diagnostykę nowszych pojazdów.
Dynamiczna cyfryzacja systemów samochodowych, widoczna w ciągu ostatniej dekady wymusiła na producentach pojazdów opracowanie systemów przeciwdziałających atakom cybernetycznym które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu posiadacza samochodu. Prawdziwy przełom nastąpił w 2017 roku kiedy to jako pierwszy koncern Fiat-Chrysler zdecydował się na wprowadzenie bramki bezpieczeństwa tzw. Security Gateway. Tego typu zabezpieczenie było odpowiedzią włoskiego producenta na potencjalne zagrożenia cyberatakami i nieuprawnioną ingerencją w sterowniki pojazdu. W 2019 roku potrzebę zabezpieczenia swoich samochodów dostrzegli również: Renault, KIA, Hyundai, Nissan. W kolejnym 2020 roku bramkę bezpieczeństwa zaadoptowano do pojazdów grupy Volkswagena, Daimlera oraz Forda.
Jakie problemy wiążą się z serwisowaniem samochodu wyposażonego w Secure Vehicle Gateway? W praktyce, wizyta którejkolwiek z ww. marek w warsztacie niezależnym który nie będzie posiadał sprzętu pozwalającego na autoryzacje dostępu poprzez bramkę zabezpieczeń, może oznaczać brak możliwości obsługi serwisowej danej marki. Warto przypomnieć iż ograniczenia są bardzo zróżnicowane i mogą dotyczyć:
Jak widać lista funkcji które zostają ograniczone przez wprowadzenie bramki Secure Vehicle Gateway jest na tyle wyczerpująca, iż uniemożliwia przeprowadzenie diagnostyki jak i realizację poważnych napraw pojazdu. Jednak producenci profesjonalnych urządzeń diagnostycznych zareagowali na działania koncernów samochodowych i opracowali oprogramowanie które pozwala na aktywację komunikacji z pojazdem wyposażonym w bramkę bezpieczeństwa.
Znakomitym przykładem przemyślanej strategii jest funkcja Cyber Security Management (CSM) firmy Hella Gutmann, dostępna w urządzeniu mega macs X. Funkcja ta pozwala na nieograniczony dostęp do diagnostyki pojazdu poprzez bramkę bezpieczeństwa, a jedynym wymogiem jest posiadanie aktywnego konta użytkownika CSM i urządzenia mega macs X (ilustracja 1).
Sama procedura rejestracji do systemu Cyber Security Management (CSM) jest ograniczona do niezbędnego minimum i można ją wykonać z poziomu testera po uprzednim wprowadzeniu danych z dokumentu tożsamości. W sytuacji gdy warsztat nie będzie posiadał odpowiedniego urządzenia, mechanik musiałby skorzystać ze standardowej procedury rejestracji dostępnej na stronie producenta serwisowanego pojazdu. Tego typu proces jest czasochłonny i wymaga opłacenia kosztów aktywacji, indywidualnie dla każdego z producentów.
Wracając do urządzania mega macs X, funkcja Cyber Security Management (CSM) pozwala na dostęp do prawie 700 modeli samochodów zabezpieczonych bramką bezpieczeństwa już po jednorazowej aktywacji tej usługi na serwerze Hella Gutmann. Sam proces autoryzacji mega macs x do bramki serwisowanego samochodu jest realizowany przez serwer firmy Hella Gutmann, który następnie łączy się z serwerem wybranego producenta. W rzeczywistości procedura jest szybka i otwiera możliwości diagnostyki nowszych samochodów (ilustracja nr 2 i nr 3).