Testowane pojazdy zostały ocenione pod kątem wydajności w zakresie czystego powietrza i efektywności energetycznej. Były to Mercedes-Benz C220d 4MATIC i Renault Scenic dCi 150 (oba samochody z silnikiem wysokoprężnym); Audi A4 Avant g-tron (pierwszy samochód CNG); Opel/Vauxhall Corsa (1,0-litrowa jednostka benzynowa) i Nissan LEAF II generacji, (napęd elektryczny).
W ostatnich latach olej napędowy został napiętnowany jako brudne paliwo, ale przykład Mercedesa C220d 4MATIC w testach Green NCAP pokazuje, że nie musi być. Uzyskał on maksymalną liczbę punktów za indeks „Czyste powietrze”, tyle samo co pojazdy elektryczne. Podczas gdy „elektryki” nie emitują żadnych zanieczyszczeń, pojazdy Mercedesa znajdowały się poniżej progu „wysokiej wydajności” Green NCAP, co oznacza, że zdobył maksymalną liczbę punktów. Trzygwiazdkowa ocena samochodu została określona przez jego wydajność w zakresie „Efektywności energetycznej”, mniej imponującą niż w kategorii „Czyste powietrze”, ale wciąż odpowiednią dla takiego samochodu.
Trzygwiazdkowy Audi A4 Avant g-tron jest zasilany CNG (sprężony gaz ziemny) i obecnie zgodny z normami emisji spalin Euro 6b. W tej chwili takie samochody mogą być nadal sprzedawane w UE, ale wkrótce muszą zostać zmodernizowane, aby spełnić wymagania normy Euro 6d. Green NCAP zamierza przetestować ulepszony model tak szybko, jak to możliwe. Podczas gdy g-tron działa prawie wyłącznie na CNG, ma również niewielką rezerwę paliwa „awaryjnego”, aby dostać się do najbliższej stacji paliw. Przetestowane zostały oba tryby paliwa. Wynik i ocenę postawiono w oparciu o wyniki CNG z karami, jeśli osiągi na benzynie były znacznie gorsze.
Corsa piątej generacji, opracowana przez GM, otrzymała cztery gwiazdki. Samochód zostanie zastąpiony później w tym roku za pomocą modelu pochodnego od koncernu Peugeot-Citroën (PSA). Cztery gwiazdki to wiarygodny wynik dla pojazdu z silnikiem benzynowym, a model ten sprawdza się szczególnie dobrze w zakresie kontroli emisji zanieczyszczeń. Nawet Scenic wypadł dobrze, z imponującą kontrolą emisji zanieczyszczeń i stracił ocenę czterogwiazdkową tylko niewielką marżą w efektywności energetycznej.
Druga generacja LEAF-a, trzeci pojazd elektryczny testowany przez Green NCAP, osiągnął pełne pięć zielonych gwiazdek. Obecnie Green NCAP bada pojazdy „tank-to-wheel” i nie bierze pod uwagę energii związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej lub produkcją paliwa. Na tej podstawie samochody elektryczne oferują obecnie najczystszą i najbardziej wydajną motoryzację. Green NCAP ma nadzieję, że będzie w stanie ocenić emisje „well-to-wheel”, a docelowo cały cykl życia pojazdów, aby dać konsumentom jeszcze bardziej realistyczny obraz.
Źródło: Green NCAP
Zdjęcie główne: Mercedes-Benz