Państwa członkowskie powinny podjąć nadzwyczajne środki w celu zdjęcia lub wycofania z rynku dużej liczby samochodów powodujących duże zanieczyszczenie. Powinni również koordynować współpracę z producentami, aby kontynuować obowiązkowe modernizacje pojazdów w celu ograniczenia emisji dwutlenku azotu (NO2) i oczyszczenia istniejącej floty – poinformowali europosłowie w czwartek 28 marca br. w rezolucji przyjętej 301 głosami za, 181 przeciw i 42 wstrzymującymi się. Parlament obawia się, że dziedzictwo wysoce zanieczyszczających pojazdów z silnikiem wysokoprężnym pozostaje w dużej mierze nierozwiązane i będzie nadal pogarszać jakość powietrza na wiele lat, jeśli nie zostaną podjęte skuteczne skoordynowane działania.
Zauważają, że podczas gdy Komisja wszczęła postępowania w sprawie uchybień przeciwko kilku państwom członkowskim ponad dwa lata temu za to, że nie nałożyły sankcji (w przypadku grupy Volkswagen) i nie ustanowiły systemów kar, aby powstrzymać producentów samochodów przed naruszeniem przepisów dotyczących emisji z samochodów, nie wykroczono poza etap poszukiwania dalszych informacji. Nadal trwają postępowania przeciwko Niemcom, Włochom, Luksemburgowi i Zjednoczonemu Królestwu.
Wydaje się, że niektóre państwa członkowskie nie współpracują poważnie z Komisją w tym względzie, dodają europosłowie, i wzywają ich do dostarczenia wszystkich wymaganych informacji, aby Komisja mogła przedstawić swoje sprawozdanie dotyczące zaleceń komisji śledczej ds. Pomiaru emisji w sektorze motoryzacyjnym (EMIS).
Potępiają „obstrukcyjne zachowanie” Komisji Europejskiej, które spowolniło proces dochodzenia, a jej odmowa udzielenia publicznego dostępu do stanowisk państw członkowskich na spotkaniach technicznych stanowiła w ocenie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich niewłaściwe administrowanie.
Eurodeputowani zauważają, że w Stanach Zjednoczonych ofiary Dieselgate otrzymały od 5 000 do 10 000 USD odszkodowań, podczas gdy europejscy konsumenci wciąż czekają na odpowiednie odszkodowanie.
Zgodnie z informacjami przekazanymi Komisji przez państwa członkowskie działania w UE dotyczą jedynie ograniczonej liczby samochodów następujących marek: Volkswagen, Renault, Daimler, Opel i Suzuki. Jednak kilka organizacji pozarządowych i mediów zgłosiło, że modele kilku innych marek wykazały podejrzane zachowanie emisji lub przekroczyły limity zanieczyszczeń określone w prawie UE.
Niektóre państwa członkowskie, a mianowicie Bułgaria, Węgry, Irlandia, Słowenia i Szwecja, nadal nie przesłały Komisji żadnych informacji na temat swoich programów wycofywania.
Źródło: Parlament Europejski