W skrócie, czujnik ABS monitoruje prędkość oraz obrót koła, aby zoptymalizować kontrolę hamowania i trakcji przez system ABS. Zazwyczaj montowany przy kole, składa się z dwóch elementów: koła impulsowego umieszczonego na osi lub reluktora, który obraca się wraz z kołem, a także czujnika magnetycznego lub czujnika hallotronowego, który przesyła dane do modułu sterującego ABS. Dane o prędkości obrotowej koła są wykorzystywane do określenia, kiedy należy aktywować system ABS i jak duży nacisk powinien on bezpiecznie zastosować, aby zatrzymać pojazd bez blokowania hamulców. Informacje o prędkości obrotowej kół są również przekazywane przez moduł sterujący ABS do innych systemów (m.in. silnika, skrzyni biegów, nawigacji i systemów kontroli podwozia).
Ze względu na swoje położenie, reluktor lub koło impulsowe mogą łatwo ulec zabrudzeniu lub uszkodzeniu. Na czujniku może również zbierać się pył drogowy. Obie te przyczyny mogą powodować nieregularny lub nawet całkowity brak sygnału. Inne częste przyczyny awarii to:
Uszkodzony czujnik ABS wpływa na wiele funkcji układu hamulcowego. Awarię czujnika mogą sygnalizować następujące objawy:
Aby określić przyczynę awarii dowolnego czujnika, należy podjąć następujące kroki:
Jeśli są zabrudzone, oczyść powierzchnię styku za pomocą szczotki drucianej.
Najczęstsze kody błędów i ich przyczyny:
Stale rozszerzana oferta czujników ABS od Delphi Technologies obejmuje najnowszą technologię cyfrowego przetwarzania sygnału. Czujniki magneto-rezystancyjne i czujniki Halla, tworząc sygnał prostokątny, zmieniają tylko częstotliwość, a nie amplitudę, tym samym poprawiają dokładność pomiaru prędkości, szczególnie przy niższych prędkościach. Ponadto, czujniki potrafią wykryć kierunek obracania się kół; ruch do przodu, do tyłu, czy zatrzymanie. Jest to szczególnie istotne w trakcie korzystania z systemu wspomagania podczas ruszania na wzniesieniach, automatycznego hamulca postojowego oraz automatycznego systemu parkowania.
Artykuł sponsorowany przez Delphi Technologies