Jazda samochodem powinna być cicha i przyjemna. Jeśli do naszych uszu docierają nowe dźwięki, które możemy scharakteryzować jako pisk, szum lub tarcie, z dużym prawdopodobieństwem możemy zakładać zużycie tych podzespołów albo błąd mechanika.
Wszystko w samochodzie z czasem podlega zużyciu i w pewien sposób może poinformować kierowcę o tym fakcie. W przypadku klocków hamulcowych, gdy warstwa cierna osiągnie swoje minimum, do uszu kierowcy zaczyna docierać pisk w trakcie hamowania. Gdy zignorujemy ten symptom i doprowadzimy niemal do całkowitego starcia warstwy ciernej klocka, może pojawić się głośny, nieprzyjemny dźwięk, któremu towarzyszy obniżenie skuteczności hamowania.
Klocki hamulcowe mogą czasami hałasować po ich wymianie, jest to zwykle spowodowane przez niedopatrzenie mechanika lub błąd w całej procedurze wymiany tych podzespołów. Najczęściej klocki hamulcowe wydają nieprzyjemnie dla nas dźwięki, gdy doszło do:
W ocenie sytuacji dobrze jest zachować zdrowy rozsądek. Zdarza się tak, że po wymianie klocków hamulcowych do uszu kierowcy dociera delikatne szumienie. Jest to dopuszczalne, ponieważ te dwa elementy muszą się ze sobą dotrzeć. Dlatego bezpośrednio po wymianie tych części rekomendujemy spokojniejsze hamowanie przez 200-300 km od wymiany. Jeśli po tym dystansie szumy nie ustąpią, warto ponownie odwiedzić mechanika.
Źródło: Steinhof