Nie zmienia barwy, nie pachnie spalenizną, ale czy na pewno się nie zużywa?
Niewątpliwe ma łatwiej niż olej w automatycznej skrzyni biegów nie wspominając o medium stosowanym w silniku. Niestety brak widocznych oznak zużycia oleju nie jest do końca miarodajny. Warto pamiętać, że wysoka temperatura i spaliny nie są jedynymi czynnikami które degradują cząstki oleju. Przez duże siły ścinające działające na olej a takie siły występują pomiędzy zębami kół zębatych dochodzi z czasem do zmniejszenia lepkości oleju.
A ta jest jest „regulowana” za pomocą związków polimerowych, które mają specyficzny kształt kłębków. Kłębki te rozwijają się w miarę wzrostu temperatury oleju w długie łańcuchy.
Zjawisko to przeciwdziała spadkowi lepkości, które pojawiło by się ze wzrostem temperatury. Oczywiście lepkość oleju po rozgrzaniu i tak trochę spada, ale dzięki polimerom dzieję się to zdecydowanie wolniej. Okazuje się, że polimery „nie lubią” ścinania. Zjawisko to doprowadza degradacji kłębków i rozrywania łańcuchów a to w konsekwencji prowadzi do trwałego obniżenia lepkości oleju.
Z racji rodzaju układu smarowania przekładni manualnych przekładni nie znajdziemy w nich miejsca na skuteczny system filtracji. A warto dodać, że w skrzyni biegów powstają zanieczyszczenia. Są to różnego rodzaju opiłki z kół zębatych i synchronizatorów Wprawdzie te większe wyłapywane są przez specjalne magnesy, ale mniejsze pozostają w układzie.
Środek do płukania manualnej skrzyni biegów. Preparat służy do czyszczenia wnętrza skrzyni biegów przed wymianą oleju. Dodatek należy wlać przez korek przelewowy. Jeżeli skrzynia jest pełna należy spuścić około 150 starego oleju i wlać preparat.
Po tej czynności należy przejechać około 5-10 kilometrów używając wszystkich przełożeń. Następnie należy spuścić stary olej i napełnić nowym olejem przekładniowym zgodnym ze specyfikacjami producenta przekładni.
Ostatnim istotnym czynnikiem dotyczącym smarowania skrzyni biegów jest częstotliwość wymiany oleju. Najkorzystniej wymieniać olej co każde 60 000 km. Koszt oleju jest niewielki a ewentualna naprawa całej skrzyni może kosztować znacznie więcej.
Ręczne skrzynie biegów mają sprzeczne wymagania, jeżeli chodzi o smarowanie. Z jednej strony wszystkie elementy musza być dobrze smarowane, ale producent „przesadzi” z ilością modyfikatorów tarcia może dojść do problemów z pracą synchronizatorów. Właśnie dlatego dobór oleju do skrzyni nie może się odbywać na podstawie tylko koloru lub tylko lepkości. Wszystko zależy od zarysu zębów w skrzyni biegów, jej obciążenia i przeznaczenia. Właśnie dlatego olej powinno dobierać się przy pomocy katalogu doboru oleju.
Artykuł sponsorowany przez firmę Liqui Moly