Dmuchawa jest kluczowym elementem układu HVAC (Ogrzewanie, Wentylacja i Klimatyzacja), a jej głównym zadaniem jest wytworzenie przepływu powietrza, które przechodzi przez nagrzewnicę i/lub parownik, aby osiągnąć temperaturę określoną przez kierowcę. Sterowanie odbywa się z poziomu panelu sterowania zlokalizowanego na desce rozdzielczej za pomocą prostego rezystora (stałe prędkości) lub elektronicznej jednostki sterującej (zmienne prędkości).
Regulacja prędkości dmuchawy odbywa się za pomocą panelu sterowania. Sterowana jest sygnałem wysyłanym do rezystora silnika dmuchawy lub elektronicznej jednostki sterującej, która reguluje prędkość silnika. Wirnik dmuchawy zasysa świeże lub re-cyrkulowane powietrze i przepycha je przez wymienniki ciepła. Ponieważ rezystor/elektroniczna jednostka sterująca bardzo się nagrzewają podczas pracy, wymagają chłodzenia, dmuchawa chłodzi je strumieniem powietrza, który tworzy podczas pracy.
UWAGA: bez włączonej dmuchawy (min. prędkość 1) układ klimatyzacji nie będzie działał. Jest to bardzo ważne rozwiązanie, zapobiegające zamarzaniu parownika.
Najczęstszą przyczyną awarii jest zużycie się silnika dmuchawy.
Mimo to zanim przypiszesz brak działania dmuchawy uszkodzonemu silnikowi, sprawdź następujące elementy:
UWAGA: Przepalony bezpiecznik może być spowodowany zbyt dużą rezystancją (zużytego) silnika dmuchawy!
Zazwyczaj oznaki, nadchodzącej awarii silnika dmuchawy, kierowca może doświadczyć m.in. poprzez:
Silnik dmuchawy może się również zepsuć z powodu niewyważenia koła dmuchawy lub przylegającego brudu. Najczęściej spotykane zabrudzenia to liście (zdjęcie po lewej), bądź inne zanieczyszczenia organiczne (zdjęcie po prawej), które mogą być wynikiem niewymienianego lub brakującego filtra kabinowego.
UWAGA: Stary i całkowicie zablokowany filtr kabinowy może prowadzić do przegrzania się silnika dmuchawy i rezystora!
Istnieją dwa rodzaje silników dmuchaw:
UWAGA: Gdy rezystory ulegają awarii, silnik dmuchawy jest bezpośrednio podłączony do akumulatora, a więc pracuje tylko na najwyższej prędkości!
„Minus” silnika dmuchawy jest podłączony do ujemnej strony (-) akumulatora, natomiast „plus” tworzy szeregowe połączenie z dodatnią stroną akumulatora (+) poprzez opornik, bądź jednostkę sterującą.
Sterownik może wybrać żądaną prędkość dmuchawy, ponieważ wewnątrz rezystora mamy uzwojenia, o różnych opornościach (= różne prędkości silnika). Aby uzyskać najwyższą prędkość dmuchawy, opornik/jednostka sterująca są „omijane”, a dmuchawa zostaje podłączona bezpośrednio do akumulatora, co oznacza brak oporu, natomiast to przekłada się na maksymalną moc dmuchawy wewnętrznej.
Rezystor/jednostka sterująca mogą ulec awarii z różnych przyczyn, np. starzenia się, przegrzania się i wibracji.
Gdy rezystor jest uszkodzony, silnik dmuchawy zwykle pracuje tylko na najwyższych obrotach (ponieważ jest wtedy bezpośrednio podłączony do akumulatora). W tym momencie na pewno problem powoduje rezystor i należy go wymienić!
Dmuchawy wewnętrzne NRF są projektowane i produkowane zgodnie z najwyższymi standardami jakości. Aby zapewnić doskonałą jakość, trwałość i komfort, wszystkie dmuchawy NRF są dokładnie sprawdzane i zatwierdzane przed wprowadzeniem na rynek.
Kryteriami testu dmuchawy wewnętrznej są:
*WAŻNE: Koło dmuchawy musi być idealnie wyważone, aby mogło działać prawidłowo!
NRF oferuje szeroką gamę ponad 270 wysokiej jakości dmuchaw wewnętrznych do lekkich pojazdów użytkowych i ciężarowych. Wiele z nich jest już wyposażonych w rezystor lub jednostkę sterującą. W przypadku pojazdów, w których często zawodzą tylko rezystory lub jednostki sterujące (dmuchawy wewnętrzne nie są specjalnie zawodne), NRF wprowadza do swojej oferty poszczególne części (aktualnie w ofercie ponad 90 wysokiej jakości pozycji).
Zobacz pełną ofertę NRF TUTAJ.
Artykuł sponsorowany przez NRF