Prognoza zatrudnienia na IV kwartał 2024 roku dla sektora transportu, logistyki & motoryzacji napawa optymizmem – od października do końca grudnia niemal połowa firm tego obszaru deklaruje chęć rozbudowywania zespołów, a 32% zapowiada pozostawienie obecnej struktury zatrudnienia.
Prognoza zatrudnienia na IV kwartał 2024 roku dla sektora transportu, logistyki i motoryzacji napawa optymizmem – od października do końca grudnia niemal połowa firm tego obszaru deklaruje chęć rozbudowywania zespołów, a 32% zapowiada pozostawienie obecnej struktury zatrudnienia. To dane zawarte w najnowszym raporcie „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” w ramach, którego firmy zdradzają swoje plany rekrutacyjne na najbliższe miesiące.
Dane opublikowane w raporcie „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia wskazują, że w najbliższym czasie organizacje z sektora transportu, logistyki & motoryzacji chcą rozwijać swoje zespoły. Prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych talentów, wyniosła bowiem +28%, co stanowi najwyższy wynik spośród wszystkich 8 analizowanych obszarów. Jest to wzrost o 10 punktów procentowych w ujęciu rocznym, a także o punkt procentowy względem III kwartału 2024 roku. Jedynie 2 na 10 firm tej branży liczy się z koniecznością zwolnień.
„Dane dotyczące planów zatrudnienia w IV kwartale 2024 roku w polskiej branży transportu i logistyki wskazują na znaczące zmiany w strukturach kadrowych. 48% organizacji deklaruje chęć rozbudowy swoich zespołów, co sugeruje optymizm i rozwój sektora. Jest to sygnał, że firmy spodziewają się wzrostu popytu na świadczone usługi, co może być wynikiem ożywienia gospodarczego, wzrostu sprzedaży detalicznej w Polsce, a także handlu międzynarodowego oraz rosnącej potrzeby efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw” – mówi Piotr Skierkowski, dyrektor sprzedaży w Manpower i zaznacza, że prognoza netto zatrudnienia na poziomie +28% to najwyższy wynik spośród wszystkich analizowanych gałęzi gospodarki, co wskazuje na dynamiczny rozwój sektora transportu i logistyki.
„Największy niedobór pracowników można zaobserwować na stanowiskach takich jak kierowcy ciężarówek, operatorzy wózków widłowych, specjaliści ds. logistyki oraz menedżerowie łańcucha dostaw. Wysokie wymagania dotyczące kwalifikacji oraz specyfika pracy w tych zawodach sprawiają, że znalezienie odpowiednich kandydatów jest niemałym wyzwaniem dla pracodawców” dodaje ekspert i podkreśla, że w najbliższym czasie szczególnie aktywne pod kątem rekrutacji będą obszary związane z logistyką magazynową, transportem drogowym oraz zarządzaniem łańcuchem dostaw. Wzrost e-commerce oraz potrzeba szybkiej i efektywnej dystrybucji towarów napędzają popyt na pracowników w tych dziedzinach.
„Wzrost zatrudnienia, szczególnie w obszarach związanych z operacjami logistycznymi, ale także automatyzacją i digitalizacją procesów oraz zadania, które niesie zrównoważony rozwój, tworzą nowe możliwości i wyzwania dla pracodawców oraz specjalistów w tej branży” – komentuje dyrektor sprzedaży w Manpower. – „Jednakże, 20% firm prognozuje zwolnienia, co może wskazywać na restrukturyzację, automatyzację procesów lub konieczność pewnej redukcji kosztów. Warto zauważyć, że 32% firm nie planuje żadnych zmian, co oznacza stabilność w tych organizacjach” – podsumowuje Piotr Skierkowski.
„Branża transportu i logistyki stoi przed wieloma wyzwaniami związanymi m.in. ze zrównoważonym rozwojem, w tym redukcją emisji CO2, optymalizacją zużycia paliwa, czy wdrażaniem ekologicznych technologii. Firmy przygotowują się na zmiany wynikające z zielonej transformacji inwestując w pojazdy elektryczne, rozbudowując infrastrukturę ładowania oraz implementując systemy zarządzania energią” – zauważa ekspert Manpower i dodaje, że dla specjalistów z dziedziny ekologii, inżynierii środowiskowej oraz zarządzania zrównoważonym rozwojem, zielona transformacja stanowi szansę na rozwój kariery.Eksperci w zakresie analizy danych, optymalizacji procesów, a także wdrażania innowacyjnych rozwiązań, a przede wszystkim cyberbezpieczeństwa, będą szczególnie poszukiwani. Wszystko po to, by sprostać wymaganiom nowoczesnej, ekologicznej logistyki.
Dane zebrane przez ManpowerGroup odnoszą się również do planów rekrutacyjnych organizacji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). W IV kwartale 2024 roku firmy branży transportu, logistyki & motoryzacji z rynków EMEA deklarują prognozę netto zatrudnienia na niemal identycznym poziomie, co polskie organizacje, czyli +26%. Rekrutować nowe talenty zamierza 42% przedsiębiorstw, 16% bierze pod uwagę konieczność redukcji zatrudnienia, a 40% pracodawców sektora transportu, logistyki & motoryzacji nie chce żadnych zmian w strukturze kadrowej. Jedynie 2% ankietowanych nie zna swoich planów rekrutacyjnych na ostatni kwartał 2024 roku.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: ManpowerGroup