Dodatkowe 8 gr za litr paliwa | MOTOFAKTOR

Dodatkowe 8 gr za litr paliwa

80 zł na każde 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego - tyle ma wynosić opłata emisyjna przewidziana w projekcie ustawy o bioenergii autorstwa Ministerstwa Energii.
6/03/2018

Dochody z tej opłaty mają wspomóc budowę infrastruktury paliw alternatywnych.

 

Propozycja nowej opłaty pojawiła się w datowanym na 5 marca 2018 r. projekcie ustawy, stanowiącym nowelizację dla ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Opłata emisyjna opisana w projekcie miałaby obciążać producentów paliw, ich importerów lub podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Sam projekt ma na celu utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Zebrane w nim środki mają wspierać rozwój rynku i infrastruktury paliw alternatywnych – m.in. energii elektrycznej, CNG, LNG, wodoru – w transporcie.

 

Jak wynika z projektu, 15 proc. wpływów z opłaty emisyjnej miałoby trafiać do FNT, a pozostałe 85 proc. do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki. Wymienione są w nim również inne źródła finansowania FNT. Pierwsze to dotacje celowe z budżetu państwa, odpowiadające części planowanych wpływów z podatku akcyzowego od paliw w poprzednim roku budżetowym. W latach 2018 i 2019 założono, że będzie to zero, w roku 2020 do FNT ma trafiać 0,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw, w 2021 r. – 1 proc., a od 2022 r. – 1,5 proc. Druga pozycja to 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej od Polskich Sieci Elektroenergetycznych.

 

Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji, w 2019 r. rząd planuje dzięki całej nowelizacji zebrać 1,7 mld zł, z czego do FNT trafi 340 mln zł. Natomiast w ciągu 10 lat przychody FNT mają wynieść 6,75 mld zł. Nowelizacja przepisów ma rozwiązać problem braku systemowego wsparcia dla rozwoju rynku oraz infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie w związku ze zobowiązaniami Polski, wyznaczonymi w dyrektywie ws. wspierania rozwoju rynku i infrastruktury paliw alternatywnych. Problem związany jest nie tylko z zawodnością rynku, ale w wielu aspektach jego faktycznym brakiem lub zbyt wolnym rozwojem, dodatkowo brak jest instrumentów służących redukcji emisji CO2 z sektora transportu

 

W tej chwili projekt czeka na rozpatrzenie przez rząd, a 7 marca 2018 r. ma się nim zająć Komisja Prawnicza.

 

Źródło: PAP

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).