Po ogłoszeniu inwestycji w środę w Budapeszcie minister spraw zagranicznych i handlu Péter Szijjártó powiedział prasie, że nowy zakład, który zatrudni 181 osób, będzie jedynym zakładem w Europie produkującym folię miedzianą do akumulatorów pojazdów elektrycznych.
Fabryka będzie produkować nieocenioną część dla 22 milionów pojazdów rocznie, a także eksportować do Chin i Stanów Zjednoczonych.
węgierski minister spraw zagranicznych i handlu - Péter Szijjártó
Według ministra Szijjártó, fabryka w Tatabánya może również zaspokoić popyt krajowy, ponieważ Audi już rozpoczęło produkcję silników elektrycznych na Węgrzech, a BMW przygotowuje się również do produkcji samochodów elektrycznych w Debreczynie. Szijjártó podkreślił, że tak wiele podobnych inwestycji, jak to możliwe, musi zostać zrealizowanych przez Węgry w warunkach ostrej konkurencji międzynarodowej, aby umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu również odniesienie sukcesu w nowej erze.
Jak wyjaśnił, sektor ten zapewnia 28,8 proc. węgierskiej produkcji przemysłowej, w ostatnich latach jej wartość produkcyjna przekroczyła 8,1 bilionów forintów (25,1 miliarda euro), a 91,7 procent produkowanych tu samochodów jest eksportowanych. Według polityka, węgierskie wyniki przemysłu motoryzacyjnego powinny w tym roku przekroczyć ubiegłoroczny rekord produkcji. Szijjártó przyjął również z zadowoleniem fakt, że jest to trzecia poważna inwestycja w Tatabánya, a Korea Południowa jest jednym z najważniejszych inwestorów na Węgrzech.
Po 500 milionach dolarów eksportu do krajów Dalekiego Wschodu w ubiegłym roku eksport przekroczył już 310 milionów dolarów w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku, a przepływ handlowy wzrósł o 54 procent w porównaniu do ubiegłego roku.
- Péter Szijjártó
János Bencsik, członek parlamentu regionu (Fidesz), powiedział, że inwestycja była strategicznym przełomem w historii parku przemysłowego Tatabánya-Környe.
Wysoko wykwalifikowana siła robocza na Węgrzech odgrywa także rolę w sukcesie działających tu firm, a inwestorzy przyczyniają się do rozwoju regionu.
- János Bencsik
Europejski prezes Doosan Group, Jongwoo Kim, powiedział, że budowa fabryki, która będzie miała zdolność produkcyjną 50 tys. ton rocznie, rozpocznie się w tym roku i ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.
Kim powiedział, że spodziewa się, że inwestycja zwiększy udział firmy w rynku i oczekuje, że popyt na produkty wytwarzane przez zakład Tatabánya gwałtownie wzrośnie w nadchodzących latach.
Jak wyjaśnił, zgodnie z prognozami firmy, obecne roczne zapotrzebowanie na folię miedzianą wynoszące 75 tys. ton może wzrosnąć do 955 tysięcy ton do roku 2025 dzięki rozprzestrzenianiu się pojazdów elektrycznych, co oznacza, że tempo wzrostu jest wysokie i może zbliżyć się do 50 procent rocznie. W 2017 roku Doosan, który powstał w 1896 roku, osiągnął obroty w wysokości 17 miliardów dolarów, a firma zatrudnia w sumie 38 tysięcy osób w 37 krajach.
Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Handlu Węgier
Zdjęcie: Doosan