Dostawcy poszkodowani przez COVID-19 | MOTOFAKTOR

Dostawcy poszkodowani przez COVID-19

Trwająca pandemia COVID-19 zaszkodziła mocno całej branży motoryzacyjnej, w tym dostawcom części.

Epidemia koronawirusa niezwykle mocno odcisnęła swoje piętno na przemyśle motoryzacyjnym. Przestoje i produkcja na niższych wolumenach spowodowały, znaczące ograniczenie zatrudnienia w pierwszych miesiącach 2020 roku.

 

Na końcu zeszłego roku obserwowaliśmy pierwsze symptomy ograniczania zatrudnienia u największych dostawców w naszym kraju, wynikające z malejącej produkcji samochodów w Europie. W ciągu 12 miesięcy 2019 roku analizowanej grupie firm nastąpił spadek o ponad 600 miejsc pracy (pracownicy etatowi oraz tymczasowi) choć nie każdy dostawca redukował zatrudnienie.

 

Dane GUS za I półrocze będą dostępne we wrześniu więc obecnie trzeba oprzeć się na dostępnej informacji za I kwartał 2020 roku. Choć są to dane praktycznie sprzed epidemii COVID-19 w Europie, są one i tak niepokojące. Przeciętne zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym w Polsce (PKD 29, pow. 9 zatrudnionych) wyniosło 208,1 tys. W ciągu trzech miesięcy nastąpił spadek o 1,9 tys.

 

W grupie zakładów średnich i dużych (powyżej 49 osób) w tym samym okresie przeciętne zatrudnienie spadło do 197,8 tys. wobec 199,5 tys. na koniec zeszłego roku (-2,3 tys.). Niezmiennie najwięcej miejsc pracy przypada na producentów części i akcesoriów (PKD 29.3). W porównaniu do końca 2019 roku (153,7 tys.) po I kwartale bieżącego roku ubyło 2,1 tys. miejsc pracy (151,6 tys.). Także w segmencie producentów przyczep i naczep osiągnięty wynik jest gorszy od zeszłorocznego (11,3 tys. po I kwartale 2020 wobec 11,5 tys. na koniec 2019 r.).

 

Jedyny wzrost odnotowano u producentów pojazdów i silników. Projekty realizowane w zakładach Toyoty i Mercedesa przyczyniły się do zwiększenia przeciętnego zatrudnienia 0,5 tys. do poziomu 34,9 tys. Trend ograniczania zatrudnienia w sektorze dostawczym możemy bardziej szczegółowo prześledzić na przykładzie największych pracodawców w tym segmencie.

 

Na koniec zeszłego roku w siedmiu największych podmiotach zatrudnionych było 57,9 tys. osób, w tym blisko 52,3 tys. pracowników etatowych. O tym jak bardzo zmieniła się
sytuacja świadczy fakt, że w ciągu sześciu miesięcy ubyło aż 7,5 tys. miejsc pracy.

Skala redukcji zatrudnienia jest bardzo znacząca. To tak jakby w ciągu jednego półrocza zniknęła jedna firma z grupy największych pracodawców.

Partner w AutomotiveSuppliers.pl - Małgorzata Zborowska-Stęplewska

Więcej informacji w najnowszym wydaniu kwartalnika AutomotiveSuppliers.pl review.

 

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).