Dutch e-mobility Day stał się okazją do bliższego poznania niderlandzkiego rynku elektromobilności. Wydarzenie pod patronatem Ambasady Królestwa Niderlandów i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) dało nie tylko możliwość pogłębienia wiedzy o elektryfikacji, ale i poznania sztandarowych przykładów wykorzystania inteligentnych sieci energetycznych.
Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się więcej o rozwoju elektromobilności w Niderlandach, roli, jaką pełni niskoemisyjny transport w miastach oraz o e-perspektywach, jakie czekają Polskę w najbliższych latach.
Nidelrandy są europejskim liderem w zakresie stopnia rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania EV, a w 2019 r. znalazły się na drugim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby rejestracji samochodów z napędem elektrycznym. Polska jest natomiast jednym z liderów w obszarze rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego. Wzajemnie możemy się od siebie bardzo wiele nauczyć. Dutch e-Mobility Day stanowi platformę wymiany doświadczeń, na bazie których będzie, mamy nadzieję, pogłębiana współpraca pomiędzy Polską a Niderlandami - mówi Maciej Mazur Dyrektor Zarządzający PSPA.
dyrektor zarządzający PSPA - Maciej Mazur
Niderlandy to kraj, który dąży do całkowitego wyeliminowania paliw konwencjonalnych, a w zakresie elektromobilności plasuje się w europejskiej czołówce. Zawdzięcza to wielu czynnikom, m.in. swojemu położeniu geograficznemu – nizinne, stosunkowe niewielkie państwo o dużej gęstości zaludnienia, dzięki szerokiej współpracy z sąsiednimi państwami, stało się hubem nowych technologii.
Co więcej, dzięki temu, że Niderlandczycy przyzwyczajeni są do nowych technologii i rozwiązań, poparcie dla samochodów elektrycznych w kraju jest naprawdę wysokie. Obywatele mogą liczyć na szereg udogodnień, jeżeli są posiadaczami elektryka. Dzięki temu, zarówno rząd, jak i przedsiębiorcy są w stanie skuteczniej prowadzić działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Wdrażanie innowacji i nowych technologii możliwe jest również poprzez ścisłą współpracę obecnych na rynku różnorodnych podmiotów, od firm produkujących samochody, jak i przedsiębiorstw produkujących baterię, e-silniki czy tych, oferujących car-sharing. Taką współpracę umożliwiają takie instytucje, jak ElaadNL, która zrzesza i integruje wiele niderlandzkich podmiotów.
Nie można również zapomnieć o rowerach, po niderlandzkich drogach porusza się ich prawie 18 mln, z czego 1 mln to elektryki. Rozwój elektromobilności w Niderlandach to zatem szereg skoordynowanych działań władz, prywatnego sektora oraz instytucji badawczo-rozwojowych.
W Polsce, pomimo ciągłego wzrostu, liczba samochodów elektrycznych wciąż jest niewielka. Główną przeszkodą jest nie tylko infrastruktura, ale i cena pojazdów oraz relatywny brak wsparcia finansowego.
To, czym nasz kraj może się pochwalić to elektryfikacja transportu publicznego, szczególnie autobusów, jesteśmy ich największym producentem i eksporterem w Europie. Ponad 6% autobusów elektrycznych w Europie porusza się po polskich miastach. Dodatkowo, 40% baterii litowo-jonowych, eksportowanych do Europy, produkowane jest w Polsce, co czyni nas największym ich producentem w EU.
Przy okazji Dutch e-mobility Day firma EVBox ogłosiła ekspansję w Europie Wschodniej, otwierając nowe biuro w Warszawie, które jest jej już trzynastym biurem od momentu założenia w 2010 roku w Holandii. Tym samym EVBox rozszerza swoją sieć na Polskę, Czechy i Słowację.
Wprowadzona w Polsce ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma pomóc w rozpowszechnianiu e-mobilności nad Wisłą. Dotacje zachęcą nabywców samochodów do rozważenia zakupu pojazdu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat.
Rynek pojazdów elektrycznych w Europie Wschodniej zanotował gwałtowny wzrost, a polski rząd wyznaczył sobie cel posiadania miliona samochodów elektrycznych na swoich drogach do 2025 r.
Ostatnie badania przeprowadzone przez Exact Systems dają nadzieję na osiągnięcie tego celu, a wyniki pokazują, że zakłady motoryzacyjne w Polsce należą do najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie. Oprócz tego Słowacja i Czeska Republika popierają również elektromobilność poprzez subsydia oraz ulgi podatkowe.
EVBox chce znacząco przyczynić się do osiągnięcia wyżej wymienionych celów, dzięki swojej ofercie rozwiązań do ładowania: od ładowarek domowych (3,7 kW) i szybkich ładowarek (do 100 kW), po ultraszybkie ładowarki (do 350 kW). Produkty EVBox mają zwiększyć znacząco pojawiającą się infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych.
Przy ponad 100 000 punktach ładowania zainstalowanych na całym świecie oraz ciągłych inwestycjach w badania i rozwój (fabryka w Bordeaux należąca do producenta ładowarek, została zmodernizowana w 2019 r., a chwilę wcześniej otwarto Lab Space). EVBox postrzega rynek Europy Wschodniej jako kolejną możliwość rozwoju globalnej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Janusz Grądzki, Dyrektor Regionalny EVBox, General Manager EVBox Poland, uważa że: wchodzimy na nowy rynek, na którym administracja centralna i lokalna, partnerzy i klienci stoją przed wyzwaniami związanymi z odpowiednim dostosowaniem e-mobilności. Cieszę się, że jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby znając lokalną specyfikę rynku. Chcemy zapewnić im niezbędną wiedzę rynkową oraz najlepsze rozwiązania w zakresie ładowania aut elektrycznych i systemy zarządzania energią. Kierowcy pojazdów elektrycznych w Europie Wschodniej wkrótce będą mogli ładować swoje auta wszędzie – w domu, w miejscu pracy i na trasach szybkiego ruchu.
Janusz Grądzki zbuduje zespół w warszawskim biurze wraz z Magdaleną Kisielińską (Business Development Manager) i Natalią Zalewską (Partner Manager).
Źródło: PSPA/EVBox