Duże ubytki lakieru przy poważniejszych uszkodzeniach karoserii - porady Polfill

Duże ubytki lakieru - w czym problem?

Mariusz Krawczyk, doradca marki Polfill, przybliża temat naprawy auta z dużymi ubytkami lakieru przy uszkodzeniu karoserii.

 

Mariusz Krawczyk – doradca marki Polfill

Na przykładzie własnej pracy opowiem o problemach z którymi się borykałem i przedstawię rozwiązania z których skorzystałem. Zacznę od tego, że w kolizji drogowej uszkodzona została lewa strona pojazdu, a dokładnie przednie i tylne drzwi, tylny błotnik oraz felga aluminiowa.

Ponieważ element konstrukcyjny samochodu, czyli w tym przypadku tylny błotnik – a dokładniej nadkole – został naruszony, auto musiało trafić najpierw na naprawę blacharską.

 

Na profesjonalnej płycie blacharskiej wykonane zostały pomiary punktów konstrukcyjnych, a nadkole wyciągnięto i wyklepano. Przednich i tylnych drzwi niestety nie udało się naprawić, więc zastąpiono je zakupionym używanym egzemplarzem w dobrym stanie, które po przełożeniu zostały „ustawione” do nadwozia.

 

Finalne efekty po naprawie blacharskiej przedstawiają zdjęcia poniżej:

Kiedy już samochód wrócił do mnie od blacharza, pierwszym działaniem do którego przystąpiłem było zdemontowanie drzwi i zabezpieczenie wnęk drzwiowych przed dostaniem się pyłów, które uwalniają się podczas szlifowania. By pozbyć się wosków i asfaltów przemyłem także wszystkie elementy przeznaczone do lakierowania zmywaczem antysilikonowym.

 

Następnie zająłem się rozszlifowaniem błotnika w miejscu, które było wcześniej naprawiane przez blacharza, a cały ten obszar pokryłem podkładem epoksydowym. W miejscu łączenia błotnika ze zderzakiem występowały ogniska korozji – wypiaskowałem je i również pokryłem podkładem epoksydowym, który jak wiadomo najlepiej zabezpiecza elementy stalowe przed korozją i jest doskonałym gruntem pod nakładanie szpachlówek poliestrowych.

 

Do zaszpachlowania błotnika użyłem szpachlówki z włóknem węglowym – jest dużo wytrzymalsza niż szpachlówki ze zwykłym włóknem szklanym – następnie użyłem szpachlówki uniwersalnej. Do wypełnienia drobnych ubytków i małych obić zastosowałem szpachlówkę Finish, która ze względu na swoją drobnoziarnistość nie zostawia dziurek i daje się nakładać w bardzo cienkich warstwach.

 

By uniknąć „posiadania” szpachli w późniejszym czasie, każdą warstwę szpachlówki po nałożeniu wygrzewałem promiennikiem IR. Po takim procesie, przeszedłem do szlifowania aż do momentu uzyskania pożądanego kształtu. W tym przypadku posłużyłem się papierami ściernymi od gradacji P120, po P240.

 

Szpachlówkę i miejsca przetarć do metalu pokryłem podkładem reaktywnym, który zamyka dopływ wilgoci i powietrza, a następnie nałożyłem podkład wypełniający 5:1, który po wyschnięciu szlifowałem ręcznie papierem P320, a potem maszynowo gradacjami P400 i P600. Miejsca nie szlifowane zmatowiłem włókniną z użyciem pasty matującej. Odpyliłem cały samochód i zabezpieczyłem sąsiadujące elementy papierem oraz folią antystatyczną.

Po dokładnym zamaskowaniu należało zmywaczem uniwersalnym odtłuścić wszystkie elementy przygotowane do lakierowania i odpylić karoserię szmatką pyłochłonną.

 

Lakier bazowy zmieszałem z rozcieńczalnikiem bazowym w proporcji 1:0,6 i przystąpiłem do aplikacji 2 pełnych warstw bazy. Po wyschnięciu bazy zaaplikowałem akrylowy lakier bezbarwny (Perfect Polfill), w proporcji 2:1 + 10% rozcieńczalnika i przystąpiłem do aplikacji 2 pełnych warstw.

W miejsce łączenia starego lakieru z nowym zastosowałem rozcieńczalnik do cieniowania. Po wyschnięciu lakieru bezbarwnego, na drugi dzień, przystąpiłem do polerki lakierowanych elementów oraz elementów sąsiednich w celu zminimalizowania różnicy między starą, a nową powłoką.

 

Zdjęcia przedstawiają efekt końcowy, sami oceńcie:

Produkty na których pracowałem:

 

  • Szpachlówka z Włóknem Węglowym Polfill
  • Szpachlówka Uniwersalna Polfill
  • Szpachlówka Finish Polfill
  • Zmywacz Antysylikonowy i Uniwersalny Polfill
  • Podkład Epoxydowy Polfill
  • Podkład reaktywny
  • Podkład 5:1 HS Ciemnoszary Polfill
  • Rozcieńczalniki: Bazowy, Akrylowy i Do Cieniowania Polfill
  • Lakier bezbarwny HS 2:1 Polfill
  • Pasta matująca
  • Pasta Polerska
  • Papiery ścierne o gradacjacj jw.
  • Folia Antystatyczna
  • Taśma lakiernicza
  • Papier do oklejania
  • Włóknina Matująca typu „Scotch-Brite” szara i czerwona
  • Ciepła Woda 😉

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).