Dwóch dostawców części ukaranych za udział w kartelach | MOTOFAKTOR

Dwóch dostawców części ukaranych za udział w kartelach

Komisja Europejska nałożyła na Brose i Kiekert grzywnę w łącznej wysokości 18 mln euro za udział w dwóch kartelach dotyczących dostaw systemów zamykania samochodów.

Firmy Magna z siedzibą w Kanadzie i Brose z siedzibą w Niemczech brały udział w dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw modułów drzwiowych i regulatorów okien do określonego modelu samochodu grupy Daimler. Magna i Kiekert z siedzibą w Niemczech wzięli udział w odrębnym dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw zamków i zaczepów do grup BMW i Daimler. Wszystkie trzy firmy potwierdziły swój udział w kartelach i zgodziły się rozwiązać sprawę.

Elementy takie jak moduły drzwiowe, regulatory okien i systemy zatrzasków są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania samochodów, zapewniają ochronę przed urazami oraz bezpieczeństwo i komfort. Trzej dostawcy zmówili się, aby zwiększyć swoje zyski ze sprzedaży tych komponentów. Kartele te ostatecznie zaszkodziły europejskim konsumentom i negatywnie wpłynęły na konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego.

wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę konkurencji - Margrethe Vestager

 

Trzej dostawcy wyposażenia samochodów, do których odnosi się ta decyzja, koordynowali swoje zachowania cenowe i wymieniali poufne informacje handlowe. Celem trzech przedsiębiorstw zaangażowanych w oba kartele było zachowanie istniejącej działalności każdej ze stron i uniknięcie pogorszenia się dominującego poziomu cen dostaw. Koordynacja miała odbywać się poprzez spotkania, rozmowy telefoniczne lub wymianę e-mailową.

 

Dochodzenie Komisji ujawniło istnienie dwóch odrębnych naruszeń. Poniższa tabela przedstawia szczegóły udziału i czasu trwania zaangażowania każdej firmy w każde z dwóch naruszeń:

Grzywny

Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę w szczególności wartość sprzedaży omawianych produktów w EEA (Europejskiej Strefie Ekonomicznej) osiągniętą przez uczestników kartelu, poważny charakter naruszeń, ich zasięg geograficzny i czas ich trwania.

 

Zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie łagodzenia kar z 2006 r .:

 

  • Magna otrzymała pełne zwolnienie z grzywien za ujawnienie obu karteli, unikając tym samym łącznej grzywny w wysokości ok. 6 mln euro.
  • Brose i Kiekert odnieśli korzyści z obniżenia grzywien za współpracę w dochodzeniu Komisji. Obniżki odzwierciedlają czas ich współpracy oraz zakres, w jakim przedstawione przez nie dowody pomogły Komisji udowodnić istnienie kartelu, w którym były zaangażowane.
  • Ponadto Kiekertowi przyznano częściowe zwolnienie z kary za drugie naruszenie za okres od 15 czerwca 2009 r. do 4 października 2010 r., Ponieważ było to pierwsze przedsiębiorstwo, które przedstawiło przekonujące dowody, które umożliwiły Komisji przedłużenie czasu trwania drugiego zarzucanego naruszenia do dnia 15 czerwca 2009 r.\

 

Ponadto zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie ugody z 2008 r. zastosowano obniżenie o 10% grzywien nałożonych na przedsiębiorstwa w związku z uznaniem przez nie udziału w kartelu i odpowiedzialności z tego tytułu.

 

Podział kar nakładanych na każdą firmę przedstawia się następująco:

Powyższa decyzja jest częścią serii poważnych dochodzeń w sprawie karteli w sektorze części samochodowych, które rozpoczęły się w 2013 r. Komisja nałożyła również grzywny na dostawców łożysk samochodowych, wiązek przewodów w samochodach, pianki elastycznej stosowanej (między innymi) w siedzeniach samochodowych, ogrzewania postojowego w samochodach osobowych i pojazdach ciężarowych, alternatorów i rozruszników, układów klimatyzacji i chłodzenia silnika, układów oświetleniowych, układów hamulcowych, świec zapłonowych, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i kierownic. Decyzja ta podnosi łączną kwotę grzywien Komisji nałożonych na kartele w tym sektorze do 2,17 mld euro.

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).