Firmy Magna z siedzibą w Kanadzie i Brose z siedzibą w Niemczech brały udział w dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw modułów drzwiowych i regulatorów okien do określonego modelu samochodu grupy Daimler. Magna i Kiekert z siedzibą w Niemczech wzięli udział w odrębnym dwustronnym kartelu dotyczącym dostaw zamków i zaczepów do grup BMW i Daimler. Wszystkie trzy firmy potwierdziły swój udział w kartelach i zgodziły się rozwiązać sprawę.
Elementy takie jak moduły drzwiowe, regulatory okien i systemy zatrzasków są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania samochodów, zapewniają ochronę przed urazami oraz bezpieczeństwo i komfort. Trzej dostawcy zmówili się, aby zwiększyć swoje zyski ze sprzedaży tych komponentów. Kartele te ostatecznie zaszkodziły europejskim konsumentom i negatywnie wpłynęły na konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego.
wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę konkurencji - Margrethe Vestager
Trzej dostawcy wyposażenia samochodów, do których odnosi się ta decyzja, koordynowali swoje zachowania cenowe i wymieniali poufne informacje handlowe. Celem trzech przedsiębiorstw zaangażowanych w oba kartele było zachowanie istniejącej działalności każdej ze stron i uniknięcie pogorszenia się dominującego poziomu cen dostaw. Koordynacja miała odbywać się poprzez spotkania, rozmowy telefoniczne lub wymianę e-mailową.
Dochodzenie Komisji ujawniło istnienie dwóch odrębnych naruszeń. Poniższa tabela przedstawia szczegóły udziału i czasu trwania zaangażowania każdej firmy w każde z dwóch naruszeń:
Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę w szczególności wartość sprzedaży omawianych produktów w EEA (Europejskiej Strefie Ekonomicznej) osiągniętą przez uczestników kartelu, poważny charakter naruszeń, ich zasięg geograficzny i czas ich trwania.
Zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie łagodzenia kar z 2006 r .:
Ponadto zgodnie z obwieszczeniem Komisji w sprawie ugody z 2008 r. zastosowano obniżenie o 10% grzywien nałożonych na przedsiębiorstwa w związku z uznaniem przez nie udziału w kartelu i odpowiedzialności z tego tytułu.
Podział kar nakładanych na każdą firmę przedstawia się następująco:
Powyższa decyzja jest częścią serii poważnych dochodzeń w sprawie karteli w sektorze części samochodowych, które rozpoczęły się w 2013 r. Komisja nałożyła również grzywny na dostawców łożysk samochodowych, wiązek przewodów w samochodach, pianki elastycznej stosowanej (między innymi) w siedzeniach samochodowych, ogrzewania postojowego w samochodach osobowych i pojazdach ciężarowych, alternatorów i rozruszników, układów klimatyzacji i chłodzenia silnika, układów oświetleniowych, układów hamulcowych, świec zapłonowych, pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i kierownic. Decyzja ta podnosi łączną kwotę grzywien Komisji nałożonych na kartele w tym sektorze do 2,17 mld euro.
Źródło: Komisja Europejska