Elektromobilność, obok pojazdów autonomicznych, to najszybciej rozwijający się trend w motoryzacji i globalnej gospodarce. Tylko na koniec 2021 r. po drogach całego świata jeździło ponad 16 milionów samochodów elektrycznych, co przełożyło się na wolumen sprzedaży na poziomie 6,6 mln sztuk (blisko 9% ogólnej sprzedaży). Obecnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych w ciągu zaledwie jednego tygodnia dorównuje wartościom odnotowywanym dla całego roku dekadę temu – wynika z danych opublikowanych przez Międzynarodową Agencję Energetyczną (IEA).
Dynamiczny wzrost udziału BEV (ang. Battery Electric Vehicle – pojazd elektryczny) oraz PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle – pojazdy hybrydowe zasilane z gniazdka) odnotowywany jest na rynkach całego świata, również w Europie i Polsce. Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że samochody elektryczne stanowiły 18% wszystkich nowych rejestracji w Unii Europejskiej w 2021 r. (dla porównania w 2020 r. odsetek ten wynosił 10,5%).
Krajowe analizy są równie krzepiące. Według danych pochodzących z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, na koniec marca 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych 43 365 samochodów osobowych oraz 1877 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. W porównaniu z danymi na koniec marca 2021 r., ich liczba zwiększyła się odpowiednio o 21 074 szt., czyli o 95% w pierwszej grupie oraz o 997 szt., czyli o 113% w drugiej grupie. Po części to pokłosie rządowego programu wsparcia zakupu pojazdów zeroemisyjnych – „Mój elektryk” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Równolegle z flotą pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ich ładowania. Jak podaje Licznik Elektromobilności, pod koniec marca 2022 r. funkcjonowało w Polsce 2113 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4118 punktów). 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – ich wolne odpowiedniki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W marcu uruchomiono 79 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (w praktyce 155 punktów).
Rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje – analogicznie jak w przypadku programu „Mój elektryk” – uruchomiony również przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program wsparcia infrastruktury ładowania. Pierwsze efekty wdrożenia systemu, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 r. – dodaje Maciej Mazur z PSPA.
Równolegle z rozwojem e-mobilności rosną oczekiwania opinii publicznej pod kątem niezbędnej wiedzy na jej temat. Zgodnie z Barometrem Nowej Mobilności 2021/22, mimo szeregu zalet pojazdów zeroemisyjnych i przekonania o tym, że zastąpią one warianty spalinowe (75% respondentów), problemem jest mgliste pojęcie o zeroemisyjnym transporcie. Znacząca część społeczeństwa nie wie, czym uwarunkowany jest czas ładowania, jakie są koszty i formy płatności za uzupełnianie energii czy jakie typy złącz dostępne są na stacjach ładowania. Co gorsza, w przestrzeni medialnej pojawiają się nieprawdziwe dane. Nie brakuje też opinii, które są dalekie od rzeczywistości, a budują fałszywy obraz zeroemisyjnych pojazdów. Ponadto niejednokrotnie na ich temat wypowiadają się ludzie, którzy nigdy nimi nie jeździli, co dodatkowo pogłębia deficyt fachowej wiedzy.
Polacy oceniają swoją wiedzę o samochodach elektrycznych jako niewystarczającą. Najmniej informacji posiadają o serwisowaniu (81,8%), kosztach eksploatacji (79,4%) oraz obsłudze pojazdu (77,8%), czyli o podstawach codziennej eksploatacji samochodów elektrycznych. Głównym powodem takiego stanu jest brak odpowiednich źródeł wiedzy, co wskazuje aż 57,7% respondentów. Takie wnioski płyną z ostatniej edycji naszego Barometru Nowej Mobilności – twierdzi Maciej Mazur z PSPA.
Z tego powodu stworzono kompendium wiedzy na temat elektromobilności, czyli przysłowiowe „ABC”. Opracowanie przygotowane przez ekspertów współpracujących z kampanią Elektromobilni.pl gromadzi w jednym miejscu najważniejsze dane dotyczące zeroemisyjnego transportu. Gwarantuje także dostęp do podstawowych informacji związanych m.in. z wyzwaniami klimatycznymi, eksploatacją i ładowaniem samochodów elektrycznych, uruchomionym przez NFOŚiGW programem „Mój Elektryk” czy obowiązującymi w Polsce zachętami i przywilejami dla użytkowników EV.
Z przewodnika można dowiedzieć się m.in. o szkodliwości spalania paliw kopalnych przez transport i jego wpływie na nasze życie i klimat. Argumentuje się w nim także, dlaczego elektromobilność może być remedium na współczesne problemy. W przystępny sposób opisuje e-mobilność z punktu widzenia przyszłego użytkownika. Rozwija zawiłe akronimy, przybliża terminologię związaną z eksploatacją, w tym rodzaje ładowarek i sposoby uzupełniania energii, tłumaczy, jak działa EV i w jaki sposób go efektywnie eksploatować, czy podpowiada, z jakich zachęt i przywilejów może korzystać elektromobilny kierowca. Przewodnik opisuje także aktualnie dostępną ofertę rynkową EV oraz krok po kroku instruuje, jak uzyskać wsparcie finansowe przy zakupie samochodu oraz na jakie odpisy amortyzacyjne może liczyć nabywca zeroemisyjnego pojazdu – tłumaczy Maciej Mazur.
Przewodnik „ABC Elektromobilności” jest dostępny TUTAJ.
Źródło: Elektromobilni.pl