Według raportu AutomotiveSuppliers.pl dotyczącego sytuacji polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2020 r., była ona bardzo trudna. Strat wywołanych przez lockdown w I półroczu nie udało się w całości odrobić w kolejnych miesiącach zeszłego roku, pomimo wzrostu zamówień. Uzyskane wyniki branży, w tym eksportu, są gorsze niż w 2019 roku.
W 2020 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski[1] wyniosła 28,59 mld euro. To o 5,60% mniej (-1,7 mld euro) niż rok wcześniej.
Na tak relatywnie niski spadek wpłynął znaczący wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych. Bez tej grupy komponentów motoryzacyjnych spadek był większy i wyniósł 13,5 %.
Partner w AutomotiveSuppliers.pl - Rafał OrłowskiPodobnie jak w poprzednich latach naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (33,93% całości). Eksport na ten rynek był o 9% wyższy niż w 2019 r., głównie dzięki akumulatorom litowo-jonowym (wzrost o 684,9%!). Kolejne miejsca należą do: Francji (7,46% całości, spadek o 4%), Włoch (6,54%, spadek o 9,7%) i Czech (6,38%, spadek o 16%).
Od kilku lat najważniejszą grupą produktową są części i akcesoria. W minionym roku na rynki zagraniczne trafiły komponenty wyprodukowane w Polsce o wartości 10,73 mld euro. W stosunku do rekordowego 2019 roku (12,88 mld euro) nastąpił spadek o 16,7%. Na części i akcesoria przypadło 37,55% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do roku 2019 udział części spadł o 5 punktów procentowych. Największym partnerem nadal są Niemcy (32,9% całości, spadek o 18,7%). Kolejnymi rynkami zbytu były Czechy (9,09% całości, spadek o x`15,2%), Słowacja (7,53%, spadek o 12%) i Hiszpania (5,28%, spadek o 17,7%).
Drugą grupą eksportową są samochody osobowe i towarowo-osobowe. W 2020 r. ich eksport miał wartość 4,94 mld euro. To o 20,34% mniej niż rok wcześniej. Na tego typu grupę przypadło 17,3% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski (spadek rok do roku o 3,2 punktu procentowego). Do najważniejszych rynku zbytu w minionym roku należały: Niemcy (34,3% całości, spadek o 9,8%), Włochy (12,34%, spadek o 29,4%) i Francja (7,72%, spadek o 21,9%).
2020 rok przyniósł niezwykle wysoki wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych, które są wykorzystywane w autach elektrycznych. Wartość tego typu podzespołów motoryzacyjnych wyniosła 3,99 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 roku (+98,5%).
Zwiększony eksport akumulatorów związany jest przede wszystkim z bardzo dynamicznym rozwojem fabryki LG Energy Solution Wrocław.
- Rafał Orłowski
Dzięki tak dużemu wzrostowi akumulatory litowo-jonowe stały się 3. produktem motoryzacyjnym (13,98% całości eksportu branży). Szczególnie dynamiczny wzrost nastąpił w IV kwartale 2020 r. Wartość eksportu tego typu akumulatorów była wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych.
W grudniu osiągnięta została rekordowa wartość 600 mln euro, trzykrotnie więcej niż 12 miesięcy wcześniej.
- Rafał Orłowski
Większość akumulatorów litowo-jonowych trafiła w minionym roku do klientów w 4 krajach: Niemiec (44,3% wartości tej grupy), Francji (16,8%), Belgii (11%) i Austrii (6,2%).
W pozostałych grupach produktów motoryzacyjnych warto podkreślić wzrost w eksporcie: silników wysokoprężnych (+18,9%), silników spalinowych (+8%) i autobusów (+1,2%).
Zeszły rok pokazał, jak pod wpływem pandemii COVID-19, funkcjonowanie takich branż jak przemysł motoryzacyjny staje się bardzo trudne i złożone. Pandemia koronowirusa nadal trwa a lista problemów stojących przed branżą jeszcze się wydłużyła. Palącym problemem jest „kryzys mikroprocesorów”, który przekłada się na ograniczanie produkcji przez niemal każdy koncern samochodowy na świecie. Firmy produkcyjne muszą też borykać się z problemem dostępu do takich surowców jak stal czy tworzywa sztuczne.
Dlatego prognozowanie jakie będzie poziom eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski w 2021 roku jest obecnie praktycznie niemożliwe. Można jednak oczekiwać, że tak jak w minionym roku będzie rosła produkcja i eksport akumulatorów litowo-jonowych (i komponentów do nich). Prawdopodobnie wartość ich będzie wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych, dzięki czemu staną się numerem 2, po częściach i akcesoriach.
[1] W 2020 roku AutomotiveSuppliers.pl do analizowanych grup produktów motoryzacyjnych dodał baterie (w tym litowo-jonowe) oraz opony.
Źródło: AutomotiveSuppliers.pl