e-TOLL coraz bliżej | MOTOFAKTOR

e-TOLL coraz bliżej

W czerwcu 2021 r. na państwowych odcinkach dróg płatnych ma zostać uruchomiony nowy system poboru opłat e-TOLL.

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpić ma dotychczasowy system viaTOLL, który wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC). Nowy system służyć będzie do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Administratorem systemu i danych jest szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

 

e-TOLL ma zostać uruchomiony w pierwszej połowie czerwca 2021 r. W maju ma wystartować strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL. Dzięki temu możliwa ma być kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy. Po rejestracji w systemie, użytkownicy mają mieć bieżący wgląd w historię opłat i możliwość zarządzania swoim kontem przez Internet.

Aplikacja e-TOLL PL

Bezpłatna aplikacja na urządzenia mobilne ma być dostępna do pobrania w sklepach internetowych Google Play i AppStore. Umożliwić ma wniesienie opłaty elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich oraz opłaty za przejazd pojazdów lekkich, doładowanie i monitorowanie stanu konta, ma być też zintegrowana z systemem SENT-GEO. Z aplikacji dostarczonej przez MF i KAS będą mogli korzystać zarówno właściciele floty pojazdów, jak i indywidualni kierowcy.

Internetowe Konto Klienta (IKK)

W systemie e-TOLL użytkownik ma mieć dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie.

 

Internetowe Konto Klienta w e-TOLL ma pozwolić:

 

  • na pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy;
  • zarządzanie użytkownikami w tym m.in. nadawanie dostępów pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach (np.: administrator, księgowy, kierowca);
  • na realizację płatności i doładowanie konta;
  • zarządzanie pojazdami i przypisywanie ich do wybranego konta rozliczeniowego;
  • zarządzanie zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online;
  • kontakt z operatorem systemu e-TOLL, w tym składanie reklamacji z użyciem dedykowanych formularzy.

Przejazdy pojazdów ciężkich oraz autobusów

Każdy użytkownik pojazdu ciężkiego (o łącznej DMC powyżej 3,5 tony) oraz autobusu, będzie mógł wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazywania danych lokalizacyjnych w celu naliczenia i wniesienia należnej opłaty drogowej. Do wyboru ma mieć:

 

  • aplikację e-TOLL PL na urządzenia mobilne,
  • urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit). Urządzenia takie mają być do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające,
  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS.

Przejazdy pojazdów lekkich

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone mają być dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

 

  • zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne dostarczonej przez Szefa KAS.

 

Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL, czyli już w czerwcu 2021 r.

Bezpieczeństwo danych w systemie

Dane w systemie e-TOLL mają być przetwarzane na podstawie i w granicach ustawy, wyłącznie w zakresie niezbędnym dla poboru opłat drogowych. Administratorem danych, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie e-TOLL ma być szef KAS. Weryfikacja danych geolokalizacyjnych i usuwanie zbędnych danych ma być prowadzona nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. System ma nie gromadzić danych geolokalizacyjnych spoza płatnych odcinków dróg.

 

Jedną z planowanych metod uiszczenia opłat przez użytkowników pojazdów lekkich jest zakup biletu autostradowego. Do takiego zakupu ma nie być wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczyć ma podanie numeru rejestracyjnego pojazdu i określenie odcinka drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności ma być to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych.

 

Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą ma spoczywać na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu.

 

Dla użytkowników pojazdów ciężkich oraz użytkowników samochodów osobowych wnoszących opłatę elektroniczną, mają być udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na autostradach.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów/Krajowa Administracja Skarbowa

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).