To dlatego Europa stawia na skrócenie łańcucha dostaw i budowę lokalnego, zrównoważonego rynku akumulatorów, na którym dzisiaj prym wiodą Chiny, Japonia, Korea Południowa i USA. Jaką rolę w tym wyścigu w sektorze bateryjnym odgrywa Polska?
Polska jest liderem łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych w Europie i utrzyma tę pozycję co najmniej do 2025 r. Zajmuje również wysokie czwarte miejsce globalnie. Akumulatory litowo-jonowe już dzisiaj stanowią ponad 2% całego polskiego eksportu.
Wartość eksportu sektorze bateryjnym wzrosła z ok. 1 mld zł w 2017 r. do blisko 30 mld zł w roku 2021. Oznacza to, że w ciągu zaledwie 5 lat, polski eksport w sektorze akumulatorów li-ion wzrósł 30-krotnie – mówi Aleksander Rajch, Director Of External Affairs w PSPA.
W Polsce zakłady produkcyjne ulokowało wiele przedsiębiorstw, m.in. LG Energy Solution Wrocław – największy w Europie dostawca akumulatorów trakcyjnych z mocą produkcyjną 70 GWh (do 2025 r. wzrośnie do 115 GWh). Pozostali producenci to m.in. BMZ Poland, Mercedes-Benz Manufacturing Poland, Impact Clean Power Technology, Northvolt Poland, Wamtechnik, Ele-DriveCo, SK Innovation, Capchem, Umicore, GTHR – GUOTAI-HUARONG, LS EV Poland, SK Nexilis, Foosung Poland.
Utrzymanie i umocnienie pozycji Europy, w tym Polski, w globalnym łańcuchu dostaw baterii do pojazdów elektrycznych, wymaga konkretnych działań. W tym celu Komisja Europejska w 2017 r. powołała do życia Europejski Sojusz Bateryjny (EBA – European Battery Alliance), powierzając EIT InnoEnergy zarządzanie projektem (EIT InnoEnergy to fundusz założony w 2010 r. i wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii – EIT).
Celem European Battery Alliance jest zbudowanie silnego i konkurencyjnego przemysłu bateryjnego na Starym Kontynencie. Inicjatywa ma zapewnić europejskim firmom ważne miejsce na rynku bateryjnym, którego wartość w 2025 r. ma sięgnąć 250 mld euro.
Dzisiaj EBA to społeczność ponad 700 firm i instytucji, a także startupów i środowisk akademickich, zajmujących się bateriami – od wydobycia surowców po recycling, które łączy jeden cel.
W 2021 roku EIT InnoEnergy, na podstawie doświadczeń w realizacji wielu projektów edukacyjnych, w ramach, których przeszkolił ponad 40 tys. osób, otrzymało od Komisji Europejskiej zadanie stworzenia EBA Academy, której celem jest niwelowanie luk kompetencyjnych w europejskim łańcuchu wartości baterii.
EBA Academy to program mający na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników zatrudnionych w branży magazynowania energii oraz powiązanych z nimi sektorów gospodarki. Uruchomienie programu pozwoli na uzupełnienie istniejących braków w umiejętnościach – mówi Marcin Wasilewski, CEO EIT InnoEnergy Central Europe i dodaje, że aktualnie EBA Academy działa już w kilku krajach Unii Europejskiej, takich jak Francja, Hiszpania czy Niemcy. Ponadto w ubiegłym roku podpisane zostało porozumienie o współpracy z rządem węgierskim, a w tym roku, z rządem Rumunii.
Kursy są skierowane do wszystkich zainteresowanych zdobywaniem wiedzy i poszerzaniem kompetencji, a także uzyskaniem lub zmianą kwalifikacji zawodowych związanych z sektorem bateryjnym. Program, w innowacyjny sposób, ma zapewnić podmiotom gospodarczym i uczestnikom rynku wykwalifikowaną kadrę, odpowiadając na zapotrzebowanie przemysłu akumulatorowego i motoryzacyjnego.
Nowe, bateryjne kompetencje zyskują pracownicy przemysłowi, technicy, inżynierowie oraz specjaliści. Dostarczana jest im rzeczywista wiedza, którą użytkownicy końcowi (pracownicy różnych sektorów), mogą wykorzystać niemal natychmiast bez procedur akademickich.
Do realizacji zadań operatora kursu EBA Academy w Polsce, EIT InnoEnergy wybrało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Celem EBA Academy Polska jest zwiększenie potencjału kapitału ludzkiego w Polsce w strategicznym dla Europy wymiarze magazynowania energii i elektromobilności, przy wykorzystaniu najwyższej jakości treści edukacyjnych, opracowanych we współpracy z członkami European Battery Alliance – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, Wiceprezydent AVERE.
W pierwszej, pilotażowej fazie projektu w Polsce, planowane jest przeszkolenie 500 osób i wyposażenie uczestników kursu w podstawowe kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy w kluczowych zawodach sektora bateryjnego, tj. pracownik produkcji, serwisant baterii i pojazdów elektrycznych oraz diagnosta samochodowy. W kolejnych fazach sukcesywnie będą uruchamiane kolejne kursy z portfolio EBA Academy. Start kursów zapowiedziano na początek 2023 roku. Obecnie PSPA prowadzi zapisy.
Kursanci przejdą szkolenia pod opieką wykwalifikowanych trenerów ze środowiska naukowego oraz przemysłu bateryjnego. Programy będą realizowane w języku polskim w formule on-line na platformie e-learningowej Moodle – to popularny system zarządzania kształceniem (LMS – Learning Management System) oraz stacjonarnie w specjalnie dostosowanym laboratorium, w zależności od charakteru danego przedmiotu, aby umożliwić manualne i praktyczne dostarczenie wiedzy. Kursanci będą także mieli możliwość zarezerwowania indywidualnych konsultacji z trenerami. Każdy otrzyma stosowny certyfikat ukończenia kursu będący potwierdzeniem podniesienia poziomu kwalifikacji.
Grupa docelowa kursów obejmuje m.in. osoby, które ukończyły edukację na poziomie wyższym (np. inżynieria elektryczna, mechaniczna, chemiczna, energetyka itp.) i chcą pracować w sektorze bateryjnym; pracują dla firm i instytucji, które są użytkownikami baterii lub których bezpośrednio dotyczy zastosowanie baterii; są obecnie zatrudnieni, ale starają się przekwalifikować na potrzeby sektora bateryjnego; są obecnie bezrobotni i szukają pracy w sektorze bateryjnym, chcą się doskonalić w swojej obecnej pracy w sektorze bateryjnym.
Więcej szczegółów można znaleźć TUTAJ.
Źródło: elektromobilni.pl