Pojazdy ciężarowe odpowiadają za 19,2% pochodzących z transportu emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. W dużych aglomeracjach miejskich pojazdy generują nawet ponad 60% emisji CO2 oraz w znacznym stopniu przyczyniają się do powstawania smogu. W konsekwencji elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego ma szczególnie istotne znaczenie w dążeniu Europy do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Elektromobilność to kierunek, o którym mówi się przede wszystkim w kontekście samochodów osobowych i dostawczych. Tymczasem Polska dysponuje największym w Unii Europejskiej parkiem pojazdów ciężarowych, stanowiącym niemal jedną piątą całej unijnej floty. 98% ciężarówek w naszym kraju jest wyposażonych w silniki Diesla. Obniżenie poziomu emisji z sektora ciężkiego transportu drogowego w Polsce stanowi poważne wyzwanie, dlatego właśnie PSPA wspólnie z pięcioma partnerami branżowymi zainicjowało projekt EKO-LOG, który pozwoli ustalić, czy elektryczny pojazd ciężarowy w Polsce może stanowić alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych.
Dyrektor Zarządzający PSPA - Maciej MazurW ramach projektu EKO-LOG ocenimy seryjnie produkowaną, zeroemisyjną ciężarówkę Volvo FE Electric w pięciu różnych obszarach. Zbadamy aspekty wydajnościowe, użytkowe, społeczno-środowiskowe, kosztowe oraz flotowe wiążące się z elektryfikacją pojazdów ciężarowych. EKO-LOG to pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w Polsce, które stanowi ważny krok na drodze ku popularyzacji rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie ciężkim.
PSPA, Koordynator projektu EKO-LOG - Albert Kania
Projekt został zainaugurowany 27 maja w Warszawie podczas konferencji Volvo Trucks. Testy pojazdu rozpoczną się 1 czerwca i potrwają do 31 lipca. W tym czasie elektryczna ciężarówka Volvo zostanie wdrożona do floty firmy No Limit, odpowiedzialnej za zarządzanie procesami logistycznymi. W ramach pilotażu, dostawy będą świadczone dla pozostałych partnerów badania – firm IKEA i H&M – na trasie z magazynów zlokalizowanych w Grodzisku Mazowieckim oraz Pruszkowie do punktów odbioru w Warszawie. Za procesy związane z monitorowaniem i zarządzaniem procesami ładowania pojazdu, odpowiedzialna będzie firma Nexity.
W ramach projektu EKO-LOG do testów zostanie wykorzystany pojazd elektryczny Volvo FE Electric o dopuszczalnej masie całkowitej do 27 ton. Ciężarówka posiada trzyosiowe podwozie elektryczne z zabudową GT Trailers oraz skrzynię z windą o ładowności ok. 13 000 kg, zdolną pomieścić 18-19 europalet. Zasięg Volvo FE Electric wynosi ok. 200 km, w zależności od konfiguracji akumulatorów i cyklu jazdy. Szybkie ładowanie (DC) akumulatora o pojemności 265 kWh zajmuje ok. 2 godziny, natomiast uzupełnianie energii prądem przemiennym (AC) trwa ok. 11 godzin.
W ramach badania analizie zostanie poddanych szereg istotnych parametrów eksploatacyjnych elektrycznej ciężarówki Volvo FE Electric, m.in. średnie zużycie energii, zasięg, czas i moc ładowania, masa przewożonego ładunku, przepływy energii, średnia prędkość czy pokonywany dystans. Zebrane dane posłużą do opracowania modelu pozwalającego szacować rzeczywisty zasięg pojazdu. Projekt EKO-LOG obejmie również porównawcze badanie emisji hałasu ciężarówki elektrycznej oraz spalinowej, co pozwoli ocenić dodatkowe korzyści środowiskowe wynikające z elektryfikacji transportu ciężkiego.
Podejście Volvo Trucks wykracza daleko poza aspekty technologiczne. W kontekście elektromobilnośći w Polsce jesteśmy świadomi, że musi się zadziać bardzo wiele, aby pojazdy elektryczne Volvo Trucks to była codzienność. Koncentrujemy się na korzyściach, jakie ciężarówki elektryczne dają codziennemu życiu ludzi, pomagając stworzyć czystsze, cichsze i mniej zatłoczone życie w mieście, a także produktywne i zdrowe środowisko pracy dla użytkownika i kierowców. Zelektryfikowane ciężarówki są bardzo zgodne z wizją Volvo Trucks, aby napędzać postęp na rzecz bardziej zrównoważonego społeczeństwa. Projekt EKO-LOG da nam odpowiedzi, jak w polskich realiach radzą sobie nasze modele FE i FL.
Dyrektor Produktu i Rozwoju Biznesu Volvo Trucks Polska - Paweł Kupczyk
Podczas testów zostaną przeprowadzone trzy badania ankietowe skierowane do różnych grup docelowych. Pierwsze badanie, zaadresowane do mieszkańców Warszawy, pozwolić ma ocenić świadomość społeczną w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Druga ankieta zostanie skierowana do menadżerów flot w celu określenia potencjału rynku elektrycznych pojazdów ciężarowych w Polsce. Natomiast wyniki trzeciego badania pozwolą ustalić opinię kierowców na temat aspektów użytkowych zeroemisyjnej ciężarówki.
Moda i jakość w najlepszej cenie zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju to dewiza biznesowa Grupy H&M. Bardzo duży nacisk kładziemy na kwestie związane z ochroną klimatu i gospodarką o obiegu zamkniętym. Jednym z kluczowych celów Grupy H&M jest osiągnięcie pozytywnego wpływu na klimat do 2040 r., co oznacza, że będziemy usuwać z atmosfery więcej gazów cieplarnianych, niż wygenerujemy. Wraz z rozwijającym się biznesem, transport staje się dla nas coraz ważniejszym obszarem zainteresowania. Dążymy do tego, aby nasza logistyka była jak najbardziej wydajna, z jak największym ograniczeniem wykorzystaniem zasobów naturalnych, dlatego też wspieramy projekty, które przyczyniają się do wykorzystania niskoemisyjnych aut nowej generacji.
Logistics Regional Manager Region East Europe H&M - Michael Schulz
Na podstawie danych dostarczonych przez Volvo Trucks i zebranych w wyniku realizacji projektu EKO-LOG, zostanie opracowana porównawcza analiza kosztów eksploatacji elektrycznej ciężarówki, pozwalająca wskazać oszczędności generowane w czasie użytkowania pojazdu.
Projekt EKO-LOG to dla IKEA pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie, w którym będziemy testować zeroemisyjny pojazd ciężarowy w realnych warunkach użytkowania. Jest to dla nas ważny krok na drodze szukania zeroemisyjnych rozwiązań w transporcie i rozwoju elektromobilności. Zgodnie z naszą strategią People and Planet Positive chcemy, by do 2025 r. 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach o zerowej emisji spalin. Ambicją IKEA jest bycie biznesem pozytywnym dla klimatu. W tym celu do 2030 roku chcemy obniżyć naszą emisję gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje cały łańcuch wartości IKEA, jednocześnie rozwijając naszą działalność biznesową.
Country Communication Manager IKEA - Anita Ryng
Ostatnim sprawdzianem dla elektrycznego Volvo FE Electric w projekcie EKO-LOG, będzie realizacja przejazdu na trasie międzymiastowej (Warszawa-Łódź-Warszawa). Test udzieli odpowiedzi na pytanie, czy elektromobilność wagi ciężkiej sprawdza się również w ramach dostaw poza granicami aglomeracji miejskich.
Kompleksowe, dwumiesięczne testy elektrycznej ciężarówki o ładowności DMC do 27 ton oraz pojemności 18 miejsc paletowych to ważny projekt w rozwoju i promowaniu elektromobilności w branży logistycznej w Polsce. Zadaniem No Limit jest weryfikacja efektywności procesu ładowania oraz doręczeń towarów w różnych wariantach operacyjnych dla naszych klientów. Udział w projekcie EKO-LOG to dla nas kolejny krok naprzód w realizacji proekologicznego programu Logistyka Przyjazna Środowisku, który prowadzimy od 2015 roku.
Dyrektor Service Line Home Delivery & POSM w No Limit - Maciej RybakWyniki projektu EKO-LOG zostaną oficjalnie zaprezentowane 9 września 2021 r. na torze Jastrząb pod Radomiem, podczas targów 4POLAND organizowanych przez Volvo Trucks.
Źródło: PSPA